posługując się modelem objaśnij zasadę działania silnika spalinowego czterosuwowego

posługując się modelem objaśnij zasadę działania silnika spalinowego czterosuwowego
Odpowiedź

Praca silnika spalinowego czterosuwowego jest podzielona na cztery etapy tzw. suwy (stąd jego nazwa). Jego najważniejsze elementy to zawór ssący i wydechowy, cylinder i poruszający się w nim tłok oraz korbowód (przekazuje ruch z tłoka na wał korbowy): Opis pracy silnika: 1 suw (ssanie) - podczas tego etapu tłok silnika porusza się w dół, powodując obniżenie ciśnienia w cylindrze. Pod wpływem tego zawór ssący otwiera się i do cylindra pod wpływem podciśnienia zostaje wciągnięta mieszanka paliwa i powietrza. Po tym następuje zamknięcie zaworu. 2 suw (sprężanie) - tłok porusza się w górę ściskając zawartą w cylindrze mieszankę i powodując zmniejszenie jej objętości. 3 suw (rozprężanie) - podczas tego etapu następuje zapłon mieszanki pod wpływem iskry lub wysokiej temperatury jaka wytworzyła się w wyniku sprężania mieszanki w 2 suwie (diesel). Wskutek gwałtownej reakcji spalania następuje wzrost objętości powstających spalin czego wynikiem jest zwiększenie się ciśnienia i odepchnięcie tłoka w dół. 4 suw (wydech) - zawór wydechowy zostaje otwarty i część spalin pod wpływem nadciśnienia jest wypychanych z cylindra. Resztę gazów usuwa tłok, który przesuwa się w tym czasie w górę. Po 4 suwie następuje znowu 1 suw i cały cykl się powtarza.

Budowa: korpus zamknięty od dołu miską olejową,cylindry - w których pracują tłoki,wał korbowy oraz korbowody,głowica uzbrojona w zawory,wałek rządu i dwa kolektory(ssący i wyde - -chowy Zasada działania. Silnik czterosuwowy,nazywany także czterosuwem,nazywamy silnik spalinowy,gdzie pełny cykl pracy zachodzi podczas czterech występujących po sobie suwów: 1. suw ssania Tłok przesuwa się w dół z górnego do dolnego punktu wytwarzając we wnętrzu cylindra podciśnienie.W tym czasie zawór ssawny jest otwarty,dzięki temu z kanału dolotowego wciągnięta zostaje z układu dolotowego silnika mieszanka paliwowo- powietrzna.Trafia ona do wnętrza cylindra,po czym zawór ssący zostaje zamknięty. 2. suw sprężania Tłok przemieszcza się w górę cylindra sprężając mieszankę paliwowo-powietrzną.Oba zawory (ssawny i wydechowy)są zamknięte.Sprężanie następuje pod znacznym ciśnieniem,do ok.0,1 początkowej objętości mieszanki.Zanim osiągnie minimalną objętość,następuje zapłon.Celem jest doprowadzenie do spalenia całej mieszanki. 3. suw pracy Następuje wytrysk paliwa i zapłon samoczynny lub wymuszony iskrą. Oba zawory(ssawny i wydechowy)są zamknięte.Tłok zostaje odepchnięty z dużą siłą.Takie siły muszą być przeniesione z denka tłoka przez korbowód na wał korbowy. Wymusza to ruch tłoka. Z tego jednego suwu pracy silnik musi uzyskać wystarczającą energię dla realizacji pozostałych suwów. 4. suw wydechu Otwarty zostaje zawór wydechowy i wciąż jeszcze nie do końca rozprężone gazy spalinowe mogą opuścić cylinder przez układ wydechowy.Przemieszczający się w górę tłok wypycha z cylindra resztę gazów,po czym następuje zamknięcie zaworu wydechowego a otwarcie zaworu ssącego i cykl rozpoczyna się od początku.

Dodaj swoją odpowiedź