KODEKS UCZNIA zawiera: ROZDZIAŁ I : Zasady i normy postępowania uczniów. ROZDZIAŁ II : Prawa i obowiązki uczniów. ROZDZIAŁ III : Zachowania uczniów pożądane i niepożądane (nagrody i kary). ROZDZIAŁ IV : Formy pomocy udzielane uczniom przejawiającym zachowania negatywne. ROZDZIAŁ V : Wyznaczniki zachowania uczniów. ROZDZIAŁ VI : Przepisy porządkowe obowiązujące w szkole. ROZDZIAŁ VII : Przepisy porządkowe na zajęciach wychowania fizycznego. ROZDZIAŁ I Zasady i normy postępowania uczniów: Zasady obowiązujące uczniów w klasie, w szkole i poza nią: 1.Korzystamy ze stworzonych możliwości do nauki. 2.Znamy własne prawa i obowiązki, respektujemy prawa innych. 3.Wywiązujemy się z powierzonych obowiązków. 4.Szanujemy otaczających nas ludzi. 5.Jesteśmy kulturalni, koleżeńscy i tolerancyjni wobec innych. 6.Rozwiązujemy problemy i konflikty bez użycia przemocy. 7.Pomagamy młodszym i słabszym. 8.Przestrzegamy norm i zasad przyjętych w szkole i w klasie ( przepisy porządkowe obowiązujące w szkole i na lekcjach w-f ). 9.Szanujemy cudzą własność i wyposażenie szkoły. Zasady dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo: 1.Przestrzegamy zasad higieny osobistej. 2.Umiemy organizować czynny wypoczynek. 3.Potrafimy dostrzegać sytuacje zagrażające naszemu zdrowiu i umiemy mówić ,, nie’’ w tych sytuacjach. 4.Znamy negatywne skutki ulegania nałogom. 5.Ubieramy się estetycznie, schludnie i niewyzywająco, zgodnie z wymogami szkoły. Strategia postępowania w przypadku łamania norm postępowania: 1.Wyjaśnienie problemu i udzielenie pomocy w przezwyciężeniu trudności związanych z przestrzeganiem zasad Kodeksu. a) rozmowa z wychowawcą, nauczycielem, dyrektorem b) rozmowa z pedagogiem c) rozmowa z rodzicami w celu ustalenia wspólnych działań d) zadośćuczynienie lub naprawienie szkody 2.Zastosowanie kary-zgodnie z zasadami Programu Wychowawczego Gimnazjum nr2 oraz Statutu. Odwołanie się do osób lub instancji wspierających ucznia, rodzinę i szkołę w sytuacjach kryzysowych: 1.Rzecznik Praw Ucznia 2.Poradnia Pedagogiczno-Psychologiczna 3.Sąd Rodzinny 4.Policja ROZDZIAŁ II Prawa i obowiązki uczniów: Uczeń ma prawo do: 1.Poszanowania swojej godności i nienaruszalności cielesnej. 2.Uczestnictwa w różnych formach działalności pozalekcyjnej (w miarę możliwości finansowych szkoły). 3. Podmiotowego traktowania. 4. Wszechstronnego rozwoju i poczucia bezpieczeństwa. 5.Wyrażania swoich poglądów i racji, w kulturalny sposób, wobec nauczycieli i wychowawców. 6.Respektowania zasad oceniania i klasyfikowania zawarty w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania oraz zasad zawartych w Szkolnym Systemie Wychowawczym. 7. Wnoszenia uwag krytycznych do dyrektora szkoły w przypadku łamania praw ucznia zawartych w dokumentach szkoły. 8. Wyrażania swojej opinii poprzez samorząd klasowy bądź szkolny przy opracowaniu dokumentów szkoły, wymagających zaopiniowania przez SU. 9. Pomocy psychologicznej i pedagogicznej. 10.Pomocy materialnej (w miarę możliwości finansowych szkoły). 11.Organizowania działalności kulturalnej, sportowej, rozrywki zgodnie z własnymi potrzebami oraz możliwościami organizacyjnymi i finansowymi szkoły. 12. Redagowania i wydawania gazetki szkolnej. 13.Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej. 14.Opieki wychowawczej i właściwych warunków pobytu w szkole, zapewniających bezpieczeństwo i ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej. 15.Swobodnego wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także przekonań światopoglądowych i religijnych. 