My i wy – czyli nowe pokolenie wkracza na arenę dziejów I. G Ł ÓWNE Z AGA DNIEN IA L EKC JI ÓW NE AGADNIENIA Zajęcia koncentrują się wokół analizy i interpretacji artykułu My i wy Aleksandra Świętochowskiego. Uczniowie wskażą w nim cechy manifestu pokoleniowego, a to powinno wywołać dyskusję na temat, jak postrzegają oni własne pokolenie, czy mają świadomość pokoleniową i – jeśli tak – jakie są jej główne wyznaczniki. Czytając tekst XIX-wieczny, uczniowie zwrócą uwagę na jego organizację językowo-stylistyczną, fra- zeologię, metaforykę itp. Można też zaproponować konfrontację głównych idei i dążeń pokolenia romantycznego i wstępującego pokolenia postyczniowego. C ELE L EKCJI LEKCJI Uczeń potrafi: ! czytać ze zrozumieniem XIX-wieczny tekst publicystyczny ! w artykule My i wy wskazać cechy manifestu pokoleniowego ! analizować środki stylistyczne zawarte w artykule My i wy ! skonfrontować program pozytywistyczny z ideałami romantycznymi ! wypowiadać się na temat poczucia tożsamości pokoleniowej. U WA G I D OTYCZ ĄCE R EA LIZ AC JI LE KC JI DOT YCZ EAL IZ KCJI Zajęcia trwają dwie godziny lekcyjne. Z wiadomościami zawartymi w podręczniku uczniowie zapoznają się w domu. Nauczyciel wykorzystuje metody: gromadzenia pomysłów (kula śniegowa), dyskusji, heurezy, wspólnego tworzenia plakatu. Ś RODK I DYDAKTYCZ NE RODKI Ewa Paczoska, Przeszłość to dziś, cz. II, s. 14–18, 24–25 ! duży arkusz szarego papieru, flamastry, małe kartki ! 9 My i wy – czyli nowe pokolenie wkracza na arenę dziejów ! ewentualnie płyta z nagraniem muzyki romantycznej (do ćwiczenia dramowego w za- kończeniu lekcji), np. Etiuda c-moll op. 10 nr 12 zwana Rewolucyjną Fryderyka Chopina1 P OJ ĘCIA I TE RMINY T ER MINY manifest pokoleniowy, artykuł programowy, artykuł polemiczny, idee romantycz- ne, program pozytywistyczny P RZE B IEG L EKCJI RZEB LEKCJI 1. Wprowadzenie Nauczyciel prosi uczniów, aby spróbowali wskazać postawy, zachowania, wzorce kulturowe, dążenia itp., które charakteryzują ich własne pokolenie i stanowią o jego odrębności. Powinni zapisać także takie wyznaczniki, z którymi osobiście nie w pełni się identyfikują, ale które uważają za istotne dla obrazu pokolenia. Uczniowie pracują metodą kuli śniegowej: – każdy uczeń na kartce samodzielnie wypisuje 4 takie elementy; – uczniowie łączą się w pary i wspólnie tworzą listę 6 elementów; – pary łączą się w czwórki, które tworzą listy 8-elementowe; – czwórki łączą się w ósemki i uzgadniają listy 10-elementowe. (Liczby są przykładowe i można je skorygować, podobnie jak składy grup. Mogą one wyglądać inaczej, np.: 1 + 3 + 6 + 12). Ponieważ stworzone przez uczniów zapisy zapewne będą miały bardzo różny po- ziom ogólności, nauczyciel powinien zasugerować młodzieży, aby przed odczytaniem spróbowała uporządkować swoje listy, umieszczając sprawy ogólne (np. ważne cele, ideały czy potrzeby) na początku, a sprawy drobne (np. jakieś elementy mody czy gesty) – na ostatnich pozycjach. Po przedstawieniu opracowanych w ten sposób list jest czas na krótką rozmowę na temat wizerunku młodego pokolenia. W dyskusji uczniowie powinni odpowiedzieć na pytania: – Z kim się identyfikują i jak chcieliby się określić? – Czy ich pokolenie da się opatrzyć jakąś etykietką, ująć w jedną formułę? – Czy uważają się za pokolenie racjonalne czy zbuntowane? Idealistyczne czy pragmatyczne? Poszukujące czy bierne? Być może uczniowie stwierdzą, że ich pokolenie nie stanowi jednolitej formacji, że jego wzorce kulturowe i zachowania oraz wyznaczane cele są tak bardzo zróżnicowane, że nie da się ustalić wspólnego mianownika. Nauczyciel zwraca uwagę na to, iż co kilkanaście lat odbywa się zmiana pokolenio- wa, a każde wstępujące pokolenie w jakiś sposób zaznacza swoją obecność, określa się – najczęściej przeciwstawiając się pokoleniu swych rodziców to kawałek mojej prezentacji. pozdrawiam jak coś napisz na priv dam reszte.
Napisz manifest postawy dekadenckiej postaci artykułu programowego (tekst prozatorski)
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź