To zadanie z techniki :)Mam napisać zasady bhp i p.poż. i zapisac po 2-3 przykłady takich zasad ...

To zadanie z techniki :)Mam napisać zasady bhp i p.poż. i zapisac po 2-3 przykłady takich zasad ...
Odpowiedź

ZASADY PRZESTRZEGANIA PRZEPISÓW BHP i PPOŻ Rozdział I Podstawowe obowiązki pracodawcy § 1. Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpiec zeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. § 2. Pracodawca obowiązany jest chronić zdrowie i życie pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki, a w szczególności: 1. organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy, 2. zapewnić przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów przeciwpożarowych oraz przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, 3. wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonywanie tych poleceń, 4. zapewniać wykonanie tych nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy, 5. zapewniać wykonanie zaleceń społecznego inspektora pracy. § 3 Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy: 1. do której wykonania nie posiada dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy i w związku z tym jest obowiązany do: -przeszkolenia pracownika w zakresie bhp przed dopusz czeniem go do pracy,   -prowadzenia szkoleń okresowych, 2. bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku i w związku z tym jest obowiązany do:   -skierowania pracownika na badania lekarskie wstę pne, 2   -skierowania na badania lekarskie okresowe i kontrolne w ramach profilaktycznej ochrony zdrowia pracownika, 3. bez środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, przewidzianych do stosowania na danym stanowisku prac y. Wykaz ten zawarty jest w rozdziale IX niniejszego dokumentu, 4. bez środków ochrony indywidualnej i bez umundurowania, przewidzianych do stosowania na stanowisku strażnika miejskiego, które przewidziane jest odrębnymi przepisami prawa. § 4. Pracodawca ma obowiązek: 1. oceniania i dokumentowania ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą, 2. stosowania niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających to ryzyko, 3. informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonyw aną przez nich pracą oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami. § 5. 1. Pracodawca jest obowiązany stosować środki zapobiegające chorobom zawodowym i innym chorobom związanym z wykonywaną pracą. 2. Pracodawca powinien w szczególności utrzymy wać w stanie stałej sprawności urządzenia ograniczające lub eliminujące czynniki szkodliwe dla zdrowia oraz urządzenia do ich pomiarów. 3. W przypadku rozpoznanej choroby zawodowej pracodawca powinien:   -ustalić przyczyny jej powstania oraz charakter i rozmiar zagrożenia chorobą,   -przystąpić niezwłocznie do usunięcia czynników powodujących powstanie choroby zawodowej,   -zastosować niezbędne środki zapobiegawcze,   -zapewnić realizację zaleceń lekarskich. § 6. Pracodawca powinien: 1. zapewnić pomieszczenia pr acy odpowiednie do rodzaju wykonywanych prac i liczby zatrudnionych pracowników, 2. utrzymywać obiekty budowlane i znajdujące się w nich pomieszczenia pracy, a także tereny i urządzenia z nimi związane w stanie zapewniającym bezpieczne i higieni czne warunki pracy, 3 3. zapewnić odpowiednie:   -urządzenia higieniczno - sanitarne,   -niezbędne środki higieny osobistej,   -środki do udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku, 4. zapewnić nieodpłatne środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed dzia łaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować o sposobach posługiwania się tymi środkami, 5. zapewnić odzież, obuwie robocze i umundurowanie, 6. zapewnić posiłki i napoje, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. § 7. Pracodawca ma obowiązek spełnienia wymagań w zakresie: 1. budowy i przebudowy pomieszczeń pracy, 2. wyposażenia stanowisk pracy w maszyny i urządzenia techniczne, spełniające wymagania dotyczące oceny zgodności, określone w odrębnych przepisach i odpowiednio zabezpieczone. § 8. 