wywiad z sławną osobą

wywiad z sławną osobą
Odpowiedź

wywiad z nauczycielem: Wywiad z Panią Teklą Malcherek, emerytowaną nauczycielką SP w Czempiniu Rozmawiał Bartosz Malcherek Pytanie 1. -Żeby dziś być nauczycielem, trzeba ukończyć studia. Jakie wykształcenie było wymagane, gdy Pani zaczynała pracę w tym zawodzie? -Gdy zaczynałam pracę należało mieć ukończone liceum pedagogiczne. Jeśli ktoś zatrudnił się po liceum ogólnokształcącym, to musiał jeszcze ukończyć roczny kurs pedagogiczny i pozdawać egzaminy. Po maturze młodzież kształciła się na dwuletnich lub wyższych studiach nauczycielskich. Pytanie 2. -Jaki obraz dzieci zapamiętała Pani z lat swojej praktyki nauczycielskiej? -Dzieci zawsze są dziećmi w każdym czasie i systemie politycznym. Są pracusie (zwłaszcza dziewczynki) i są leniuszki, są prawdomówne i takie, które czasem mijają się z prawdą. Pasuje tu kilka określeń: grzeczne, poważne, śmiałe, inteligentne, żartownisie, łobuziaki, lekkoduchy. Pracę w szkole w Czempiniu rozpoczęłam we wrześniu 1972 roku i przepracowałam w niej 20 lat. Uczyłam w klasach I do IV nauczanie początkowe, które potem obejmowało tylko klasy I-III oraz geografię w klasach IV i V. Lubiłam pracę z młodszymi dziećmi. Zaczynałam od klas I i uczyłam je przez 4 lata, później przez trzy, jak jest obecnie. Ja przywiązywałam się do uczniów, to były „moje” dzieci. Mówiąc te słowa „widzę” różne zespoły klasowe. Mam pamięć fotograficzną. Wielu uczniom mogłabym powiedzieć, gdzie siedzieli, w której ławce i w którym rzędzie. Dotyczy to klas, w których byłam wychowawczynią. Mniej pamiętam zespoły klas czwartych i piątych, których uczyłam geografii, dlatego, że wchodziłam na lekcje raz lub dwa razy w tygodniu. Wielu uczniów trzeba było poznawać od początku, zapamiętywać nazwiska, więc z biegiem czasu twarze zatarły się. Ogólnie uczniowie uczyli się. Były rywalizacje o stopnie. W połowie lat 70-tych do klasy następnej przechodzili uczniowie z ocenami niedostatecznymi na świadectwie. Program oświatowy dążył do ułatwienia uczniom słabym ukończenia podstawówki i dalszego ich startu do szkół zawodowych. Potem organizowano w szkołach klasy specjalne(u nas także), do których uczęszczały dzieci przebadane w poradniach przez pedagogów i psychologów. Uczniowie słabsi uczęszczali na zajęcia wyrównawcze. Pytanie 3. -Jakie metody nauczania były najczęściej stosowane w czasach, gdy pracowała Pani w szkole? -Każdy nauczyciel marzy, aby jego uczniowie stali się pożytecznymi, twórczymi członkami społeczeństwa. Stara się oddziaływać w różny pożyteczny sposób. Śmiać się, żartować, wymagać od zdolnych uczniów, być wyrozumiałym dla słabszych. Aby to osiągnąć stosuje się różne metody. Z małymi dziećmi – nauka przez zabawę, która przeplata się w różnych okresach przez całe nauczanie początkowe. W toku programu trzeba było uwzględnić metody: czynnościowo – praktyczną, eksponującą, poszukującą i problemową. Wszystkie są dobre. W procesie uczenia się pomagają uczniom myśleć, prowadzić samokrytykę, zapamiętywać, poznawać, rozumieć. Pytanie 4. -Czy skala ocen na przestrzeni lat uległa dużym zmianom? Jak nazywały się oceny z zachowania? -Skala ocen zarówno ze sprawowania jak i z przedmiotów nauczania była tak sama: bardzo dobry, dobry, dostateczny, niedostateczny. Zmiana ocen tylko ze sprawowania nastąpiła w roku szkolnym 1974/75. Na świadectwie ukończenia klasy obowiązywały już oceny: wzorowy, wyróżniający, dobry, odpowiedni, nieodpowiedni. Pytanie 5. -We współczesnej szkole największym zainteresowaniem wśród uczniów cieszą się zajęcia sportowe i praca z komputerem? Jakie kółka zainteresowań preferowali Pani wychowankowie? -Zainteresowaniem wśród uczniów zawsze cieszyły się lekcje wychowania fizycznego i kółka sportowe. Dzieci uwielbiają ruch: marsz, bieg, gimnastykę, a przede wszystkim – PIŁKĘ. W zimie najlepszy był