MESJANIZM O III cz. Dziadów mówi się jako o swoistej prezentacji historiozoficznej postawy Mickiewicza. Historiozofia, czyli filozofia dziejów, w rozumieniu autora powieści jest oparta na koncepcji mesjanizmu. Samo pojęcie mesjanizmu swymi korzeniami sięga do judaizmu i pochodzi od imienia Mesjasza. Adam Mickiewicz wielokrotnie podkreślał analogie między narodem polskim, a narodem wybranym. W jego koncepcji historiozoficznej widać również nawiązania do wykształconego już w dobie staropolskiej tzw. mesjanizmu polskiego. Był to zbiór przekonań i przeświadczeń o szczególnej roli Polski w dziejach świata. Idee mesjańskie rozkwitły najpełniej w czasie rozbiorów, a szczególnie w czasie powstania listopadowego. Uważano, że Polska, jako kraj szczególnie umęczony przez zaborców, jest krajem wybranym przez Boga do zaprowadzenia nowego ładu w Europie. Naród polski miał się stać łącznikiem między Bogiem, a całą ludzkością. Ostatecznym celem mesjanizmu było zbawienie ludzkości w Królestwie Bożym. o prowidencjaliźmie niestety nie wiem nic.. :( może jak poszukam w encyklopedii to dopisze, ale nie obiecuję...
prowidencjalizm i mesjanizm w 3 czesci dziadow
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź