ROLA HANDLU W GOSPODARCE NARODOWEJ: 1.istniejące poglądy na temat teorii handlu , 2.przekonanie, że działalność handlowa może być traktowana jako działalność produkcyjna, 3.próba pokazania w jaki sposób można wyliczyć udział handlu w dochodzie narodowym Pojęcie handlu występuje w ujęciu: -funkcjonalnym jako ogólnoteoretyczna teoria usługowa (usługi wolne, związane, powszechnej spiżarni, pełnego asortymentu); teoria funkcji handlu (dwa układy masy towarowej : początkowy i końcowy). Zespół ogólnych twierdzeń wyjaśniających istotę handlu i w gruncie rzeczy mieszczą się w ogólnej teorii ekonomii. Warunkiem istnienia handlu trzeba pamiętać, o tym, że jest zawodowe pośredniczenie w wymianie, występowanie szeroko pojętych nadwyżek towarowych. -instytucjonalne – w ujęciu pewnego działu gospodarki narodowej (zawodowi, wyspecjalizowani specjaliści), ujęcie podkreśla istnienie wyspecjalizowanych pośredników zakupowych dobra w celu ich dalszej sprzedaży. Przedmiotem handlu mogą być walory pieniężne, nieruchomości, towar, usługi. Warunki tworzone przez rynek: Wymiana: akty kupna-sprzedaży wyspecjalizowane czynności handlowe kupcy (środki materialne, finansowe, personel) TEORIE HANDLU: 1.usługowa – wyjaśnia funkcjonowanie handlu, zakłada, że handel istnieje dla tego aby świadczyć usługi klientom i zapewnienie usług w odpowiednim miejscu, czasie i wyborze. Dzieli się na usługi: a)wolne – to te które mogą dodatkowo zakupić, nie jest wliczona w cenę produktu, b)związane – nie można oddzielić od zakupu, są wliczone w cenę produktu, c)usługi pełnej spiżarni – chodzi o to aby zaopatrzenie było pełne, d)usługi pełnego asortymentu – np. Piotr i Paweł – asortyment jest głęboki i szeroki. 2.teoria funkcjonalna handlu zakłada istnienie dwóch układów masy towarowej a)układ początkowy – jest układem wychodzącym z produkcji, b)układ końcowy – dostosowany do potrzeb konsumentów, Są one niespójne, między te układy musi wejść wyspecjalizowana działalność handlowa, Ona ma łagodzić występujące między tymi układami rozbieżności. Dotyczą one : asortymentu, czasowe, przestrzenne i ilościowe. 1.Asortymentowe rozbieżności – asortyment produkcyjny musi być przekształcony w handlowy. 2.Rozbieżności czasowe : dystrybucja owoców i warzyw, węgla, 3.przestrzenne rozbieżności, np. chcę zobaczyć jakie meble są z innych regionów czy krajów. Chodzi o to aby przesunąć ofertę możliwie blisko klienta. 4.ilościowe – nie interesuje mnie wagon butów, lecz rozmiary i fasony. Teoria funkcjonalna lepiej wyjaśnia konieczność istnienia handlu. Trzeba udowodnić, że handel jest praca produkcyjną: -handel wykorzystuje zabiegi fizyczne na dobrach do potrzeb klientów, -oddziałowywuje celowo na przyrodę, -prowadzi działania koncepcyjne i organizatorskie. Zmienia się sposób widzenia tego co można zaliczyć do pracy produkcyjnej. Dochód narodowy tworzy się intelektem, pracą organizatorską, a nie „łopatą”. Jak można wyliczyć udział handlu w dochodzie narodowym – udział handlu w dochodzie narodowym jest bardzo trudny do wyliczenia, bo nie ma sprecyzowanych co sie do niego zalicza. Istnieje niejednolitość szacunków dochodu narodowego przez handel. Wyszacować w dochodzie narodowym tworzony przez handel można określając wypracowaną przez handel marżę czystą przez ogół zatrudnionych w tym dziale gospodarki. Dochód wytworzony przez handel może być oparty na produkcji w roku poprzednim. Handel