Za Mieszka I do roku 1034sile obronna stanowiła drużyna książęcą, która pozostawała na usługach władcy. Systemem militarnym zajął się Kazimierz I Odnowiciel. Odbudował on go a dawni wojowie zostali osadzeni na ziemi z obowiązkiem stawiania się na wezwanie władcy, korzystali z części feudalnej. Był to system dziedziczny. Zmiany tego rodzaju przyczyniły się z czasem do osłabienia władzy książęcej, uszczuplenia domeny książęcej - pojawiła się zależność militarna władcy od coraz silniejszej grupy wojów rycerzy i możnych. Budowa wielkich grodów była obowiązkiem całej ludności miała charakter świadczenia publicznego. Państwo miało charakter monarchii patrymonialnej. Zasadą jedną z wielu było dziedziczenie tronu w obrębie dynastii piastowskiej. Koronacje piastowskie miały ogromne znaczenie: wpłynęły na jedność terytorialna państwa, niezależność wobec aspiracji innych państw i władców do panowania nad polską, wzrost znaczenia dynastii i samego króla wewnątrz państwa (koronacja jako akt religijny, namaszczenie olejami świętymi, sankcja religijna nałożona na panowanie). Chrzest umożliwił czerpanie z dorobku cywilizacyjnego i kulturowego. Zjazd w Gnieździe odbył się w 1000 r na mocy jego postanowień powstała metropolia gnieźnieńska i trzy biskupstwa polskie. Kościół się stał realna siłą polityczną.
1.Opisz wygląd grodu z X-XI wieku. Kto w nim mieszkał? 2.Przedstaw organizację państwa pierwszych Piastów. 3.Scharakteryzuj obyczaje mieszkańców Polski w X-XI stuleciu. Prosze o konkretne, boe długie odpowiedzi.
1.Opisz wygląd grodu z X-XI wieku. Kto w nim mieszkał? 2.Przedstaw organizację państwa pierwszych Piastów. 3.Scharakteryzuj obyczaje mieszkańców Polski w X-XI stuleciu. Prosze o konkretne, boe długie odpowiedzi....
Historia wychowania
Pytania egzaminacyjne z Histori Wychowania
ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE Z HISTORII WYCHOWANIA
1. Scharakteryzuj wychowanie u ludzi pierwotnych
Cechą wychowania w społeczeństwie pierwotnym jest jego równość: razem i jednakowo cho...