Analiza języka reklamy
Pojęcie reklamy, wydawać by się mogło wymysłem współczesnego świata, jednak narodziła się ona wraz z rozwojem handlu w starożytności. W tedy była to jej najprostsza forma, czyli po prostu przekrzykiwanie się kupców na targu. Wraz z biegiem czasu zaczęły się pojawiać kamienne szyldy i rysunki lub napisy na ścianach budynków. Od razu po wynalezieniu druku przez Johana Gutenberga zaczęły się pojawiać plakaty i ulotki. Taka forma reklamy w tamtych czasach była dość prymitywna i miła na celu głównie informowanie potencjalnych klientów o produkcie, teksty reklamowe były, więc dość proste i nie koncentrowały się na chwytach manipulacyjnych. Wiek XIX stał się przełomowym okresem w ewolucji reklamy, a przede wszystkim jej formy, tym samym zwiększając jej skuteczności. Późniejsze wynalezienie radia, a potem w końcu telewizji dało możliwość trafienia do coraz szerszego grona odbiorców.
Dzisiejsze czasy, których poziom rozwinięcia środków masowego przekazu jest bardzo wysoki, postawiły reklamę na bardzo wysokim poziomie. Zanim powstanie reklama przed jej twórcami stoi nie lada wyzwanie, które ma dać pożądany efekt, jakim jest skuteczność. Dobry przekaz reklamowy wyróżniają pewne cechy którymi są: Atrakcyjność, czyli ciekawy sposób przedstawienia produktu, który przyciągnie uwagę, Argumentacja, która przyciągnie i zachęci do skorzystania z oferty, czyli sugestywność, Właściwe dobieranie słów i wypowiedzi prowadzące do tego, że przekaz będzie zrozumiały i odebrany w oczekiwany przez nadawcę sposób, Orginalnośc, która odróżni reklamę od innych i wpłynie na jej zapamiętanie [dobrym przykładem są teksty które weszły na stałe do polskiego slangu np. :a świstak siedzi i zawija je w te sreberka?, lub ? takie rzeczy to tylko w erze?] Kolejnym wyróżnikiem to prostota przekazu, która pozwala skupi się na najważniejszych cechach produktu i na koniec dopasowanie do odbiorców. Ostatnia cecha jest bardzo ważna, jeżeli chodzi o formułowanie pewnych kwestii językowych występujących w reklamie. Dopasowanie komunikatu do potencjalnych klientów ma duży wpływ na jego skuteczność, stąd na przykład inaczej reklamuje się produkty spożywcze, akcesoria samochodowe a jeszcze inaczej pampersy. Dlatego atrakcyjność źródła, czyli to, kto występuje w reklamie, ma duże znaczenie, przykładem może by reklamowanie płynu do zmywania naczyń albo przypraw do zup przez gospodynie domowe, kosmetyki upiększające przez znane aktorki i modelki, opony samochodowe przez zawodowych kierowców. Reklama powinna informować o korzyściach wynikających z wyboru zakupionego produktu lub usługi, jednocześnie używając do tego prostego i zrozumiałego języka. Istotnym elementem jest to, aby przedstawić ich najważniejsze cechy, czyli co konkretnie chcemy zawrzeć w treści przekazu.
[NA ŚCIANACH JEST MNUSTWO POROZWIESZANYCH PLAKATÓW REKLAMUJĄCYCH JAKIEŚ PRODUKTY, TY PRZECHADZASZ SIĘ PO SALI]
Idąc po ulicy dostajemy do ręki ulotki, natykamy się na niezliczone ilości billboardów, które prezentują nam różnego rodzaju produkty. [WSKAZUJESZ RĘKĄ NA PLAKATY] Po spacerze zazwyczaj możemy odpocząć np. przed telewizorem, [ KŁADZIESZ SIĘ NA KRZESEŁKACH] wcześniej jednak sięgamy po gazetę z programem telewizyjnym, [BIERZESZ DO RĘKI GAZETĘ] gdzie już na pierwszej stronie po jej otwarciu pojawia się reklama kuchni mikrofalowej marki Whirlpool.[WSTAJESZ I OTWIERAJĄC GAZETĘ DAJESZ PLAKAT KOMISJI, SPACERUJESZ PO SALI MÓWIĄC:] Jako reklama prasowa ma ona bardzo ograniczone możliwości prezentacji. Będzie się, więc skupiać na kilku najważniejszych aspektach, jakimi są: nagłówek, ilustracja, tekst reklamowy i slogan, z którym identyfikujemy i który najczęściej zapewnia nas o obietnicach, jakie niesie reklama. Ilustracja jest najbardziej rzucającym się w oczy elementem reklamy, przedstawiona na niej kobieta jest ubrana w żółta zwiewna sukienkę, kontrastującą z chłodem niebieskiego tła, rozwiane skrawki materiału sprawiają wrażenie jakby postać znajdowała się w locie. Z rąk kobiety wyłaniają się emanujące światłem kule, które kierują uwagę na zdjęcie reklamowanej kuchenki, pod którą znajduje się tekst reklamowy o funkcjach, jakie spełnia reklamowany produkt i zapewnia o jego niezwykłości, które na pewno zaskoczą potencjalnego nabywcę. Dodatkowo dokonano tutaj antropomorfizacji poprzez nadanie sprzętowi cech ludzkich- inteligentna technologia, szósty zmysł, jaki posiada kuchenka powoduje, że nie jest ona niezwykłą mikrofalówką. Podsumowaniem reklamy jest slogan zamieszczony pod logiem firmy ? poczuj różnicę?. Sugeruje to odróżnienie produktu od innych zwyczajnych sprzętów.
[KOŃCZĄC POPRZEDNIĄ CZĘŚC SIADASZ NA KRZESEŁKACH]
Znudzeni wyszukiwaniem dobrego filmu pośród sprytnie ukrytych kryptoreklam w końcu włączamy telewizor i powoli zaczynamy się wciągać w fabułę popołudniowego serialu, gdy nagle zostaje nam bezczelnie przerwany przez ok. 10 minutowy blok reklamowy? Czekoladki Merci. To pierwsza reklama, jaka nas wita w przerwie [WŁĄCZASZ REKLAMĘ CZEKASZ AŻ SIĘ SKOŃCZY, PO, CZYM WSTAJESZ I MÓWISZ DO KOMISJI] Już sama nazwa produktu jest dwuznaczna, bowiem merci odnosi się do nazwy owych czekoladek jak i również w tłumaczeniu z języka francuskiego oznacza słowo ?dziękuję?. Oglądając tę reklamę już mamy wrażenie, że dając czekoladki nie musimy używać żadnych słów, bo ich nazwa mówi sama za siebie. Piosenka, która jest formą narracji do przedstawionych w reklamie obrazów oparta jest na wielu rymach z powtarzającym się słowem ?jesteś? i określającymi pozytywnie nacechowanymi epitetami. Sytuacje przedstawione w filmie reklamowym dają nam do zrozumienia, że dając czekoladki Merci wywołujemy radość u naszych bliskich i możemy załagodzić z nimi wszelkie zaistniałe konflikty, czyli użyć ich jako przeprosin. Miłą atmosferę stwarza również słoneczna sceneria, która uwydatnia pozytywne emocje towarzyszące konsumowaniu przedstawionego produktu. [SIADASZ NA KRZESEŁKU]
Podczas naszego popołudnia w bloku reklamowym pojawia się reklama znanej telefonii komórkowej Plus GSM, w której występują znane osoby należące do popularnego kabaretu odgrywające śmieszne sceny przedstawiające motyw miłości i szczęśliwej rodziny. [ WCHODZI REKLAMA, GDY SIĘ SKOŃCZY WSTAJESZ I MÓWISZ] W komunikacie reklamowym chodzi głównie o skuteczność. Należy tu, więc wspomnieć, że na reklamową manipulację składa się także forma niewerbalna, czyli: obraz, dźwięk oraz gesty, ściślej mówiąc mowa ciała. Techniki perswazji, które również wykorzystuje reklama, zwracają uwagę na to, że nie zawsze ważne jest to, co się mówi, ale jak się to mówi, stąd scenki odgrywane w filmach reklamowych odbywają się w nieprzypadkowych miejscach i biorą w niej udział osoby o określonych, ściśle dobranych cechach. To wszystko ma za zadanie zadziałać na nasze emocje i wywołać najczęściej przyjemne skojarzenia dotyczące produktu.. Stąd w reklamach tak często wykorzystuje się humor?