wyrasta na potentata w tworzeniu dochodu narodowego ( budownictwo stanowi 10-12%, a handel 14-17%, w W. Brytanii handel wynosi 24% dochodu narodowego). Różnice pomiędzy handlem a kanałami dystrybucji Handel – wyspecjalizowana dziedzina pracy społecznej (akcent kładzie się na czynnik ludzki i wykonywane przez niego funkcje). Celem : fizyczna dystrybucja towarów łagodząca dysproporcje występujące w gospodarce. Handel jest aktywnym uczestnikiem kanału dystrybucji. Kanał dystrybucji – jest to łańcuch kolejnych ogniw za pośrednictwem których następuje przepływ różnych strumieni (informacji, towarów, działań promocyjnych, pieniędzy). W kanale dystrybucji kładzie się akcent za zbiór organizacji, które uczestniczą w dostarczaniu i sprzedaży towarów. Są instrumentem tych działań staje się handel a nie producent. Logistyka stała się modna ( ma ona zmniejszyć koszty działań w kanale dystrybucji, ma pokazać w jaki sposób zarządzać kanałem dystrybucji na wejściu i wyjściu, by działać po niższych kosztach. Struktura przedsiębiorstw handlowych można tę strukturę oprzeć przez określona jest przez liczbę i formę jednostek po sprzedażowych oraz powiązania i relacje między nimi występujące. Kryteria podziału: -własność : przedsiębiorstwa państwowe, prywatne, spółki, spółdzielnie, zakłady fundacji, organizacje społeczne. Spółki z o.o. I akcyjne bo są to spółki kapitałowe, ale też że odpowiedzialność jest ograniczona (kapitałowe do wielkości udziału). Spółka komandytowa (komandytariusz – daje pieniądze na funkcjonowanie spółki, komplementariusz odpowiada za całość, za wszystko, tworzą specjalistów zawodowych. -kryterium realizowanej przez przedsiębiorstwo handlowe funkcji : przedsiębiorstwa zbytu, przedsiębiorstwa hurtu, przedsiębiorstwa detalu. Kryterium w/g funkcji – każde przedsiębiorstwo spełnia swoje zadania związane, detal związane z potrzebami ostatecznego klienta. Detaliczne dzielimy na :, w ramach tego podziału wyodrębnia się : -handel zorganizowany (łańcuchowy, sieciowy, filialny, holdingii) -handel niezorganizowany -kryterium przedmiotu działania dzieli się na : branżowe, wielobranżowe, specjalistyczne, uniwersalne. -kryterium obszaru działania dzieli handel na: lokalny, krajowy, międzynarodowy (wchodzi kilka krajów), globalny – np. Mac Donald typowe przedsiębiorstwo globalne, działa na przestrzeni kilkunastu krajów i stosuje globalne strategie marketingowe. Handel można podzielić ze względu na : -rodzaj zajmowanych pomieszczeń: stałe sklepy, placówki ruchome, sprzedaż bez sklepów (wysyłkowa, internetowa). Zalety rozwoju dynamicznego sprzedaży bez sklepu: my nie mamy czasu, w zakupach upatruje się możliwość spędzania czasu wolnego, koszty działania są niższe. Handel detaliczny funkcje handlu detalicznego: -zaopatrywanie finalnych nabywców w sposób stały i rytmiczny w towary i usługi przeznaczone dla ich osobistego niekomercyjnego użytku, -funkcją handlu jest oferowanie ich we właściwym miejscu, czasie i w satysfakcjonującym wyborze. Współcześnie handel zmuszony jest doświadczenia całego szeregu usług dodatkowych już przy zakupie ich i po zakupie. Tymi ostatnimi usługami łagodzi tzw. dyskomfort zakupowy. Klasyfikacja handlu detalicznego Przedsiębiorstwa handlu detalicznego można podzielić wg następujących
Wymień powody, które decydują o potrzebie istnienia handlu.
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź