G. Verdi – opera Rigoletto Czas i miejsce wystawienia: Royal Opera Hause Covent Garden, Londyn 2001 r. Opera o nieszczęsnym błaźnie Rigoletcie to siedemnasta w dorobku kompozytorskim zaledwie 37-letniego Giuseppe Verdiego. Kompozytor, zafascynowany romantyczną twórczością Victora Hugo, na kanwę swojego kolejnego dzieła wybrał dramat zatytułowany Król się bawi, traktujący o rozpustnym życiu francuskiego monarchy Franciszka I. Libretto na podstawie sztuki napisał Francesco Maria Piave. Musiał jednak dokonać małej korekty: austriacka cenzura w okupowanych Włoszech działała sprawnie, tropiąc zawzięcie wszystko, co mogłoby zagrozić prestiżowi władzy. Nie zgodzono się, był bohaterem opery był król rozpustnik. Z króla trzeba było więc zrobić księcia mało znaczącego miasta-państwa i przenieść akcję w odległą epokę. Pomysłowa inscenizacja pokazana na deskach Covent Garden w brawurowy sposób łączyła tradycję z nowoczesnością. Dzięki zachowaniu renesansowego kostiumu historia ukazana została w ponadczasowej formie, dzięki nawiązującym do współczesności ponurym dekoracjom, które kojarzą się z opuszczonymi miejskimi „ruderami” XX wieku. Całość spektaklu zrobiła znakomite wrażenie, a pomimo zderzenia dwóch światów i dwóch porządków wydawała się spójna i bardzo konsekwentna. Od strony muzycznej był to spektakl zakończony sukcesem, z obsadą znakomitych solistów jak: Gilda – Christine Schäfer, Sparafucile – Eric Halfvarson, Maddalena – Graciela Araya. Jednak prym wiódł idealny do tej roli tak głosowo, jak i ze względu na aparycję Marcelo Alvarez jako książę Mantui, a prawdziwą mistrzowską kreację stworzył Paolo Gavanelli jako Rigoletto. Partia księcia Mantui jest bardzo efektowna i choć charakterologicznie niezbyt skomplikowana, to dająca wielką możliwość popisu pięknem tenorowego śpiewania. Natomiast sopranistka wykonująca rolę Gildy musiała wykazać się koloraturowymi możliwościami w arii z 1 aktu Caro nome. Rola Rigoletta okazała się sprawdzianem dojrzałości nie tylko wokalnej, ale i aktorskiej. Wspaniały śpiew i świetne wykonanie partii przez Orkiestrę i Chór Royal Opera Hause Covent Garden sprawiły, że spektakl Rigoletta można uznać za niezwykle udany. Dane są prawdziwe, nie fikcyjne. Recenzja na podstawie nagrania DVD. Pozdrawiam.
Napisz recenzje dowolnego wydarzenia muzycznego.
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź