Napisz historie trolejbusa.

Napisz historie trolejbusa.
Odpowiedź

drogowy pojazd komunikacji miejskiej napędzany energią elektryczną pobieraną z sieci trakcyjnej. Posiada dwa odbieraki prądu połączone z zawieszoną nad jezdnią parą przewodów. Stąd nazwa od angielskiego słowa "trolley" i końcówki "bus" od omnibus (po łacinie – dla wszystkich). W Polsce trolejbusy korzystają z prądu stałego o napięciu 600 V. Za pierwszy trolejbus można uznać uruchomiony w 1882 w Berlinie Elektromote. Kolejne konstrukcje były naturalnym kompromisem pomiędzy transportem opartym na sieci elektrycznej (tramwajami) a zbiorową komunikacją opartą o autobusy, wówczas napędzane relatywnie słabymi silnikami benzynowymi. Pierwsza linia trolejbusowa z regularnymi przewozami pasażerskimi w Polsce o długości 2,2 km została uruchomiona w 1930 roku w Poznaniu. Tamże trolejbusy przy zjeździe do zajezdni korzystały z przewodu tramwajowego (jeden odbierak ślizgał się po nim, a specjalny – dolny – po szynie jako przewodzie powrotnym). W okresie międzywojennym w szeregu miast Ameryki Północnej i w Wielkiej Brytanii dokonywano konwersji linii tramwajowych na trolejbusowe, dzięki czemu firmy eksploatujące sieci komunikacyjne ograniczały koszty utrzymania specyficznej dla trakcji infrastruktury szynowej (jezdnie miejskie były utrzymywane przez miasta). W latach 50. XX wieku rozwój autobusów z napędem spalinowym i obniżka cen paliw ropopochodnych przyczyniła się do upadku wielu sieci trolejbusowych i zastąpieniu ich autobusami. Obecnie ze względu na konieczność ograniczenia szkodliwej emisji i możliwość pozyskiwania energii elektrycznej z czystych źródeł trolejbusy przeżywają renesans.

Trolejbus, choć podobnie jak autobus zalicza się do pojazdów kołowych, napędzany jest silnikiem elektrycznym poruszanym przez prąd stały. Jego napięcie waha się w zależności od typu pojazdu od 500 do 1200 woltów. Energię dostarczają dwa przewody zasilające za pośrednictwem odbieraków drążkowych umieszczonych na dachu pojazdu. Odbieraki te umocowane są przegubowo, co zwiększa ich ruchomość i umożliwia trolejbusom omijanie przeszkód nawet szerokości 4,5 metra. Jednak trolejbusy mają kilka wad największą jest stałe połączenie z obydwiema liniami sieci trakcyjnej. Trolejbusy muszą zatem posuwać się wzdłuż owej sieci. W dodatku często ulegają awariom – odpadają od przewodów, co powoduje przerwę w dostawie prądu i zatrzymanie pojazdu. Kolejnymi minusami jest uzależnienie od dostaw prądu, tamowanie ruchu ulicznego i drogie utrzymanie.

Dodaj swoją odpowiedź