TRANSPORT POWIETRZNY Historia lotniscta Wiele kultur usiłowało stworzyć i ujarzmić przedmioty latające. Najwcześniejszymi z nich były włócznie, następnie bardziej skomplikowane jak bumerangi, latawce czy sztuczne ognie. Wczesne legendy opowiadały o ludziach wznoszących się w powietrze - w starożytnej Grecji był to mitologiczny Ikar, w Chinach mówiono o krótkich lotach z wykorzystaniem wielkich latawców. Rozpoczęcie współczesnego okresu lotnictwa datuję się na 21 Listopada 1783 roku wraz z pierwszym udokumentowanym lotem balonu na gorące powietrze braci Montgolfier. Praktyczność pierwszych balonów była niewielka, ponieważ ich lot był zależny od kierunku wiatru Jeszcze w 1892 roku Lord Kelvin stwierdził, że skonstruowanie maszyn latających cięższych od powietrza jest niemożliwe. Airbus Boeing Bombardier Embraer Natomiast największe koncerny produkcyjne samolotów wojskowych to: • Boeing • Lockheed • North American Aviation • MiG • Dassault TRANSPORT LĄDOWY Historia Kolej była pierwszym efektywnym środkiem masowego transportu lądowego, pozostając, do czasu upowszechnienia się transportu samochodowego w latach 20. XX w., monopolistą w tej dziedzinie. Po II wojnie światowej, rozbudowa infrastruktury drogowej uczyniła komunikację samochodową wydajnym środkiem komunikacyjnym, jednocześnie rozwijało się również lotnictwo cywilne. Transport kolejowy, szczególnie pasażerski, stracił na znaczeniu. W szczególności załamanie przeżyła kolej pasażerska w Stanach Zjednoczonych, gdzie władze nie przywiązywały do niej takiej wagi jak miało to miejsce w Europie. Jeden z podstawowych filarów francuskiej sieci szybkich kolei, pociąg TGV Réseau, na dworcu Paris-NordTransport drogowy, jak i lotniczy, mimo posiadania wielu zalet, nie jest jednak rozwiązaniem zapewniającym wysoką prędkość podróży na odległościach rzędu 300-1000 km, szczególnie w obszarach silnie zurbanizowanych. Rozwój środków transportu szynowego, ukierunkowany na zwiększenie ich prędkości, rokował nadzieje na znaczne przyspieszenie tego typu podróży. Pierwsza szybka kolej, we współczesnym znaczeniu tego określenia, powstała w Japonii. Linię kolejową Tokaido Shinkansen, otwarto w 1964 r. Pociągi klasy Shinkansen serii 0, zbudowane przez firmę Kawasaki Heavy Industries, osiągały prędkości rzędu 200 km/h na trasie Tokio – Nagoja – Kioto – Osaka. Japońskie doświadczenia stały się inspiracją dla kolei francuskich. Francja, prowadząca doświadczenia nad wieloma metodami szybkiego transportu, ostatecznie zdecydowała się na budowę sieci szybkich kolei w oparciu o tradycyjną technikę kolejową, wykorzystującą nowo zbudowane linie kolejowe i zespoły trakcyjne o specjalnej konstrukcji. Pierwszy pociąg TGV wyruszył na trasę Paryż – Lyon w 1981 r. Od tego czasu kolejne kraje wdrażały systemy szybkiej kolei, oparte o produkty krajowego przemysłu lub o pozyskaną technologię. Szybka kolej, pomyślana w dużej mierze jako metoda walki o pasażerów z transportem lotniczym i samochodowym, odniosła niezaprzeczalny sukces. W chwili obecnej szybka kolej funkcjonuje w wielu krajach Europy i Azji, istnieje też wiele projektów budowy nowych tras szybkich kolei.
Napisz historie transportu powietrznego i lądowego
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź