OPIS ROWERU WSPÓŁCZESNEGO 1. Biegi - ilość kombinacji przełożeń łańcucha jaką można uzyskać na zębatkach wolnobiegu/kasety i mechanizmu korbowego. Np. jeśli wolnobieg/kaseta posiada 7 zębatek a mechanizm korbowy 3 zębatki to mówimy że rower ma 3x7 czyli 21 biegów 2. Chwyty - zazwyczaj gumowe elementy nakładane na kierownicę, na których rowerzysta trzyma dłonie w trakcie jazdy 3. Dźwignie hamulcowe - dźwignie (klamki) montowane na kierownicy, połączone linką ze szczękami hamulcowymi, których pociągnięcie powoduje zaciśnięcie szczęk hamulcowych na obręczy koła czyli hamowanie 4. Hamulce - element pozwalający zatrzymać rozpędzony rower - blokują koło. Rower powinien posiadać aż dwa hamulce, na obu kołach. Hamulce dzielą się na kilka grup: V-brejki, Cantilevery, szczękowe oraz tarczowe 5. Kaseta/ wolnobieg - Zestaw zębatek ( zazwyczaj o 6 do 9) montowanych do piasty tylnego koła 6. Kierownica - rura do której przykręcone są dźwignie hamulcowe i dźwignie zmiany biegów, przymocowane rączki, czasem rogi, licznik itp. Kierownice dzielą się na proste i gięte 7. Manetki - urządzenia montowane na kierownicy służące do zmiany naciągu linki przerzutek, więc zarazem do zmiany przełożeń 8. Mechanizm korbowy - zestaw zębatek (najczęściej trzech) wraz z korbami, do których przykręcane są pedały 9. Obręcz koła - zazwyczaj aluminiowa, na niej montowane są opony 10. Opony - gumowa część otaczająca obręcz, wewnątrz której znajduje się dętka 11. Piasta - serce koła. To właśnie w tym miejscu zbiegają się wszystkie szprychy. Tu również znajduje się oś koła oraz łożyska, które umożliwiają jazdę. 12. Przerzutki - mechanizm umożliwiający zmianę biegów. Występują przerzutki przednie i tylne. Mimo, że się różnią, to styl działania jest identyczny. Poprzez zmianę naprężenia linki, zmuszamy łańcuch do przeskoczenia na inną zębatkę 13. Rama - najbardziej podstawowa część roweru - jego szkielet. Dobra rama to podstawa, na jej bazie dopiero budujemy rower - przykręcamy osprzęt. Największą popularnością cieszą się ramy stalowe oraz ostatnio coraz częściej spotykane - aluminiowe (ze względu na swoją niską wagę) 14. Widelec - dwie metalowe rurki, między które mocujemy przednie koło. Widelec może być amortyzowany, co ma na celu tłumienie drgań, spowodowanych nierównościami terenu. Taki amortyzowany widelec znacznie zwiększa komfort jazdy, gdyż zmniejsza siły działające na ciało rowerzysty, ułatwia prowadzenie roweru oraz zwiększa przyczepność kół do podłoża 15. Wspornik kierownicy - element podtrzymujący kierownicę roweru. Wyróżniamy wsporniki typu Ahead – stosowane najczęściej w rowerach górskich i crossowych zapewniające pochyloną sylwetkę rowerzysty, oraz zwykłe tzw. fajki stosowane w rowerach miejskich i trekkingowych, dzięki którym sylwetka jest wyprostowana. Mają one również możliwość regulacji wysokości 16. Wspornik siodła - rura umiejscowiona pod siodłem, łącząca siodełko z ramą. Wspornik może być amortyzowany, co oczywiście zwiększa komfort jazdy poprzez redukcję drgań, spowodowanych nierównościami terenu
Opisz współczesny rower.W swojej wypowiedzi uzyj orzeczen imiennych odpowiadajacych miedz innymi na pytania: jaki jest? z czego jest zrobiony? czym jest? czym sie stał?
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź