Kto czerpał inspiracje z muzyki ludowej ??? Nazwiska i utwory. Przyznaję punkty za njalepsze odpowiedzi PILNE !!!  

Kto czerpał inspiracje z muzyki ludowej ??? Nazwiska i utwory. Przyznaję punkty za njalepsze odpowiedzi PILNE !!!  
Odpowiedź

Inspiracje z muzyki ludowej czerpali: Kompozytorzy polscy: FRYDERYK FRANCISZEK CHOPIN ( ur. w 1810 r. w Żelazowej Woli, zm. w 1849 r. w Paryżu ) to najwybitniejszy kompozytor polski, pianista, twórca stylu narodowego, jeden z najbardziej znanych komozytorów na przestrzeni dziejów. Był mistrzem stylizacji, wykorzystywał polskie tańce narodowe: kujawiak, mazur, oberek, krakowiak, polonez. Przykłady zastosowania elementów ludowych w muzyce Chopina: Fantazja A-dur  na tematy polskie op. 13 Rondo a la Krakowiak F-dur op. 14 Polonez F-dur op. 22 16 polonezów ( w tym 7 opusowanych ) 57 mazurków 19 pieśni i piosenek ( np. „Hulanka”, „Wojak”, „Życzenie”, „Leci liście z drzewa”, „Moja pieszczotka” ); STANISŁAW MONIUSZKO ( ur. w 1819 r. w Ubielu, zm. w 1872 r. w Warszawie ) Polski kompozytor, organista, dyrygent i pedagog, twórca polskiej opery narodowej i polskich pieśni. Kompozycje S. Moniuszki to m.in.: opery – „Halka”; „ Hrabina”; „Verbum nobile”; „ Straszny dwór”; „ Paria”; „ Flis” ponad 300 pieśni – zebranych w 6 zeszytach  „Śpiewnikach domowych” – wydanych za życia Moniuszki, oraz dalszych 6 zeszytów – wydanych po  śmierci. Najpopularniejsze to: "Dziad i baba”, „Pieśń wieczorna”, „O, matko moja”, „ Prząśniczka”. Henryk Wieniawski: przyklad twórczości inspirowanej muzyka ludową to np. Mazurek d-moll op. 3 i Mazuerk charakterystyczny "Dudziarz".   Kompozytorzy szkoły rosyjskiej: Milij Bałakiriew ( 1837 – 1910 ): poemat symfoniczny „Tamara”, uwertura na tematy rosyjskie „1000 lat”-„Ruś’; Aleksander Borodin ( 1833 – 1887 ): 3 symfonie, opera „Kniaź Igor”, poemat symfoniczny „W stepach Azji Środkowej”; Cezar Cui ( 1835 – 1918 ): opery  ( „ Angelo”, „Córka kapitana” ); Modest Musorgski ( 1839 – 1881 ): opery  ( „Borys Godunow”, „Chowańszczyzna” ), pieśni , miniatury fortepianowe  ( cykl „Obrazki z wystawy” ), fantazja symfoniczna  „Noc na Łysej Górze”; Mikołaj Rimski – Korsakow ( 1844 – 1908 ): 16 oper ( m. in. „Bajka o carze Sałtanie” z „Lotem trzmiela” ), suita orkiestrowa „Szeherezada”.   Kompozytorzy szkoły czeskiej: Bedrich Smetana ( 1824 – 1884 ) połączył osiągnięcia Liszta w zakresie poematu symfonicznego oraz Wagnera w dziedzinie dramatu muzycznego z elementami czeskiego folkloru. Najbardziej reprezentatywnymi dziełami jego są: opera „Sprzedana narzeczona”, uchodząca za czeską operę narodową, cykl poematów symfonicznych „Moja ojczyzna” oraz kwartet smyczkowy e-moll „Z mojego życia”. Antonin Dworzak ( 1841 – 1904 ) odkrył nowe obszary czeskiej liryki stylizując pieśni, tworząc nowe struktury form ( np. do sonaty wprowadził dumkę ). Jego dorobek stawia go wśród najwybitniejszych kompozytorów późnego romantyzmu: 9 symfonii ( m.in. IX symfonia g-moll „Z nowego świata” ), uwertury, poematy symfoniczne, opery.   Kompozytorzy skandynawscy: Edvard Grieg ( 1843 – 1907 ) stworzył oryginalny styl, nawiązujący do norweskiego folkloru. Główną jego dziedziną twórczości była muzyka fortepianowa: „Utwory liryczne”, koncert fortepianowy a-moll. Inne kompozycje to: muzyka do dramatów „Peer Gynt” H. Ibsena ( ujęta w dwie suity ), opracowania pieśni i tańców ludowych. Jean Sibelius ( 1865 – 1957 ) nawiązywał do rodzimego folkloru, czerpiąc tematykę  z fińskich legend i poezji, zwłaszcza z narodowego eposu „Kalevala”. Stworzył m.in. 7 symfonii, poematy symfoniczne, pieśni.       Cały tekst jest moim opracowaniem, nie jest to kopia z netu. Pozdrawiam.

Dodaj swoją odpowiedź