Ad. 1.-> patrz na rysunek Część sznurka przyjmujemy tutaj jako część masy. "N" to naciąg sznurka- zaznaczyłam go jako strzałki na sznurku. W tym wypadku równoważy nam siłę ciężkości wiszącej części sznurka i tarcia, które hamuje całość przed spadkiem. Naciąg jest zawsze taki sam, jeśli mamy do czynienia z jednym sznurkiem. Tak więc w równaniach się skraca: Q₁ -N=F-N siły po obu stronach muszą się równoważyć aby ciało pozostało w spoczynku. Jak widać "N" się skraca. Q₁ to masa części zwisającej, na którą działa siła ciężkości próbująca zsunąć ciało. Q₂ to masa części leżącej, która naciska na stół determinując siłę tarcia, która hamuje ruch sznurka. F=Q₂f gdzie f= 0,8 Q₁= Q₂f f=Q₁/Q₂ o,8= Q₁/Q₂ oraz wiemy że Q₁ + Q₂=Q 4/5= Q₁/Q₂ => Q₁=4Q₂/5 4Q₂/5 + Q₂= Q 9/5Q₂=Q Q₂=5/9Q i Q₁= 4/9Q Odp: Maxmalna część sznurka mogąca zwisać w tym układzie to 4/9 długości sznurka. Drugiej części przyznam że do końca nie zrozumiałam. Wyszło mi na to że, na stole ma być 75% sznurka i jaka musi być wartość współczynnika tarcia żeby nie zleciał:= Q₁= 3/4Q Q₂=1/4Q f=Q₁/Q₂ f=0,75/0,25=3 Odp: Współczynnik tarcia w tym wypadku musiałby wynosić 3. Ad 2. Dane: m=10g=0,01kg V=500m/s M=5kg f=0,3 Po pierwsze zasada zachowania pędu: p₀=pk mV=Vx(m+M) Vx= mV/(m+M)= 0,01*500/ 5+0,01= 5/5,01=0,998≈1m/s s= Vxt-½at² V=Vx - at V=0 (bo ciało zatrzymuje się) t= Vx/a s= Vx(Vx/a)- ½a(Vx/a)² s=Vx²/a - Vx²a/2a² s=Vx²/a- Vx²/2a= Vx²/2a T=am=> mgf=am=> a=gf= 10*0,3=3m/s² s=1²/ 2*3= 1/6m Odp: Ciało pokona odległość 1/6m
Wpływ rodziców na motywację dzieci do nauki
OMÓWIENIE ZAGADNIENIA W OPARCIU O LITERATURĘ
Nikt nie rodzi się prymusem. Umiejętności i postawy potrzebne do osiągania sukcesów w szkole dziecko opanowuje (lub ich nie opanowuje) już w pierwszych latach życia. Przygotowanie do rol...
Jak widzimy
W XVII wieku zobaczono tyle nowego na niebie i na ziemi, że nie sposób było uniknąć pytań, czym właściwie jest światło, skąd biorą się kolory, czy obrazy widziane w lunecie albo mikroskopie nie są tylko złudzeniami. Jeszcze na począt...
Obrazy otrzymywane przez oko
„OBRAZY OTRZYMYWANE PRZEZ OKO”
W XVII wieku zobaczono tyle nowego na niebie i na ziemi, że nie sposób było uniknąć pytań, czym właściwie jest światło, skąd biorą się kolory, czy obrazy widziane w lunecie albo mikroskopie ni...