Jak powstaje radio Radio jest jednym z najstarszych mediów, które z powodzeniem przetrwało ciężkie czasy i nadal cieszy się popularnością. Biorąc pod uwagę choćby reklamę radiową- dociera do szerokiego grona odbiorców, ze względu nadbałość o jakość dźwięku, codziennie wywiera wpływ na miliony słuchaczy. Już kilkadziesiąt lat temu reklama radiowa była bardzo popularna i powszechnie wykorzystywana. Mimo wielu niepowodzeń i zapowiedzi co do upadku radia oraz możliwości wyparcia go przez inne nowoczesne media radio ma się świetnie. Obecnie w Polsce udział radia w całości wydatków reklamowych jest bardzo duży. Radio jest wręcz dziedziną techniki zajmującą się przesyłaniem wiadomości na odległość za pomocą fal elektromagnetycznych. Za wynalazcę radia uważa się Włocha Guqlielmo Marconiego osiągnął to w roku 1895. Aby radio mogło działać potrzebny jest szereg urządzeń no i oczywiście osoby, które tym pokierują dziennikarze, scenarzyści, operatorzy dźwięku. Potrzebna jest przede wszystkim radiostacja. Jest to zestaw urządzeń do nadawania lub odbierania sygnałów radiowych. W jej skład wchodzą: nadajniki, odbiorniki i anteny radiowe oraz linie kablowe. Taka radiostacja ma określony zasięg, czyli odległość w jakiej mogą być odbierane sygnały. Zależy on głównie od mocy nadajnika. Największą liczbę stanowią radiostacje nadawcze przystosowane do nadawania fal radiowych o jednej częstotliwości, zwane także fonicznymi. Programy przygotowywane dla radia mają różną formę, mogą być nadawane na żywo, bądź przygotowywane wcześniej. Wszystko zależy od charakteru audycji. Niektóre z nich są przygotowywane w specjalnie do tego wyznaczonych pomieszczeniach. W budynkach radiowych znajdują się montażownie gdzie dziennikarze zajmują się obróbką własnych materiałów radiowych. Oprócz tego są także tak zwane newsroomy, w których przygotowuje się newsy informacyjne. Samo wnętrze studia radiowego jest ciekawe. Istnieje szereg specjalistycznych urządzeń ułatwiających pracę radiowcom. Należą do nich studery- nowoczesne magnetofony, przeznaczone do przegrywania taśm do komputera, goniometry- wskazujące czy dźwięk jest mono czy stereo, oraz inne urządzenia czuwające choćby nad tym, aby w radiu nie było dłuższych przerw. W każdej stacji radiowej program jest całodobowy. W przerwach puszczana jest odżinglowana muzyka z miejscami przeznaczonymi na serwisy informacyjne oraz różnego rodzaju spoty reklamowe. Są one przygotowywane przez agencje reklamowe, ale radio również czerpie zyski z emitowanych reklam. Tego typu spoty mogą reklamować nawet same rozgłośnie radiowe, podając częstotliwość nadawania, lub promując autorskie audycje i programy.Także w nocy dziennikarze radiowi pełnią dyżury i czuwają nad całodobowym serwisem informacyjnym. Ciekawym pomysłem jest nagrywanie własnych audycji radiowych i przesyłanie je do rozgłośni radiowych. Niektóre z nich wykorzystują takie materiały. Można to zrobić za pomocą darmowego programu Audacity dostępnego w Internecie.
Jak powstaje audycja radiowa nie długo nie krótko - Z góry dzięki:)
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź