1. Oceń, który z jonów; Fe2+ czy Fe3+ łatwiej jest otrzymać z obojętnego atomu Fe? 2.Wyjaśnij dlaczego atomu chloru tworzy jony ujemne, a atom sodu jony dodatnie.? 3. Opisz jak zmieniają się właściwości pierwiastków w I i II grupie układu okresowego?

1. Oceń, który z jonów; Fe2+ czy Fe3+ łatwiej jest otrzymać z obojętnego atomu Fe? 2.Wyjaśnij dlaczego atomu chloru tworzy jony ujemne, a atom sodu jony dodatnie.? 3. Opisz jak zmieniają się właściwości pierwiastków w I i II grupie układu okresowego?
Odpowiedź

1. Łatwiej otzrymac Fe2+ bo w reakcji połówkowej trzeba użyć tylko dwóch lelktronów a w przypadku Fe3+ trzeba użyć 3 elektronów: Fe2+ +2e>Fe Fe3+ + 3e>Fe 2. Atomy chloru tworzą jony ujemne bo pochodza one od reszty kwasowej kwasu HCl a sód tworzy jony dodatnie bo zawsze występuje w soli jako pierszy (moż e tez wystepowac w wodorotlenkach i tlenkach i tam tez wystepuje pierwszy) Nie moze wystepoac jako drugi bo nie jest reszta kwasowa pochodzaca z kwasu. 3. Pierwiastki grupy 1 są metalami, mają właściwości zasadotwórcze, ich wodorotlenki są mocnymi zasadami i to tym mocniejszymi, im pierwiastek znajduje się bliżej lewego dolnego narożnika UOP. Reaktywność tych metali również zwiększa się w tym kierunku. Wodorki litowców i same litowce w stanie wolnym są silnymi reduktorami i to tym silniejszymi, im większa jest masa atomowa pierwiastka. W tym samym kierunku (lewy, dolny narożnik) zmniejsza się elektroujemność pierwiastków i rośnie promień atomu.

Dodaj swoją odpowiedź