kolejowym: węgiel, koks, drewno, nawozy, metale, kamienie, piaski, żwiry samochodowym: owoce, paliwa, mleko, nawozy, środki chemiczne,
Transport – tworzy pomost pomiędzy nabywcą i sprzedawcą, jest fizyczną linią wiążącą rozproszonego geograficznie miejsca. Główne determinanty rozwojowe w logistyce transportu: - koszty transportu, - globalizacja rynku, - szukanie filii poza granicami kraju, poza głównym oddziałem firmy, - wydłużenie się dróg transportowych, - zapotrzebowanie rynku, - rozwój technologii i techniki. 3. Jakie są główne zalety i wady każdej z podstawowych gałęzi transportu? Transport samochodowy + najlepsza dostępność przestrzenna + najkorzystniejsze dostosowanie sieci dróg do rozmieszczenia rynków zaopatrzenia i zbytu + bardzo korzystna oferta z punktu widzenia czasu transportu + specjalistyczny tabor przystosowany do przewozu ładunków o różnorodnej podatności transportowej + najlepsze możliwości dowozu do przewoźników innych gałęzi transportu + raczej bezpieczny - stosunkowo wysokie koszty przemieszczania - wypadki drogowe - mniejsza ilość ładunków - niekorzystne warunki pogodowe Transport kolejowy + zdolność do przewozów masowych + relatywnie niskie stawki przewozowe + stosunkowo rozległa sieć połączeń kolejowych + korzystna oferta z punktu widzenia czasu transportu + wysoka niezawodność przewozów kolejowych + regularna częstotliwość i rytmiczność oferowanych połączeń + specjalistyczny tabor przystosowany do przewozów ładunków o zróżnicowanej podatności transportowej + możliwość dostępu do przewoźników innych gałęzi - relatywnie niższe bezpieczeństwo przewozów ładunków wrażliwych - wstrząsy i przeładunki oraz duże niebezpieczeństwo kradzieży Transport morski + zdolność do masowych przewozów ładunków o najszerszym wachlarzu podatności transportowej + światowy zasięg obsługiwanych szlaków przewozowych + najkorzystniejsze ceny przewozowe - niewielka prędkość eksploatacyjna statków - relatywnie niska częstotliwość, punktualność połączeń morskich - relatywnie niskie bezpieczeństwo ładunków wrażliwych na wilgoć, dłużej trwający czas dostaw czy przeładunku - konieczność wykorzystania usług dowozowo-odwozowych w związku ze stosunkowo niską dostępnością przestrzenną portów morskich Transport wodny śródlądowy + zdolność do masowych przewozów ładunkowych o niskiej wartości + niskie ceny przewozowe wynikające z dużej degresji kosztów jednostkowych przy przewozach dużych partii ładunków na duże i średnie odległości - długi czas dostawy będący efektem małej szybkości eksploatacyjnej i dużej nieregularności przewozów w wyniku uzależnienia od warunków pogodowych i klimatycznych - słaba dostępność przestrzenna związana z niedostosowaniem sieci dróg wodnych do rozmieszczenia rynków zaopatrzenia i zbytu - relatywnie niskie bezpieczeństwo ładunków wrażliwych na wilgoć, dłużej trwający czas dostawy czy przeładunku Transport lotniczy + zdolność do przewozu relatywnie niewielkich partii produktów o specyficznej podatności naturalnej, technicznej i ekonomicznej + najkorzystniejsza oferta czasowa, szczególnie na trasach długich, wynikająca z największej oferowanej prędkości eksploatacyjnej oraz dużego i wciąż rosnącego stopnia prędkości transportu lotniczego w czasie oraz jego niezawodności + bardzo wysokie bezpieczeństwo przemieszczania ładunków, szczególnie produktów wrażliwych na czas przewozu, wilgoć czy wstrząsy - konieczność wykorzystania usług dowozowo-odwozowych w związku ze stosunkowo niską dostępnością przestrzenną portów lotniczych - wysokie koszty przemieszczania przy bardzo dużej degresji kosztów jednostkowych na dalszych odległościach Transport rurociągowy + niski koszt (główna zaleta) - ograniczona dostępność i przewóz
Wymień towary, które dominują w przewozach transportem kolejowym i samochodowym w Polsce.
Wymień towary, które dominują w przewozach transportem kolejowym i samochodowym w Polsce....
Wymień towary, które dominują w przewozach transportem kolejowym i samochodowym w Polsce.
Wymień towary, które dominują w przewozach transportem kolejowym i samochodowym w Polsce....
Ustna geografia moja poprawiona
ŚWIAT
1. Regiony rolnicze ze świata.
Poziom rolnictwa na poszczególnych obszarach świata uzależniony jest od wielu czynników przyrodniczych (klimat, wody, gleby) i społeczno- ekonomicznych (struktura wielkości i własności gospodars...