1. Jeżeli w zakładzie pracy dojdzie do wypadku pracodawca ma obowiązek:   -podjąć działanie eliminujące lub choćby ograniczające zagrożenie,   -zapewnić udzielenie pierwszej pomocy wszystkim poszkodowanym,   -zapewnić w odpowiednim trybie i terminie ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku,   -zastosować odpowiednie środki zapobiegające wypadkom,   -ponieść koszty związane z ustaleniem okoliczności i przyczyn wypadku,   -prowadzić rejestr wypadków przy pracy. 2. Pracodawca ma obowiązek powiadomić właściwego inspektora pracy i prokuratora o wypadku śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym. 3. Pracodawca ma obowiązek wypłacenia pracownikowi, który uległ wypadkowi przy pracy odszkodowania za utratę lub uszkodzenie w związku z wypadkiem przedmiotów osobistego użytku oraz przedmiotów niezbędnych do wykonania pracy, z wyjątkiem utraty lub uszkodzenia pojazdów samochodowych oraz wysokości pieniężnych. § 9. Pracodawca jest obowiązany wyd awać szczegółowe instrukcje i wskazówki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy. 4 § 10. Pracodawca jest zobowiązany: 1. konsultować z pracownikami lub ich przedstawicielami wszystkie działania związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, 2. odbyć szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie niezbędnym do wykonania ciążących na nim obowiązków, 3. w zależności od ilości zatrudnionych pracowników utworzyć służbę bezpieczeństwa i higieny pracy lub powierzyć wykonanie zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy pracownikowi z wymaganymi kwalifikacjami zatrudnionemu przy innej pracy. Rozdział II Obowiązki pracownika § 1. Każdy pracownik ma obowiązek: 1. znać przepisy i zasady bezpie czeństwa i higieny pracy, a także przepisy przeciwpożarowe, 2. brać udział w szkoleniach i instruktażach oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym, 3. wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych, 4. dbać o należyty stan maszyn i urządzeń, narzędzi i sprzętu, 5.dbać o porządek i ład w miejscu pracy, 6. stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonyc h środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego oraz umundurowania, zgodnie z ich przeznaczeniem, 7. poddawać się zleconym przez pracodawcę badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich, 8. niezwłocznie zawiadamiać przełożon ego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku, zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego albo pożarze oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym niebezpieczeństwie, 9. współdziałać z pracodawcą i przełożonym w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. § 2. 1. W razie, gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz 5 przepisom ppoż. i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia l ub życia pracownika, albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym pracownikom, pracownik ma prawo:   -powstrzymać się od wykonywania pracy,   -oddalić się z miejsca zagrożenia. 2. Pracownik wykonujący pracę wymagającą szczególnej sprawności psychofizycznej ma prawo powstrzymania się od tej pracy w przypadku, gdy jego stan psychofizyczny nie zapewnia bezpiecznego wykonania pracy i stwarza zagrożenie dla innych osób. 3. Pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas powstrzymania się od wykonywania pracy lub oddalenia się z miejsca zagrożenia, w przypadkach o których mowa w pkt. 1. 