Napisz jakie są tańce i muzyka różnych narodowości do 15zdań.

Napisz jakie są tańce i muzyka różnych narodowości do 15zdań.
Odpowiedź

Taniec towarzyszy człowiekowi od najdawniejszych czasów. Skład się z dwóch czynników: choreotechniki (uregulowany ruch rąk, nóg, ciała) oraz muzyki. W tańcu najważniejszą rolę spełnia rytmika, związane z nią metrum oraz agogika. Wyróżniamy dwa rodzaje tańców: użytkowe – towarzyskie (do tańczenia) i stylizowane – utwory artystyczne, przeznaczone do słuchania. Do tańców ludowych, które dzięki swym właściwościom muzycznym i ruchowym stały się polskimi tańcami narodowymi, należą : krakowiak, mazur, oberek, kujawiak i polonez. Krakowiak zwany również : goniony, dreptany, mijany, przebiegany. Taniec notowany w metrum 2/4 , odznacza się żywym tempem z charakterystycznym rytmem synkopowanym. Mazur nazywany też : wyrywas, gniewus, goniony, szumny. Pochodzi z Mazowsza, utrzymany w takcie 3/4 (lub 3/8), odznacza się żywym tempem, akcentowaniem słabych (zwłaszcza drugiej) części taktu. Mazury ludowe cechuje zwykle bardziej urozmaicona rytmika, wszelkie schematy rytmiczne są raczej typowe dla szlacheckich i dworskich tańców. Kujawiak zwany także: śpiący, niesiony, kolebany. Różni się od mazura wolniejszym tempem, zwykle molowym trybem tonacji i przewagą spokojnego rytmu ósemkowego. Zazwyczaj rozpoczyna się tańcem wolnym chodzonym, potem przechodzi w taniec nieco szybszy, który jest właściwym kujawiakiem. Metrum trójdzielne. Oberek znany pod nazwami: obertas, wyrywas, wykrętacz, zawijacz. Tempo – znacznie szybsze od kujawiaka. Notowany jest w metrum 3/4 lub 3/8 , posiada skoczny i wesoły charakter. Polonez znany jako chodzony, równy, wolny, wielki, okrągły, polski, pieszy. Jest tańcem o tempie umiarkowanym w metrum 3/4. Tańce pochodzenia obcego to m.in. : Marsz – taniec pochodzenia niemieckiego, utrzymany w takcie: 44. Czynnikiem formo twórczym jest rytm.  W muzyce artystycznej występują marsze stylizowane, wśród których należy wyróżnić dwa rodzaje: marsze szybkie i marsze wolne (żałobne). Walc – to taniec niemiecki, trójmiarowy, o śpiewnej, lirycznej melodii. Za prototyp uchodzi   tzw. Deutscher Tanz oraz pokrewne mu tańce: lendler, Steirischer ( u nas zwany sztajerkiem ). Popularny w salonach mieszczaństwa i arystokracji, wszedł później do muzyki operowej i operetkowej.   Barkarola – pieśń gondolierów weneckich, w umiarkowanym tempie i metrum  68. Tarantela – pełen temperamentu taniec neapolitański, o szybkim tempie, w metrum 68 .   Bolero – hiszpański taniec ludowy w metrum trójdzielnym. Partie instrumentalne przeplatają się najczęściej z wokalnymi, przy czym głos wokalny zwykle jest wokalizą. Tancerz przy śpiewie wybija rytm kastanietami.   Czardasz – taniec węgierski w metrum parzystym. Posiada dwie części: lassu – śpiewna, refleksyjna; friska – synkopowana, żywiołowa, szybka, z tendencją do przyspieszania w zakończeniu.   Ecossaise – taniec angielski w metrum 24 o szybkim tempie.   Gawot –  francuski taniec ludowy, który został przeniesiony do kręgów kultury dworskiej. Jego wytworny charakter podkreśla umiarkowane tempo. Rytmika gawota przedstawia tak różnorodne układy, że trudno ustalić typową formułę. Niezmienną cechą jest jednak półtaktowy przedtakt. Menuet – ma podobny do gawota rodowód i charakter: taniec dworski, francuski. Dość istotną różnicę stanowi metrum – nieparzyste oraz charakterystyczna formuła zakończeniowa.   Habanera – to ludowy taniec kubański o charakterystycznym synkopowanym rytmie.   Hopak – dwudzielny taniec rosyjski, szybki i popisowy. Najczęściej spotykamy następującą figurę rytmiczną.   Polka – to taniec pochodzenia czeskiego, w metrum: 24. Charakteryzuje się szybkim tempem i dwutaktową formułą rytmiczną. Odmianą tego tańca jest trepak, a na Ukrainie – kozak.   Tekst jest moim opracowaniem, nie jest kopią z netu. Napisałam więcej niż 15 zdań, ale niektóre tańce można usunąć według własnego uznania. W razie pytań, proszę o kontakt. Pozdrawiam.    

Dodaj swoją odpowiedź