wf na lodzie(zalana łąka przy Olszynce), a potem sztuczne lodowisko na boisku szkolnym. Pytanie 6. -Najstarsza część budynku naszej szkoły liczy już 100 lat. Czy bardzo różni się jej wygląd i wystrój sal lekcyjnych od tych sprzed lat? -Gdy rozpoczynałam pracę w Czempiniu przed szkołą był trawnik, na którym rosły drzewa i krzaki. Przy murku oddzielającym trawnik od chodnika ulicy rosły piękne, niewysokie świerki. Boisko po prawej stronie budynku nie istniało. Był to rzadki lasek, w którym kilka lat przedtem widziałam obóz Cyganów. Na podwórzu szkolnym były drewniane ubikacje dla dzieci. Wewnątrz budynku był szeroki korytarz z wieszakami i dużym oknem. Ta część korytarza z oknem została w połowie zamurowana i powstał tam pokój dla księgowości. Na piętrze nad księgowością był gabinet dentystyczny dla dzieci. Wielkość sal lekcyjnych nie zmieniła się. Wystrój sal zależy od inwencji nauczycieli pracujących w danej klasie. Jest dużo zieleni – kwiaty na oknach, pnącze na ścianach. Stoliki i krzesła dostosowane do wzrostu uczniów. Pomoce naukowe zgromadzone w szafach. Kolorowe gazetki i wykresy przyciągają oczy. W hallu zawsze jakieś aktualne wiadomości, hasła i rysunki uczniów. Na wszystkich oknach stoją doniczki z kwiatami. Pytanie 7. -Nauczycielowi największą satysfakcję dają sukcesy jego uczniów. Miała Pani z pewnością wychowanków, którzy po ukończeniu szkoły zrobili karierę, osiągnęli sukces? -Wielu uczniów naszej szkoły pokończyło wyższe uczelnie. Pracują na uniwersytetach, są nauczycielami, dyrektorami, kierownikami zakładów, prowadzą własne warsztaty itp. Wśród nich są ludzie, którzy jako dzieci byli również moimi wychowankami. Cieszy mnie to bardzo. Jest to moja cegiełka w ogólny dorobek społeczny. Cieszę się również, jeżeli ktoś rozpozna mnie po latach, przypomni się, porozmawia. To najlepsza zapłata dla nauczyciela za jego trudną pracę w tych początkowych klasach z małymi dziećmi, gdzie trzeba ich prowadzić za rękę i uczyć wszystkiego – czytać, pisać, liczyć oraz uczyć zasad grzeczności – proszę, dziękuje, przepraszam. Pytanie 8. -Na co zwracała Pani szczególną uwagę w pracy pedagogicznej? -Szczególną uwagę zwracałam na pismo i ortografię. Uczniowie mieli zwykłe liniowane lub kratkowane zeszyty, w których nowe literki, wyrazy lub cyfry wpisywałam czerwonym kolorem. Bardzo krótko na 4 lub 5 lat wprowadzono zeszyty kaligraficzne, w których były pisane wzorowo małe i duże litery, liczby, wyrazy, zdania. Pod nimi puste linie do ćwiczeń dziecka. Bardzo ważna i trudna jest ortografia. Właśnie ortografii i zasad pisowni ludzie uczą się przez całe życie. Może teraz, w dobie komputerów młodzież szybciej opanuje ortografię, ponieważ każdy błąd komputer zaznacza i trzeba go poprawić. Pytanie 9. -Najbardziej charakterystyczne cechy byłych dyrektorów to… -Kiedy rozpoczynałam pracę w Czempiniu dyrektorem szkoły był pan Czesław Staniszczak, a gdy odchodziłam na emeryturę była pani Kazimiera Roszak. Obecnie są także na emeryturze i cieszą się dobrym zdrowiem. Są ludźmi o wysokiej kulturze osobistej, byli zawsze rzetelni i odpowiedzialni. Dobrze mi się pracowało za ich rządów, także z wice – dyrektorami. Jedynym pracownikiem, który był dużo wcześniej ode mnie, był kiedy przychodziłam i jest obecnie nadal na etacie woźnego jest pan Edmund Wieczorek. Jest zawsze uśmiechnięty, zawsze uczynny i skłonny pożartować – żywa „legenda” szkoły. Pytanie 10. -Jakie zabawy preferowali Pani uczniowie w czasie przerw międzylekcyjnych? -Zabawy: berek, klasy, guma i zawsze różne gry z piłką. Pytanie 11. -Czego chciałaby Pani życzyć nauczycielom i uczniom Szkoły Podstawowej w Czempiniu z okazji tej pięknej rocznicy? Nauczycielom życzę zdrowia i stabilności zawodowej. Uczniom dużo radości w czasie nauki, by najnowsze pomoce dydaktyczne w rękach światłych nauczycieli pomogły im zdobyć wiedzę

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Napisz wywiad ze sławną osobą do jutra . Ma zawierać tytuł , wypowiedzi osoby prowadzącej wywiad i tej , z którą się wywiad przeprowadza oraz zakończenie na przykład podziękowanie , podsumowanie rozmowy ...

Napisz wywiad ze sławną osobą do jutra . Ma zawierać tytuł , wypowiedzi osoby prowadzącej wywiad i tej , z którą się wywiad przeprowadza oraz zakończenie na przykład podziękowanie , podsumowanie rozmowy ......

Język polski

Witam Potrzebuję zrobić wywiad ze sławną osobą, a tą osobą jest Neo zawodnik drużyny Virtus.Pro. Trzeba 10 pytań oraz odpowiedzi daję naj.

Witam Potrzebuję zrobić wywiad ze sławną osobą, a tą osobą jest Neo zawodnik drużyny Virtus.Pro. Trzeba 10 pytań oraz odpowiedzi daję naj....

Język polski

Napisz wywiad ze sławną osobą z świata realistycznego minimum 10 pytań. Wywiad musi być ciekawy.

Napisz wywiad ze sławną osobą z świata realistycznego minimum 10 pytań. Wywiad musi być ciekawy....

Język polski

POTRZEBNE NA DZISIAJ!!!! DAJE NAJ!!!!! Napisz wywiad ze sławną osobą może to np. być Joanna Krupa czy ktoś innyale trzeba napisać też osobę która prowadzi wywiad z Joanną Krupą lub kimś innym. Może to być osoba z TVN dziennikarka lub dziennikarz.

POTRZEBNE NA DZISIAJ!!!! DAJE NAJ!!!!! Napisz wywiad ze sławną osobą może to np. być Joanna Krupa czy ktoś innyale trzeba napisać też osobę która prowadzi wywiad z Joanną Krupą lub kimś innym. Może to być osoba z TVN dziennikarka lub ...

Język polski

Przygotuj wywiad ze sławną osobą z jakieś 5 lub 6 pytań błagam help!!! chciałam przeprowadzic wywiad z Ewą Farną ale nie wiem jak dlatego pomóżcie!! tylko tak by w odpowiedziach były ważne rzeczy:)

Przygotuj wywiad ze sławną osobą z jakieś 5 lub 6 pytań błagam help!!! chciałam przeprowadzic wywiad z Ewą Farną ale nie wiem jak dlatego pomóżcie!! tylko tak by w odpowiedziach były ważne rzeczy:)...

Język polski

Jak napisać wywiad z sławną osobą ? Np.Margaret czy Cleo musze napisać to jak naj lepiej z góry dzięki ☺

Jak napisać wywiad z sławną osobą ? Np.Margaret czy Cleo musze napisać to jak naj lepiej z góry dzięki ☺...