Widzimy efekty pracy zespołu, który czasami w mało błyskotliwy i jeszcze mniej oryginalny sposób chcą nami manipulować dzięki pozytywnemu przedstawieniu produktu. Po paru minutach lansowania produktów i usług mamy jeszcze do czynienia ze spotami reklamującymi stację telewizyjna, którą oglądamy w tym momencie. Przedstawiają one reklamówki nadchodzących, megahitów oraz teleturnieji. [ WSTAJESZ PODCHODZISZ DO MAGNETOFONU/DVD]
Przerwa w filmie trwa zbyt długo. Decydujemy się posłuchać muzyki w ulubionej stacji radiowej. Trwa jeden, potem zaczyna się drugi przebój ostatniej dekady, po czym czas zaczyna umila nam przyjemny głos spikera, który ku naszemu rozczarowaniu po chwili zaczyna zapowiada blok reklamowy?
[TRWA MIX PRZYGOOWANY PRZEZ CIEBIE WCZEŚNIEJ NIE WIĘCEJ NIŻ 15 SEK]
W tworzeniu treści językowej reklamy stosuje się liczne środki stylistyczne i zabiegi językowe tak, aby w ciekawy i przestępny sposób dotrzeć do adresata. Często treścią reklamy jest swobodny dialog między kilkoma osobami, które wymieniają się doświadczeniami związanymi z produktem, bądź też polecają go przyjacielowi. Taki zabieg jest stosowany w kampanii jogurtu Danone activia, w której słyszymy przyjaciółki plotkujące o niezwykłym wpływie produktu na organizm. [TUTAJ REKLAMA] W tekstach reklamowych stosowane są liczne epitety nadające rzeczownikowi specyficzne znaczenie, porównanie (coś jest takie jak), metafory ukazujące dwuznaczność przekazu albo zaznaczające wyjątkowość produktu poprzez użycie personifikacji i działające na emocje oksymorony lub onomatopeje; rymy pozwalające na zapamiętanie treści przekazu, szczególnie dzieciom jak i również tworzenie szokujących haseł.
Myślimy sobie, że to już przesada, wszędzie mamy do czynienia z reklamami! Postanawiamy położy się do łóżka i zrelaksować się z dobrą książką. Wcześniej jednak przypominamy sobie o nieoczytanej poczcie email, więc włączmy komputer, klikamy w okno przeglądarki, logujemy się na stronę poczty jednak zanim zdążyliśmy wpisać pierwszą literę loginu na naszym monitorze pojawiła się kolejna reklama typu pop-up?
Reklama firmy Vichy. Składa się ona z dwóch równoważników zdań. Jest to slogan, który podsumowuje przesłanie reklamy, prostota jego budowy pozwala na łatwe zapamiętanie. Pierwszy równoważnik zdania kładzie nacisk na fakt, z którym trudno jest się zgodzić. O tym, że zdrowie to podstawa wie każdy z nas, ten równoważnik prowadzi nas do kolejnego, który sugeruje, żeby dbanie o zdrowie zacząć od skóry. Domyślamy się, że jak zaczniemy dbać o skórę to tym samym będziemy troszczy się o swoje zdrowie, co da pozytywne efekty zarówno w naszym wyglądzie jak i samopoczuciu.
Zabiegi językowe jakimi posługują się twórcy reklam służą manipulacji mającej na celu skorzystania z prezentowanego produktu bądź usługi. To jak dużą skuteczność osiągnie reklama (czyli swój główny cel) zależy od wykorzystania wszystkich elementów składających się na jej treść i ich współdziałania. Właściwy dobór słów w reklamie Może być czymś, co przesądzi o jej skuteczności, ale dopiero forma, w jakiej zostaną wypowiedziane, stwarza reklamę.