1.Opisz drzwi Gnieźnińskie 2.Opisz Ołtarz Wily sworzony w kosciele Mariackim w Krakowie

1.Opisz drzwi Gnieźnińskie 2.Opisz Ołtarz Wily sworzony w kosciele Mariackim w Krakowie
Odpowiedź

Drzwi Gnieźnieńskie -Oba skrzydła różnej wielkości (lewe wys. 328 x szer. 84 cm i prawe 323 x 83 cm), odlane z brązu metodą wosku traconego (lewe, bardziej wypukłe w całości, a prawe w 24 częściach i zlutowane), zawierają po dziewięć kwater z płaskorzeźbami scen figuralnych i obramowanych bordiurą zdobioną ornamentem roślinnym z wplecionymi postaciami ludzi i zwierząt. Umocowane na nich kołatki w kształcie lwich głów odlano oddzielnie. W niektórych miejscach widoczne są pęknięcia spowodowane upadkami czy uderzeniami, oraz spawania i nadlewy powstałe podczas napraw. Ślady po kołkach wskazują na to, że metalowe drzwi były pierwotnie przymocowane do drzwi drewnianych.

Drzwi Gnieźnińskie-Jednym z najcenniejszych zabytków sztuki romańskiej w Polsce są odlane w brązie drzwi katedry gnieźnieńskiej. Datowane na drugą połowę XII wieku, charakteryzują się niezwykle wysokim poziomem rozwiązań artystycznych i programem ideowym. Potwierdzają również wielki smak i wrażliwość ówczesnych polskich zleceniodawców-mecenasów sztuki. Dzieło to jest również nieocenionym dokumentem historycznym, ówczesnej myśli społeczno-politycznej zmaterializowanej w formie wizualnej. Romańskie przesłanie "biblii dla ubogich (biblium pauperum)" zostało wyrażone w wizualnej, doskonale czytelnej dla wszystkich historii życia i męczeńskiej śmierci św. Wojciecha.Płaskorzeźbione drzwi złożone są z dwóch, nierównej wielkosci skrzydeł. Lewe, odlane jest w jednym kawałku o wymiarach 328x84 cm, prawe powstało ze zlutowania 24 części, jest nieznacznie mniejsze - jego wielkość wynosi 323x83 cm. Powierzchnię każdego skrzydła podzielono na dziewięć prostokątnych kwater, wypełnionych płaskorzeźbionymi scenami figuralnymi. Całości dopełnia wąski pas bordiurowy, obiegający kwatery ze wszystkich stron. Zdobiony jest on charakterystycznym dla tej epoki motywem wici roślinnej, w którą równiez wpleciono postaci ludzkie. Na obu skrzydłach, w czwartym polu od dołu umieszczono antaby w kształcie lwich głów. Ołtarz Wita Stwosza w Krakowie(chyba o ten ci chodziło bo ja raczej nie znam ołtarza Wila trudno jak bezie błąd to poprawie :) Zabytkowy obiekt sakralny Główny akcent plastyczny i ideowy poliptyku to scena rozgrywająca się w szafie środkowej - przedstawia śmierć Marii w obecności apostołów, ponad sceną Zaśnięcia umieścił Stwosz Wniebowzięcie -artystyczną wizję spotkania Marii z Synem. Szafa obramowana jest półkolistym łukiem, który wypełniają figurki proroków. Gdy ołtarz jest otwarty ruchome skrzydła przedstawiają sześć Radości Marii, po zamknięciu szafy odsłania się dwanaście płaskorzeźb ilustrujących życie Marii i Jezusa. Płaskorzeźbione sceny uzupełnione są malowidłami, które cechuje realistyczne odtworzenie wszystkich detali, niektóre elementy mają wręcz charakter naturalistyczny. W ciągu pięciu wieków dzieło Stwosza było wielokrotnie odnawiane, sposoby wykonywania tych prac nie zawsze były słuszne i zgodne z pierwotną koncepcją artysty. Ołtarz przetrwał szczęśliwie wojny, oblężenia, rabunki i pożary nękające Kraków. Oszczędziły go prądy renesansu, baroku czy klasycyzmu. W czasie II wojny światowej na początku 1940 roku został rozebrany przez okupanta hitlerowskiego i wywieziony w głąb Rzeszy Niemieckiej. W dniu 30 IV 1946 roku dzieło Stwosza powróciło do Krakowa.

Dodaj swoją odpowiedź