Zycie i twórczość Ludwiga vana Beetowena Błagam. Nie za długo i nie na podstawie kopiuj wklej z wikipedi.

Zycie i twórczość Ludwiga vana Beetowena Błagam. Nie za długo i nie na podstawie kopiuj wklej z wikipedi.
Odpowiedź

LUDWIG VAN BEETHOVEN  ur. 16. 12. 1770 Bonn, zm. 26. 03. 1827 Wiedeń  rodzina Beethovenów pochodziła z Flandrii = rodzina mieszczańska (dziadek Ludwika był pierwszym w tej rodzinie muzykiem  Ludwik miał ciężkie i smutne dzieciństwo - matka często chorowała, ojciec był alkoholikiem  oboje zmarli, gdy syn był dorastającym młodzieńcem  uczył się gry na skrzypcach, altówce, fortepianie i organach  jako ośmioletni chłopiec występował publicznie  w wieku 9 lat napisał swoje pierwsze utwory, a mając 14 lat rozpoczął trudną pracę w kapeli dworskiej.  w Bonn odnosił pierwsze triumfy jako świetny pianista i improwizator  w 1792r. wyjechał Beethoven do Wiednia  w salonach wiedeńskiej arystokracji pojawiał się jako nauczyciel muzyki, pianista lub uczestnik kameralnego muzykowania -w 27 roku życia Beethoven odkrył, że jego słuch zaczął słabnąć z zastraszającą szybkością = unikał ludzi w obawie, by ktoś nie spostrzegł jego kalectwa. Uległ załamaniu psychicznemu, myślał o samobójstwie W kontakcie z przyrodą spodziewał się odnaleźć chęć życia. Wyjechał związku z tym do Heiligenstadt pod Wiedeń o tam w jego muzyce tego okresu kształtuje się idea bohaterstwa, walki z losem (powstaje: Eroika, V Symfonia, Appasionata, Fidelio, uwertury Koriolan i Egmont, Koncert fortepianowy Es-dur op.73) I-od 1819 r. zupełnie głuchy 49-letni Beethoven porozumiewał się ze swym otoczeniem za pomocą Zeszytów konwersacyjnych, które stanowią najbardziej autorytatywne źródło informacji o życiu kompozytora , Beethoven powiedział: Od dwóch lat zupełnie przestałem udzielać się towarzysko. Nie mogę przecież powiedzieć ludziom tak po prostu - Jestem głuchy. o w tym czasie pisze swoje największe i najgłębsze dzieła: Sonaty fortepianowe op.109, 110, 111, ostatnie kwartety, Missę solemnis oraz IX Symfonię Ogólne cechy twórczości: -jest kompozytorem z przełomu dwóch epok – klasycyzmu i romantyzmu. -wytyczył on rozwój muzyki na cały XIX w. w różnych kierunkach: -stworzył nową fakturę instr., w szczególności fort., kamer. i symf. -rozwinął formę sonatową i wariacyjną, eliminując ostatecznie elementy suitowe -rozszerzył znacznie zasób środków harmonicznych (np. akordy bifunkcyjne w IX w IX Symfonii stworzył typ symfonii wok.-instr., do której nawiązali H. Berlioz, F Mendelssohn, F Liszt, G. Mahler -w dziedzinie muzyki rel. stworzył nowy typ mszy, tzw. mszę symf., zrywając z tradycją mszy typu kantatowego; -wprowadził do ork. symf. potrójną (w Eroice) i poczwórną (w IX Symfonii) obsadę rogów, 3 puzony (w finale V Symfonii), kontrafagot (w V i IX Symfonii, Fideliu i Missa solemnis), flet piccolo (w V VI i IX Symfonii oraz w Fideliu), usamodzielnił partię wiolonczel (np. w II cz. V Symfonii). 1. -technika wariacyjna i polifoniczna jest przedmiotem stałego zainteresowania Beethovena Pierwszy okres: -w pierwszych symfoniach Beethovena widoczny jest wpływ Haydna i Mozarta -ustala się skład orkiestry z podwójną obsadą instrumentów dętych Okres drugi: -powstaje Symfonia III zwana Eroiką - była jednym z najbardziej ukochanych dzieł kompozytora. -ma ona niespotykane, jak na owe czasy, rozmiary -cechuje ją powaga i siła, akcenty walki  Okres trzeci: -Symfonię V c-moll op.67 biograf Beethovena, Schindler, nazwał Symfonią przeznaczenia powołując się na słowa kompozytora, który określił czołowy motyw pierwszej części słowami: tak puka przeznaczenie do wrót -Symfonia VI zwana jest Symfonią pastoralną = pochwała życia wiejskiego o tytuł jej jak i nazwy poszczególnych części pochodzą od kompozytora:  Icz. – Obudzenie się pogodnych uczuć z chwilą przybycia na wieś  II cz. - Scena nad strumykiem  III cz. – Zabawa wiejska  V cz. – Burza  Vcz. – Pieśń pastuszka o jest to utwór programowy - przepełniony emocjami, stanowi zarazem wczesny przykład romantycznego "programu" muzycznego = tworzenia scen i obrazów za pomocą dźwięku. Sam kompozytor określał ją raczej jako "malowanie uczuć, nie scen -Symfonia IX d-moll -stanowi koronę i syntezę całego życia i całej twórczości Beethovena -w czwartej części symfonii występuje chór, soliści oraz orkiestra -tekst partii wokalnych oparty jest na Odzie do radości Schillera: Uwertury koncertowe Muzyka fortepianowa Sonaty: -Sonata cis-moll op.27 Księżycowa Wariacje: Koncerty Koncerty fortepianowe: -pisał przede wszystkim dla siebie, wykonując je z ogromnym powodzeniem Muzyka kameralna Muzyka wokalna – instrumentalna komponowane formy: pieśni, kantaty, oratorium Chrystus na Górze Oliwnej, msze oraz opera Fidelio pieśni: -większość pieśni ma charakter liryczny -ujęte są w cykl Do ukochanej dalekiej i wykazują cechy romantyczne Beethoven skomponował jedną operę - Fidelio msze: -Missa solemnis (Msza uroczysta) D-dur op.123 -uważana jest za największe, obok Mszy h-moll BWV 232 J. S. Bacha i Requiem d-moll KV626 W A Mozarta, dzieło sakralne w historii muzyki Wśród klasyków wiedeńskich Beethoven był tym, którego twórczość wyrasta wprawdzie ze stylu klasycznego, ale jednocześnie wprowadza, zwłaszcza w zakresie twórczości instrumentalnej, w wiek XIX. Jest pierwszym kompozytorem w dziejach muzyki, który swoją twórczą działalność podniósł do rangi wolnego zawodu.

Dodaj swoją odpowiedź