4. Przepisy pkt. 1 - 2 nie dotyczą pracownika, którego obowiązkiem pracowniczym jest ratowanie życia ludzkiego lub mienia. Rozdział III Prawa i obowiązki bezpośredniego przełożonego § 1. Osoba kierująca bezpośrednio pracownikiem ma obowiązek znać, w zakresie niezbędnym do wykonywania ciążących na niej obowiązków, przepisy o ochronie pracy, w tym przepisy oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. § 2. Osoba kierująca bezpośrednio pracownikami obowiązana jest: 1. organizować stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, 2. dbać o sprawność środków ochrony indywidualnej oraz nadzo rować ich stosowanie przez pracowników zgodnie z przeznaczeniem, 3. organizować, przygotowywać i prowadzić prace w sposób zabezpieczający pracowników przed wypadkami przy pracy, chorobami związanymi z warunkami pracy, 4. dbać o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego, 5. egzekwować przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, 6. zapewnić wykonywanie zaleceń lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami. 6 Rozdział IV Obowiązki pracownika służby bhp § 1. Do zakresu działania służby bhp należy w szczególności: 1. przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp, 2. bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożenia ch zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń, 3. sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku okresowych analiz stanu bhp, 4. udział w opracowaniu planów modernizacji i rozwoju zakładu pracy, 5. udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy, urządzeń produkcyjnych oraz innych urządzeń mających wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo pracowników, 6. zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bhp w stosowanych oraz nowo wprowadzanych procesach produkcyjnych, 7. udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bhp oraz w ustalaniu zadań osób kierujących pr acownikami w zakresie bhp, 8. opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bhp na poszczególnych stanowiskach pracy, 9. udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, także prowadzenie, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących tych wypadków i chorób, 10. udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną prac ą, 11. doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe, oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej, 12. współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bhp oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracownikó w, 13. współpraca z laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi przepisami, do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych, występujących w środowisku pracy, w zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony pracowników przed tymi czynnikami lub warunkami, 7 14. współdziałanie z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich p racowników, 15. współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy oraz z zakładowymi organizacjami związkowymi, 16. przedstawianie pracodawcy wniosków dotyczących wymagań ergonomii na stanowiskach pracy. Rozdział V Czas pracy § 1. Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. § 2. Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy, celem prawidłowego ustalenia wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą. § 3. 1. Czas pracy wynosi 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym jednomiesięcznym okresie rozliczeniowym. 2. Tydzień roboczy obejmuje dni od poniedziałku do piątku. 3. Godziny pracy przedstawiają się następująco: poniedziałek od godz. 7.30 do 15.30 wtorek od godz. 7.30 do 15.30 środa od godz. 9.00 do 17.00 czwartek od godz. 7.30 do 15.30 piątek od godz. 7.30 do 15.30. § 4. Za pracę nocną przyjmuje się czas między 22.0 0 a 6.00, a za pracę w niedzielę i święta w godz. 7.00 rano w dni świąteczne lub niedzielę do 7.00 rano dnia następnego. § 5. Praca wykonywana ponad normy czasu pracy ustalona zgodnie z § 3 stanowi pracę w godzinach nadliczbowych. Praca taka jest dopusz czalna w razie: 8 1. konieczności prowadzenia akcji ratowniczej dla ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, albo ochrony mienia lub usunięcia awarii, 2. szczególnych potrzeb pracodawcy. § 6. Przepisy ujęte w § 3 nie mają zastosowania dla pracy wykonywanej przez stra żnika miejskiego i regulowane są odrębnymi przepisami. Rozdział VI Ochrona pracy kobiet § 1. Nie wolno zatrudniać kobiet przy pracach szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia, a w szczególności: 1. ręcznego podnoszenia i przenoszenia ciężarów o masie przekraczającej 12 kg , 2. ręcznego przenoszenia pod górę – po pochylniach, schodach itp., których maksymalny kąt nachylenia przekracza 30 stopni, a wysokość 5 m – ciężarów o masie przekraczającej 8 kg , 3. kobietom w ciąży i w okresie karmienia nie wolno zlecać :   -prac wymienionych w pkt 1 - 2, jeżeli występuje przekroczenie 1 określonych w nich wartości,   -prac w pozycji wymuszonej,   -prac w pozycji stojącej łącznie ponad 3 godziny,   -prac przy obsłudze monitorów ekranowych – powyżej 4 godzin na dobę,   -prac w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące, 4. każdej pracy w warunkach narażenia na drgania o ogólnym oddziaływaniu na organizm człowieka. Rozdział VII Obowiązki w zakresie ppoż. § 1. Do podstawowych obowiązków wszyst kich pracowników należy zapobieganie możliwości powstania pożaru. W tym celu konieczne jest przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych i przepisów budowlanych. 9 § 2. W czasie eksploatacji obiektu należy przestrzegać przepisy profilaktycz ne o zachowaniu bezpieczeństwa pożarowego, ograniczając w ten sposób możliwość powstania i rozprzestrzeniania się pożarów, a także gwarantując środki ratownicze na wypadek zaistnienia pożaru. § 3. Wszyscy pracownicy bez względu na zajmowane stanowisko po noszą odpowiedzialność za wykonanie następujących zadań w zakresie ppoż: 1. znajomość zagrożenia na zajmowanym stanowisku pracy oraz przeciwdziałaniu możliwości powstania i rozprzestrzeniania się pożaru, 2. znajomość zasad postępowania w przypadku p owstania pożaru, orientacja w rozmieszczeniu sprzętu gaśniczego i urządzeń przeciwpożarowych, a także umiejętność obsługi podręcznego sprzętu gaśniczego, 3. znajomość warunków przeprowadzenia bezpiecznej ewakuacji osób i mienia, udział w akcji gaśniczo - ratowniczej przez podporządkowanie się poleceniom kierującego akcją, 4. udział w szkoleniach i ćwiczeniach przeciwpożarowych, 5. niezwłoczne zgłaszanie usterek mogących spowodować pożar osobom kompetentnym do ich usuwania, przestrzeganie obowiązujących przepisów i instrukcji bezpieczeństwa pożarowego w obszarze zajmowanego stanowiska. § 4. Odpowiedzialność za sprawy ochrony przeciwpożarowej ponosi pracodawca, który zgodnie z zapisami ustawy o ochronie ppoż. oraz ro zporządzeń MSWiA w sprawie ochrony ppoż. budynków, innych obiektów budowlanych i terenów – odpowiada za bezpieczeństwo pożarowe obiektu i osób w nim przebywających. § 5. Pracodawca wyznacza osobę odpowiedzialną za sprawy ochrony przeciwpożarowej i określ a zakres obowiązków służbowych, w których odpowiada za: 1. nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie ppoż. przez wszystkich pracowników, 2. wydawanie poleceń mających na celu usunięcie technicznych usterek zagrażających bezpieczeństwu pożarowemu obiektu, 3. wyposażenie budynków i pomieszczeń w określone przepisami ilości i rodzaje podręcznego sprzętu gaśniczego i urządzeń przeciwpożarowych oraz zapewnienie terminowej konserwacji 10 tego sprzętu i urządzeń, 4. wyposażenie budynków i pomie szczeń w instrukcje postępowania na wypadek powstania pożaru, tablice informacyjne i znaki bezpieczeństwa ( oznakowanie dróg ewakuacyjnych, urządzeń elektrycznych, zakazu używania ognia otwartego itp.), 5. kierowanie akcją gaśniczo - ratowniczą lub ewakuacją po powstaniu w budynku pożaru lub innego zagrożenia do czasu przybycia jednostek ratowniczych, 6. współpracę pracowników z jednostkami ratowniczymi przybyłymi z zewnątrz w zakresie gaszenia pożarów, usuwania zagrożeń oraz prowadzenia działa ń gaśniczo - ratowniczych, 7. przygotowanie pomieszczeń w budynku do prowadzenia działań gaśniczo - ratowniczych, 8. uwzględnienie w programach szkoleń zawodowych tematyki ochrony przeciwpożarowej, 9. w okresie zimowym dopilnowanie odśnieżenia hydrantów i dróg pożarowych, dojazdowych, 10. zapewnienie awaryjnego dostępu do obiektów, pomieszczeń przy pomocy kluczy zapasowych. Rozdział VIII Odpowiedzialność porządkowa pracowników § 1. Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonego porządku, regul aminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych, pracodawca może stosować karę upomnienia. § 2. Do rażącego naruszenia ustalonego w regulaminie porządku pracy należy: 1. złe i niedbałe wykonywanie pracy, psucie mater iałów, narzędzi i maszyn, a także wykonywanie prac nie związanych z zadaniami wynikającymi ze stosunku pracy, 2. nieprzybycie bądź spóźnianie się do pracy, samowolne jej opuszczanie bez usprawiedliwienia, 3. stawianie się do pracy w stanie nietrzeźwości al bo spożywanie alkoholu w czasie lub miejscu pracy, 4. zakłócanie spokoju i porządku w miejscu pracy, 5. niewykonywanie poleceń służbowych, 6. niewłaściwy stosunek do przełożonych i współpracowników, 7. nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych, 8. nieprzestrzeganie tajemnicy służbowej. 11 § 3. Za nieprzestrzeganie przez pracowników przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy, pracodawca może zastosować również karę pieniężną. § 4. Kara pieniężna za jedno przekroczenie, jak i za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika, z tym że łącznie kary nie mogą przekraczać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty. § 5. Tryb nałożenia kary porządkowej, odwołania się od nałożonej kary porządkowej, a także uznania kary za niebyłą regulują przepisy ustawy o pracownikach samorządowych i Kodek su Pracy. Rozdział IX Zasady przydziału pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego 1. Stanowiska pracy oraz zakres wyposażenia pracowników na nich zatrudniony ch w środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze określa „Tabela norm przydziału środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego” stanowiąca załącznik do niniejszych „Zasad przydziału”, zwana dalej „Tabelą przydziału”. 2. Pracownik używa przydzielony mu środek ochrony indywidualnej do czasu utraty przez ten środek własności ochronnych. Środek, którego termin przydatności do użycia, określony przez producenta, minął, uważa się za nieprzydatny do użycia, czyli za taki, który utracił już własności ochronne. 3. Okresy używalności odzieży i obuwia roboczego podaje Tabela przydziału. Okres używalności przydzielonej rzeczy przedłuża się odpowiednio w przypadku, gdy przerwa w wykonywaniu pracy przez pracownika była nieprzerwana i trwała co najmniej 1 miesiąc (30 dni). Pracy w godzinach nadliczbowych nie uwzględnia się. Pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy okresy używalności przedłuża się odwrotnie proporcjonalnie do wymiaru etatu (np. pracownikowi zatrudnionemu na 1 etatu okres używalności przedłuża się 4 -krotnie). 12 Okres używalności zaczyna biegnąć od dnia wydania odzieży lub obuwia pracownikowi. 4. Przydzielone środki ochrony indywidualnej powinny spełniać wymagania dotyczące oceny zgodności, a odzież i obuwie robocze – wymagania określone w polskich n ormach. 5. Pracownik zobowiązany jest użytkować przydzielone środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z przeznaczeniem i dbać o ich dobry stan. 6. Pracodawca zapewnia, aby przydzielone środki ochron y indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze pasowały rozmiarami do pracownika oraz posiadały właściwości ochronne i użytkowe poprzez ich pranie, konserwację, naprawę, odpylanie i odkażanie. Nie dotyczy to pracowników, którzy używają własnej odzieży robocz ej i ochronnej oraz obuwia, które pracownik pierze i konserwuje we własnym zakresie. Ekwiwalent pieniężny za pranie i konserwacj ę wypłacany będzie pracownikowi, w oparciu o obowiązujące ceny rynkowe usług. 