16.W przypadku konfliktu między nauczycielem, pracownikiem szkoły a uczniem sprawę rozpatruje dyrektor lub powołana przez niego komisja, w skład której wchodzi pedagog. 17.W przypadku konfliktu między uczniami sprawę rozpatrują wychowawcy klas, bądź sąd koleżeński działający w ramach SU, po zgłoszeniu sprawy przez wychowawcę. Uczeń ma obowiązek: 1.Respektować Regulamin Samorządu Uczniowskiego oraz przepisy zawarte w: a) Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania b) Systemie Wychowawczym Szkoły c) Statucie Szkoły 2.Przebywania na terenie szkoły w czasie określonym przez plan zajęć edukacyjnych. Nie wolno opuszczać szkoły w czasie przerwy śródlekcyjnej, opuszczać lekcji lub ich części bez zgody wychowawcy, nauczyciela przedmiotu. 3.Wszelkie zwolnienia z lekcji dla załatwienia spraw prywatnych muszą być dokonywane przez rodziców. 4.Przygotowania się do zajęć lekcyjnych w sposób, który określa Wewnątrzszkolny System Oceniania. 5.Przestrzegania zasad bhp podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz przerw, a także respektowania poleceń nauczycieli, wychowawców i innych pracowników szkoły w tym zakresie (w każdej sytuacji). 6.Zmiany obuwia po przyjściu do szkoły. 7.Posiadania stroju galowego podczas apeli galowych i uroczystości szkolnych. Na strój galowy składają się: a)dla dziewcząt: biała bluzka, granatowa lub czarna spódnica b)dla chłopców: biała koszula, granatowe lub czarne spodnie 8.Kulturalnego zachowania się na terenie szkoły i poza nią 9.Dbania o mienie szkoły, jej wyposażenie i porządek ROZDZIAŁ III Zachowania uczniów pożądane i niepożądane (nagrody i kary) Zachowanie i aktywność podlegające nagradzaniu: 1.Rzetelne wypełnianie obowiązków uczniowskich. 2.Pomoc słabszym uczniom w nauce. 3.Zapobieganie konfliktom między kolegami. 4.Wysoka kultura osobista i zdyscyplinowanie. 5.Pełnienie funkcji społecznych w samorządzie klasowym, szkolnym w organizacjach szkolnych itd. 6.Udział w konkursach szkolnych, pozaszkolnych, w zwodach sportowych. 7.Wykonywanie zadań zleconych przez nauczyciela jako zajęcia dodatkowe. 8.Wzbogacenie wyposażenia i estetyki klas i innych pomieszczeń. 9.Podejmowanie cennych inicjatyw o charakterze dydaktycznym lub wychowawczym oraz ich realizacja. 10.Reprezentowanie w godny sposób szkoły. Nagradzanie uwzględniające zachowanie i aktywność uczniów może być następujące: 1.Pochwała nauczyciela przedmiotu, wychowawcy bądź dyrektora szkoły wobec ucznia i klasy. 2.Pochwała w czasie apelu szkolnego. 3.Pochwała lub podziękowanie zamieszczone w gazetce szkolnej, gablocie z życia szkoły. 4.Wręczenie dyplomu, nagrody rzeczowej na apelu. 5.Wręczenie listu pochwalnego (za szczególne osiągnięcia w nauce i wzorowe zachowanie). 6.Wpisanie ucznia i jego działań do kroniki szkolnej lub klasowej. 7.Wnioskowanie przez nauczyciela przedmiotu, samorząd klasowy bądź dyrektora szkoły wobec wychowawcy o podwyższenie oceny z zachowania dla ucznia. 8.Wpis na świadectwie szkolnym udziału ucznia w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych na etapie województwa. 9.Otrzymanie świadectwa z paskiem (regul. odrębnymi przepisami). Zachowania negatywne ucznia podlegające karze: 1.Konflikt z prawem rejestrowany przez policję. 2.Kradzieże na terenie klasy, szkoły oraz w środowisku. 3.Celowe zniszczenie sprzętu szkolnego oraz wyposażenia szkoły. 4.Uleganie nałogom. 5.Agresja słowna lub fizyczna wobec innych osób (uczniów i osób dorosłych). 6.Wulgarne słownictwo. 7.Wagary. 8.Częste spóźnienia na lekcje. 9.Brak obuwia zmiennego. 