Wychodząc od jednej z definicji marketingu zgodnie z którą: marketing- to działanie mające na celu wynajdowanie, pobudzanie i zaspokajanie potrzeb Klienta widać wyraznie, że dla przedsiębiorstwa w którym marketing jest podstawowymym celem - najważniejszy jest Klient i zaspokojenie jego potrzeb. Trzeba jednak pamiętać, że marketing to nie jest pojedyncze działanie, ale raczej całość połączonych ze sobąi opartych na ścisłej współpracy działań. Oczywiście podstawą jest znalezienie potencjalnego Klienta, a następnie poprzez cały system działań uczynienie go naszym stałym Klientem, dla którego my będziemy najabardziej zaufanym dostawcą towarów, lub usług. O takim Kliencie, który identyfikuje się z firmą marzą wszyscy, ale droga jest daleka. Działania marketingowe tworzą tzw. MARKETING - MIX, który obejmuje z kolei cztery składniki: 1.Produkt 2. Cena 3. Dystrybucja 4. Promocja Od umiejętnego zaplanowania, realizacji i koordynacji działań w tych obszarach zależeć będzie sukces naszej firmy. Jak więc widać marketing to działanie kompleksowe Ad. 1 Produkt musi spełniać oczekiwania naszego Klienta. Ważna jest jego przydatność, funkcjonalność, łatwość użytkowania, często - w przypadku np. artykułów żywnościowych - decyduje jest wygląd opakowania ("jak cię widzą, tak cię piszą"). Ważne jest aby nowowprowadzonym produktem wstrzelić się w rynek i oczekiwania klientów. Dlatego też większe firmy przed wprowadzeniem produktu na rynek zlecają przerowadzenie badania rynku poprzez ankiety, testy, degustacje, itp. Realizacja tej części przedsięwzięcia należy do Działu Produkcji Ad. 2 Produkt może być najlepszy, ale czynnikiem od którego zależy sukces naszego marketingu jest cena. Musi być ona skalkulowana tak, aby zapewniała pokrycie wszystkich poniesionych kosztów - zakup surowców, koszty produkcji, transportu, marketingu, koszty ogólne firmy i wreszcie cena musi zapeniać zysk, który jest głownym celem każdego organizmu gospodarczego. Od właściwego, lub niewłaściwego skalkulowania ceny zależy sukces każdej firmy. Wyprodukowany towar może zalegać w magazynach firmy bo jest zbyt drogi, albo magazyny mogą być puste, bo Klienci wszystko wykupili. Stąd kalkulacja ceny jest najważniejszym zadaniem zwłaszcza dla Działu Finansowego Ad.3 Dystrybucja, czyli inaczej "kanały dystrybucji" oznacza wykonanie wszelkich niezbędnych czynności aby dostarczyć produkt do Klienta w zamawianych: ilości, asortymencie, czasie i miejscu. Celem właściwej dystrybucji aby droga do klienta była jak najkrótsza, a dostawa trwała jak najkrócej. Wiąze się to bowiem z kosztami. Są rózne systemy (etapy) dystrybucji produktu na rynek. Podstawowe to hurt i detal. Hurt -to pośrednictwo między producentem, a handlem detalicznym (sklepy). Hurtownik kupuje większe partie towarów od producenta i sprzedaje je sklepom zarabiając na marży. Detal - to sprzedaż, w wydzielonych placówkach mniejszych już ilości towarów klientowi indywidualnemu, lub małym firmow. Poza hurtem i detalem może też występować tzw. sprzedaż bezpośrednia. Wszystkoco dotyczy dystrybucji to domena Działu Handlowego (Sprzedaży) Ad.4 Promocja to przede wszystkim reklama, public relations, oraz inne elementy takie jak: pokazy, degustacje, czy modny w ostatnich latach merchandising, który oznacza umiejętną ekspozycję i prezentację towarów, w ykorzystaniem wizerunków, symboli, korzystanych przez odbiorców, zasad psychologii społecznej, sztuki, budowania skojarzeń, tak aby przyciągnąć uwagę Klienta, a w konsekwencji sprzedać produkt. PR - to całokształt działań slużących budowaniu wizerunku firmy, organizacji lub osoby, reklama z kolei - to płatna, pośrednia forma komunikacji, wykorzystujaca różne środki przekazu, aby poinformować, lub przekonać odbiorcó do określonych zachowań. PR - co w firmie stawiającej na marketing staje się niesłychanie ważne, może być zewnętrzny - co oznacza promowanie firmy wobec klientów i otoczeniaa, poza firmą, oraz wewnętrzny - obejmujący wszystkie działania tworzące właściwą informację w firmie, jej przepływ między posczególnymi działami, szefami, a personelem, to wszystkie działania, któe wpływają na tworzenie właściwej atmosfery w firmie. Działaniami w tym zakresie zajmuje się Dział Marketingu. PODSUMOWUJĄC: Dla lepszego przedstawienia firmy dla której marketing jest podstawą stworzyliśmy - oczywiście przykładowo - 4 Działy: Produkcji, Finansowy, Handlowy i Marketingu. Tak funcjonuje większość firm bo każda działalność - to proces, to dobra organizacja i koordynacja, to wreszczie dobra współpraca, to umiejętnośc podporządkowania własnych ambicji celom firmy. Bez zrozumienia tego marketing stanie się fikcją i firma traci rację bytu.
jak twoim zdaniem powinno funkcjonować przedsiębiorstwo w którym marketing jest podstawowym celem i fundamentem jego funkcjonalności. Potrzebne mi to na środe i to bardzo
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź