Wymień i scharakteryzuj gatunki muzyki religijnej w średniowieczu i renesansie oraz gatunki muzyki świeckiej w średniowieczu i renesansie

Wymień i scharakteryzuj gatunki muzyki religijnej w średniowieczu i renesansie oraz gatunki muzyki świeckiej w średniowieczu i renesansie
Odpowiedź

Średniowiecze: Muzyka religijna: Chorał gregoriański – obejmował melodie jednogłosowe, wykorzystywał język łaciński, tekst Starego i Nowego testamentu, śpiewany bez akompaniamentu, opierał się na diatonice skal modalnych; Msza – cykliczna forma muzyczna, w którym podstawowym repertuarem był chorał we wszystkich gatunkach. Organum – najstarsza forma chrześcijańskiej muzyki wielogłosowej, początkowo był to chorał śpiewany w równoległych kwintach i kwartach. Discantus – nowsza odmiana organum. Motet – pierwsza forma całkowicie polifoniczna.   Muzyka świecka: świecka pieśń jednogłosowa – pieśni trubadurów, truwerów, minnesaengerów – np. alby, pieśni miłosne, rondeau, virelai, ballata — odmiany pieśni złożonych ze zwrotek i refrenu.   Renesans: Muzyka religijna: Msza Motet Magnifikat Psalm Madrygał - o tematyce religijnej Offertorium Lamentacje Litanie   Muzyka świecka: Madrygał – kompozycje wokalne lub wokalno-instrumentalne, zróżnicowane pod względem struktury, o tematyce świeckiej. Pieśni - francuskie chansons, niemieckie Lieder, włoskie villanelle, frottole, hiszpańska villancico; Ballata - pieśni proste, o tanecznym charakterze

Dodaj swoją odpowiedź