10.Uciążliwe przeszkadzanie w prowadzeniu zajęć edukacyjnych i pozalekcyjnych 11.Niewykonanie poleceń nauczycieli. ROZDZIAŁ IV Formy pomocy udzielane uczniom przejawiającym zachowania negatywne Stosowane formy pomocy: 1.Rozmowa z uczniem przeprowadzona przez nauczyciela przedmiotu, wychowawcę lub dyrektora szkoły. 2.Skierowanie na rozmowę z pedagogiem szkolnym. 3.Zawiadomienie rodziców (opiekunów) o niewłaściwym zachowaniu ucznia. 4.Skierowanie ucznia do poradni psychologiczno – pedagogicznej. 5.Skłonienie ucznia do analizy własnego postępowania i zobowiązanie do respektowania zasad współżycia w szkole. 6.Zobowiązanie ucznia do naprawienia szkód moralnych i rzeczowych spowodowanych niewłaściwym postępowaniem. 7.Uzyskanie poręczenia od samorządu klasowego lub szkolnego. Kary stosowane przez szkołę będące skutkiem negatywnego zachowania uczniów mogą być następujące: 1.Nagana ustna w obecności klasy udzielona przez nauczyciela, wychowawcę lub dyrektora. 2.Obniżenie oceny z zachowania – śródrocznej lub końcowej. 3.Pokrycie kosztów zniszczenia dokonanych przez ucznia. 4.Cofnięcie pomocy materialnej (socjalnej) jeśli powtarzające się wykroczenia ucznia dotyczyły zniszczeń na terenie szkoły. 5.Pozbawienie funkcji w samorządzie klasowym, szkolnym lub w organizacjach szkolnych. 6.Zakaz reprezentowania szkoły w konkursach i zawodach sportowych w przypadku rażącego naruszenia dyscypliny szkolnej. 7.Skierowanie sprawy do rozpatrzenia przez sąd koleżeński SU. 8.Powiadomienie policji w wypadku czynów o znamionach przestępstwa. 9.Przeniesienie do równoległej klasy (na wniosek wychowawcy, rodziców, SU i po zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną). 10.Wystąpienie z wnioskiem do sądu dla nieletnich. ROZDZIAŁ V Ocena zachowania: 1. Szkoła wyraża opinię o postawie, zachowaniu uczniów, ich kulturze osobistej w postaci oceny z zachowania oraz opracowuje kryteria zachowania. 2.Ocena z zachowania nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych, promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły. 3. Tryb postępowania przy ustalaniu oceny z zachowania obejmuje: - dokonania samooceny zachowania podczas godziny do dyspozycji wychowawcy przez ucznia, - przedstawienie propozycji oceny przez zespół klasowy, ustosunkowanie się wychowawcy do proponowanej oceny, konsultacja z nauczycielami uczącymi w klasie, - przedstawienie propozycji oceny z zachowania (przez wychowawcę) na posiedzeniu rady pedagogicznej śródrocznej i końcowej oraz jej zatwierdzenie. 5.Kryteria ocen zachowania 1) Ocenę wzorową z zachowania otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wymagania zawarte w treści oceny: a) jest pozytywnym wzorem do naśladowania, b) wyróżnia się kulturą osobistą, kulturą słowa na tle klasy, w szkole i poza szkołą, c) nigdy nie opuszcza zajęć i nie spóźnia się na lekcje bez usprawiedliwienia, d) uczy się systematycznie, zawsze jest przygotowany do zajęć lekcyjnych oraz stara się wykorzystać maksymalnie swoje zdolności i umiejętności, e) pracuje nad własnym rozwojem uczestnicząc aktywnie w zajęciach szkolnych, pozalekcyjnych, bierze udział w olimpiadach, konkursach reprezentując szkołę, f) okazuje szacunek wszystkim pracownikom szkoły i rówieśników oraz wykonuje bez zastrzeżeń powierzone mu zadania, g) reaguje na niewłaściwe zachowanie innych i przejawy zagrożenia, h) nie ma żadnych uwag negatywnych, i) jest wolny od nałogów i uzależnień, j) zawsze przestrzega zasad Regulaminu Gimnazjum nr 2 k) jest zawsze czysty, schludny, dba o swój wygląd, posiada strój stosowny do okoliczności. 