Praca silnika spalinowego czterosuwowego jest podzielona na cztery etapy tzw. suwy (stąd jego nazwa). Jego najważniejsze elementy to zawór ssący i wydechowy, cylinder i poruszający się w nim tłok oraz korbowód (przekazuje ruch z tłoka na wał korbowy): Opis pracy silnika: 1 suw (ssanie) - podczas tego etapu tłok silnika porusza się w dół, powodując obniżenie ciśnienia w cylindrze. Pod wpływem tego zawór ssący otwiera się i do cylindra pod wpływem podciśnienia zostaje wciągnięta mieszanka paliwa i powietrza. Po tym następuje zamknięcie zaworu. 2 suw (sprężanie) - tłok porusza się w górę ściskając zawartą w cylindrze mieszankę i powodując zmniejszenie jej objętości. 3 suw (rozprężanie) - podczas tego etapu następuje zapłon mieszanki pod wpływem iskry lub wysokiej temperatury jaka wytworzyła się w wyniku sprężania mieszanki w 2 suwie (diesel). Wskutek gwałtownej reakcji spalania następuje wzrost objętości powstających spalin czego wynikiem jest zwiększenie się ciśnienia i odepchnięcie tłoka w dół. 4 suw (wydech) - zawór wydechowy zostaje otwarty i część spalin pod wpływem nadciśnienia jest wypychanych z cylindra. Resztę gazów usuwa tłok, który przesuwa się w tym czasie w górę. Po 4 suwie następuje znowu 1 suw i cały cykl się powtarza.
Budowa: korpus zamknięty od dołu miską olejową,cylindry - w których pracują tłoki,wał korbowy oraz korbowody,głowica uzbrojona w zawory,wałek rządu i dwa kolektory(ssący i wyde - -chowy Zasada działania. Silnik czterosuwowy,nazywany także czterosuwem,nazywamy silnik spalinowy,gdzie pełny cykl pracy zachodzi podczas czterech występujących po sobie suwów: 1. suw ssania Tłok przesuwa się w dół z górnego do dolnego punktu wytwarzając we wnętrzu cylindra podciśnienie.W tym czasie zawór ssawny jest otwarty,dzięki temu z kanału dolotowego wciągnięta zostaje z układu dolotowego silnika mieszanka paliwowo- powietrzna.Trafia ona do wnętrza cylindra,po czym zawór ssący zostaje zamknięty. 2. suw sprężania Tłok przemieszcza się w górę cylindra sprężając mieszankę paliwowo-powietrzną.Oba zawory (ssawny i wydechowy)są zamknięte.Sprężanie następuje pod znacznym ciśnieniem,do ok.0,1 początkowej objętości mieszanki.Zanim osiągnie minimalną objętość,następuje zapłon.Celem jest doprowadzenie do spalenia całej mieszanki. 3. suw pracy Następuje wytrysk paliwa i zapłon samoczynny lub wymuszony iskrą. Oba zawory(ssawny i wydechowy)są zamknięte.Tłok zostaje odepchnięty z dużą siłą.Takie siły muszą być przeniesione z denka tłoka przez korbowód na wał korbowy. Wymusza to ruch tłoka. Z tego jednego suwu pracy silnik musi uzyskać wystarczającą energię dla realizacji pozostałych suwów. 4. suw wydechu Otwarty zostaje zawór wydechowy i wciąż jeszcze nie do końca rozprężone gazy spalinowe mogą opuścić cylinder przez układ wydechowy.Przemieszczający się w górę tłok wypycha z cylindra resztę gazów,po czym następuje zamknięcie zaworu wydechowego a otwarcie zaworu ssącego i cykl rozpoczyna się od początku.