historia opery.... pilne

historia opery.... pilne
Odpowiedź

We Florencji podjęto próby rekonstrukcji teatru. Powstała tam akademia artystyczno-filozoficzna pod nazwą CAMERATA FLORENCKA. Skupiała ona ówczesną inteligencję twórców: filozofów, poetów, kompozytorów i myślicieli. Przewodniczył jej mecenas sztuki Giovanni de Bardi. W traktacie Vincenco Galilei z 1581 r., twierdził, że poezja, poszarpana ze względu na zazębianie się fraz w poszczególnych głosach, nie dociera do słuchacza. Pierwszym znaczącym dziełem twórców Cameraty było widowisko teatralne o tematyce mitologicznej pt. „La Pellegrina”. Składała się z muzyki, tańca i poezji, z rozbudowaną scenografią i maszynerią. W ten sposób powstała sztuka sceniczna wyposażona w sześć intermediów muzycznych, które były przeznaczone do wystawienia między poszczególnymi aktami w czasie zmian dekoracji. W przeciwieństwie do intermediów, cała sztuka była na przeciętnym poziomie. Dlatego „La Pellegrina” przeszła do historii jako cykl intermediów wyjętych z oryginalnego kontekstu. W 1597 r. członkowie Cameraty florenckiej dokonali inscenizacji pierwszego w dziejach spektaklu składającego się wyłącznie z elementów muzycznych. W „dramie per musica” pt. „Dafne”, pojawił się nowy współczynnik formy „recytatyw”. Istotę recytatywu stanowi deklamacja tekstu na określonych wysokościach dźwięków. Recytatyw wyznaczył początek nowej praktyce wykonawczej o nazwie monodia akompaniowana. Dramma per musica: Dafne stworzył Jacopo Peri do libretta Ottavio Rinucciniego. Pierwszą zachowaną operą tego kompozytora jest Eurydyka z roku 1600. Ta pierwsza „drama per musica” zaginęła, ale rok wystawienia „Dafne” uznany został przez historyków muzyki za początek sztuki operowej. Opera to nazwa większego utworu muzycznego, w którym muzyka współdziała z akcją dramatyczną. Istnieją różne gatunki opery ze względu na charakter treści i rodzaj jej współczynników. Pod względem treści rozróżniamy dwa podstawowe gatunki: operę poważną (seria) i komiczną (buffa). Ponadto istnieje gatunek pośredni, tzw. opera semiseria – jest to zazwyczaj opera poważna z elementami komicznymi. Utwór muzyczno-dramatyczny należący do kategorii muzyki rozrywkowej i będący w zasadzie rodzajem dzieła komicznego, często o charakterze satyrycznym, to operetka. Podstawowymi współczynnikami formy są: partie wokalne-solowe, zespołowe i chór; partie instrumentalne realizowane głównie przez orkiestrę; wstawki baletowe i w niektórych gatunkach partie mówione. Z uwagi na rodzaj współczynników opery i ich przewagę wyróżniamy: melodramat, w którym śpiew ulega eliminacji na rzecz deklamowanego tekstu w oparciu o podłoże instrumentalne. Gdy głównym współczynnikiem dzieła scenicznego jest taniec, powstaje opera baletowa. Przewaga partii chóralnych decyduje o operze chóralnej, natomiast jeśli w utworze dramatycznym muzyka ogranicza się do nielicznych wstawek, będących pieśniami solowymi lub chóralnymi powstaje śpiewogra (singspiel). Poszczególne rodzaje form dramatycznych mogą wykazywać najrozmaitszą treść: mitologiczną, alegoryczną, baśniową (podania ludowe), historyczną, czy realistyczną. Twórcy opery: barok - C. Monteverdi, A. Scarlatti, G. B. Pergolesi, J. B. Lully; klasycyzm - Ch. W. Gluck, W. A. Mozart; w Polsce - M. Kamieński; romantyzm: S. Moniuszko C. M. Weber (1786-1826) G. Rossini (1792-1868) V. Bellini (1801-1835) G. Donizetti (1797-1842) L. Cherubini (1760-1842) D. Auber (1782-1971) G. Meyerbeer (1791-1864) G. Verdi (1813-1901) R. Leoncavallo (1857-1919) P. Mascani (1863-1945) G. Puccini  (1858-1924) R. Wagner (1813-1883) XX wiek: K. Szymanowski, C. Debussy, K. Penderecki i inni. Tekst jest moim opracowaniem, nie jest kopią z netu. W razie pytań, proszę o kontakt. Pozdrawiam.  

Dodaj swoją odpowiedź