2) Ocenę bardzo dobrą z zachowania otrzymuje uczeń, który: a) wszystkie godziny nieobecności są usprawiedliwione, dopuszczalna liczba spóźnień usprawiedliwionych - 5 w ciągu roku szkolnego, b) uczy się systematycznie, starannie przygotowuje się do zajęć i bierze w nich czynny udział, c) pracuje nad własnym rozwojem uczestnicząc aktywnie w zajęciach szkolnych i pozalekcyjnych, d) jest kulturalny, prawdomówny, nie popada w konflikty, stosuje zwroty grzecznościowe w kontaktach z innymi osobami, e) wywiązuje się z powierzonych mu zadań, f) jest czysty, schludny, dba o swój wygląd; wyróżnia się strojem stosownym do okoliczności, g) zawsze przestrzega zasad Regulaminu Gimnazjum nr 2 h) jest wolny od nałogów i uzależnień. 3) Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który: a) nigdy nie opuszcza zajęć bez usprawiedliwienia, dopuszczalna ilość usprawiedliwionych spóźnień – 7 (w ciągu roku szkolnego), b) pracuje na miarę swoich możliwości, c) dba o mienie społeczne, osobiste oraz szanuje pracę innych, d) z szacunkiem odnosi się do kolegów i osób starszych oraz nie uczestniczy w kłótniach i bójkach, e) jest wolny od nałogów i uzależnień, f) dba o estetykę własnego wyglądu i otoczenia, g) uczestniczy w życiu klasy i szkoły, h) zawsze przestrzega zasad Regulaminu Gimnazjum nr 2. 4) Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który: a) opuszcza bez usprawiedliwienia zajęcia szkolne, dopuszczalna liczba spóźnień 10 (w ciągu roku szkolnego), b) niesystematycznie przygotowuje się do zajęć, c) nie bierze aktywnego udziału na zajęciach, d) nie pracuje na miarę swoich możliwości, e) uczestniczy w kłótniach i konfliktach z innymi uczniami i pracownikami szkoły, f) nie wchodzi w konflikt z prawem, g) otrzymał naganę wychowawcy klasy, h) nie angażuje się w życie klasy i szkoły oraz czasami nie wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków, i) otrzymuje uwagi dotyczące niewłaściwego zachowania w szkole i poza nią (ustne) oraz nie więcej niż 4 uwagi zapisane w dzienniczku uwag ucznia lub zeszycie uwag, j) dokonał drobnych zniszczeń własności szkolnej lub prywatnej, oraz dokonał ich naprawy lub zrekompensował stratę. 5) Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który: a) uczęszcza nieregularnie na zajęcia, b) uczy się niesystematycznie, jest często nieprzygotowany do zajęć, c) nie bierze udziału w pracach społecznych i nie wykonuje należycie powierzonych mu zadań, d) świadomie dokonał zniszczeń na terenie szkoły lub wokół niej, e) jest nieuczciwy wobec dorosłych i kolegów f) nie dba o czystość osobistą, klasy i szkoły, nie przestrzega przepisów i zarządzeń szkolnych, g) ulega nałogom ale wykazuje chęć poprawy. 6) Ocenę naganną z zachowania otrzymuje uczeń, który: a) opuszcza zajęcia bez usprawiedliwienia b) otrzymał nagany wychowawcy, dyrektora i pedagoga, c) bardzo często jest nieprzygotowany do lekcji, nie bierze udziału w zajęciach oraz przeszkadza w ich prowadzeniu, d) demoralizująco wpływa na kolegów, lekceważy zarządzenia szkolne, e) ulega nałogom lub zażywa inne substancje szkodzące zdrowiu, f) wchodzi w konflikt z prawem, co wymaga interwencji policji lub innych organów porządkowych, g) wulgarnie zwraca się do rówieśników i dorosłych, h) uchyla się od pracy społecznej, lekceważy i utrudnia wykonywanie zadań szkoły, i) nie dba o mienie własne i społeczne, ma lekceważący stosunek do pracy i przepisów regulaminu Gimnazjum nr miałeś to w necie!
Nie wiem zrób np: 1:nie będziemy rozmawiać na lekcji 2.będziemy systematyczni 3.będziemy poprawiać złe oceny 4.Nie będziemy przerywać mów innych osób (mów możesz zamienić na wypowiedzi) 5.bęziemy pomagać słabszym osobą 6. nasza srednia ocen będzie wynosic 3,75 (mozesz napisać inną) Bla bla bla itd napisz jakies inne jeszcze bo 6 to zamało ;)