7. W Tabeli przydziału zaznaczono te st anowiska, na których dopuszcza się, za zgodą pracowników, używanie własnej odzieży i obuwia roboczego spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy. 8. Ustala się częstotliwość prania odzieży i naprawę obuwia:   -koszula flanelowa - 4 x na miesiąc,   -kurtka p/deszczowa - 1 x w roku,   -kurtka ocieplana - 1 x w roku,   -kamizelka ocieplana - 1 x w roku,   -ubranie robocze - 1 x na miesiąc,   -fartuch roboczy - 1 x na miesiąc,   -czapka lub beret - 1 x na kwartał,   -obuwie robocze lub półbuty - 2 x w roku. 9. Pracodawca w porozumieniu ze związkami zawodowymi działającymi w zakładzie pracy i za zgodą kierowników zatrudniających pracowników na stanowiskach, gdzie stosuje się odzież roboczą i ochronną oraz obuwie, mogą dopuścić do używania przez pracowników w łasnej odzieży (w komplecie lub ich poszczególnych elementów składowych, np. koszul, kurtek) i obuwia roboczego. Po ustaleniu pracowników i rodzaju odzieży i obuwia, które będą oni używać własne w zamian za przydzielone przez pracodawcę, nal icza się ekwiwalent. Wypłata ekwiwalentu odbywać się będzie po zakończeniu kwartału. W przypadku rozwiązania umowy o pracę lub jej wygaśnięcia, ekwiwalent wypłaca się razem z wypłatą innych należności. 10. Odzież i obuwie robocze po upływie okresu ich używal ności przechodzi na własność pracownika. 11. Po rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy o pracę pracownik jest zobowiązany zwrócić w terminie 7 dni przydzielone rzeczy pracodawcy, jeżeli okres ich używalności nie minął. Nie 13 dotyczy to sytuacji, w których następuje zawarcie następnej umowy w ciągu 7 dni. 12. Pracodawca może zażądać od pracownika – na podstawie art. 124, w trybie i w wysokości określonych w rozdziale I działu piątego Kodeksu Pracy – odszkodowania za przydzielone mu rzeczy w przypadku:   -nie dokonania zwrotu, o którym mowa w pkt. 12,   -utraty z winy pracownika tej rzeczy lub jej cech ochronnych lub użytkowych. 13. Pracodawca, niezależnie od postępowania wyjaśniającego przyczynę utraty rzeczy przez pracownika, wydaje mu następną, jeżeli dopuszc za go do pracy wymagającej jej stosowania. 14. W przypadku utraty przydatności odzieży lub obuwia roboczego do użycia przed upływem okresu ich używalności ustalonej w Tabeli przydziału, pracownikowi przysługuje następny, nowy egzemplarz po zwrocie używanego (u szkodzonego, zużytego). O przydatności, bądź nieprzydatności zwróconej odzieży lub obuwia roboczego, a także o stopniu (procencie) zużycia zwróconej pracodawcy odzieży postanawia protokolarnie komisja w składzie:   -pracownik służby bhp,   -bezpośredni przełożony pracownika,   -przedstawiciel pracowników. 15. Pracownik zobowiązany jest zgłosić swojemu przełożonemu niesprawność (utratę funkcji ochronnych) środka ochrony indywidualnej lub podejrzenie utraty sprawności i zwrócić ten środek pracodawcy. Niedopuszczalne jest używanie niesprawnego środka. 16. Po dokonaniu oceny technicznej (ekspertyzy) zwróconego środka, pracodawca podejmuje decyzję o dalszym jego stosowaniu. 17. Osoba kierująca pracownikami (przełożony pracowników) zobowiązana jest dbać o sprawność środków ochrony indywidualnej oraz nadzorować ich stosowanie przez pracowników zgodnie z przeznaczeniem, a także dopilnować, aby pracownicy używali odzież i obuwie robocze w należytym stanie higieniczno – sanitarnym. 18. Wydawane pracownikom rzeczy podlegają ewidencji w imiennych „Kartach ewidencyjnych wyposażenia”, które znajdują się w komórce organizacyjnej zakładu. Przyjęcie rzeczy potwierdza pracownik podpisem w jego „Karcie”. Zwrot rzeczy jest potwierdzany w jego „Karcie” przez pracownika komórki organizacyjnej podpisem. 19. Rzeczy jednorazowego użytku oraz o okresie używalności do 2 tygodni wydawane są pracownikowi przez jego bezpośredniego przełożonego za pokwitowaniem w Książce rozchodów prowadzonej przez przełożonego.

Dodaj swoją odpowiedź