Sąd Parysa to dzieło barokowego piewcy kobiecego ciała Petera Paula Rubensa. Płótno to -być może- nie budzi w czasach nam współczesnych większego zachwytu. Jesteśmy bowiem przyzwyczajeni do zgrabnych, czasem wręcz chudych ciał modelek. W XVII wieku jednak ogólny podziw budziły kobiety o "słusznej" postawie, a określenie "rubensowskie kształty" przeszło do kanonu. Obraz powstał w 1639 roku. Został wykonany farbą olejną na płótnie. Tematyka obrazu nawiązuje do wydarzenie, które miało miejsce na weselu Peleusa i Tetydy. Zagniewana bogini niezgody (Eris), której nie zaproszono na przyjęcie, zjawiła się jednak na nim i rzuciła na srół jabłko z napisem "Dla najpiękniejszej". Trzy piękne boginie: Hera, Afrodyta i Atena rzuciły się, by pochwycić owoc dla siebie. Interweniował sam Zeus, który rozstrzygnięcie powstałego sporu powierzył Parysowi. Rubens przedstawia ten właśnie moment. Rokoko (1680-1750) jest często nazywane "lżejszą wersją baroku". Zachowuje bowiem barokowe bogactwo stylu, ale zajmuje się błahą tematyką. Typowe dzieło rokokowe to jasna, delikatnie namalowana scena z życia dworu królewskiego.
rzezba: sciacie sw.pawla alessandro algardi dekoracja starego arsenalu w berlinie andreas schluter malarstwo: zdjecie z krzyza rubens madonna przy schodach michal aniol architektura: fasada bazyliki sw.piotra carlo maderno kaplica sakstynska michal aniol