U progu XXI wieku jednym z najbardziej palących, nierozwiązanych problemów w świecie jest trudna sytuacja ludności w Afryce. Z powodu głodu, chorób i wojen cierpią zwłaszcza dzieci. Dwadzieścia sześć milionów dzieci głoduje, mieszka w warunkach uwłaczających ludzkiej godności – w obozach dla uchodźców lub na ulicy, wiele z nich jest sierotami. Dzieci uczestniczą też w działaniach wojennych, są zmuszane do walki, zdarza się, że siedmiolatki noszą broń. Brakuje im nie tylko lekarstw, szczepionek, ale przede wszystkim żywności i wody pitnej. W wielu państwach afrykańskich nie ma obowiązku szkolnego, a dzieci mają bardzo utrudniony dostęp do szkół. Statystyki wykazują, że ok. 30 % dzieci nie będzie uczęszczać do szkół, ponieważ brakuje pieniędzy na wybudowanie i utrzymanie szkół, brakuje też kadry pedagogicznej. Powszechnie uważa się, że dzieci powinny być otoczone szczególną troską i ochroną. Jednak w wielu miejscach na kontynencie afrykańskim prawa zapisane w Konwencji o Prawach Dziecka: prawo do życia i rozwoju, prawo do ochrony zdrowia, prawo do wypoczynku i czasu wolnego, prawo do nauki – nie są przestrzegane. Większość afrykańskich dzieci jest pozbawiona szczęśliwego i beztroskiego dzieciństwa, nie chodzi do szkoły, nie korzysta z rozrywek i osiągnięć nauki, natomiast często pracuje po kilkanaście godzin, żeby móc utrzymać się przy życiu. Jedną z najpoważniejszych barier w rozwoju państw afrykańskich jest brak wykształcenia wśród ludności, dlatego najbardziej pożądanym działaniem jest pomoc dzieciom afrykańskim w dostępie do nauki. Społeczeństwa afrykańskie same nie rozwiążą tego problemu, konieczna jest pomoc międzynarodowa. Nasz kraj wprowadza obecnie reformę systemu edukacji. Jednym z jej celów jest zapewnienie równego dostępu do edukacji wszystkim dzieciom w Polsce. Cel ten jest aktualny w sposób zwielokrotniony w Afryce. Wiele dzieci afrykańskich w chwili obecnej nie ma szans na jakąkolwiek naukę. Ich problemy wydają się nam jednak odległe, mało znane, trudne do wyobrażenia. Polska jest krajem, który dobrze rozumie znaczenie słowa „solidarność”. Wielokrotnie w naszej historii doświadczaliśmy pomocy od innych, wielokrotnie udzielaliśmy jej potrzebującym. Obecnie ci najbardziej potrzebujący żyją w Afryce. Organizując pomoc dzieciom afrykańskim w dostępie do nauki, kontynuujemy cele polskiej reformy edukacji w wymiarze światowym. Rzeczywistość, w której żyjemy, coraz bardziej otwiera Polaków na świat i inne narody. Zmiany cywilizacyjne współczesnego świata, łatwość podróżowania, świat mediów pozwalają być bliżej innych ludzi i ich spraw. Powinniśmy przygotowywać młodych ludzi do akceptowania odmienności i przezwyciężania europocentryzmu w postrzeganiu innych. W polskiej szkole powinno być obecne wychowanie w duchu poszanowania godności istoty ludzkiej, tolerancji, rozumienia i szanowania innych. Kształtowanie takich postaw ma duży wpływ na jakość kontaktów między cywilizacjami, kulturami, narodami, jak również poszczególnymi osobami. W Polsce coraz częściej kontaktujemy się z ludźmi wywodzącymi się z innych kultur, w tym także z Afryki. Coraz więcej młodych Afrykanów mieszka i pracuje w Polsce. Dlatego polskie szkoły powinny przygotować swoich uczniów do takich spotkań.
czy moze ktos mi podac wypracowanie z filmu "Mój szkolny kolega z afryki"?
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź