Stal nierdzewna w szerokim zakresie wykorzystywana jest w przemyśle samochodowym. W dużym jednak stopniu wypierana jest ostatnio przez inne materiały często o podobnych własnościach a wiele tańszych. Stal ta jest niezastąpiona jednak na przykład na materiały na wydechy: np. stal: X2CrTi12 Ogólnie stale w przemyśle samochodowym powinny cechować się wysoką wytrzymałością, dużą granica plastyczności a także niską ceną i wagą. Stale na karoserie charakteryzują się bardzo małą zawartością węgla, zwiększenie wytrzymałości osiąga się poprzez zwiększenie zawartości fosforu, krzemu i manganu. Stale te mogą być również umacniane podczas wypalania lakieru (tzw. stale BH). W tym celu należy tak poprowadzić wyżarzanie by zawartość nierozpuszczonego węgla wynosiła około 5 ppm a azotu mniejsze niż 3 ppm. W stalach BH umocnienie spowodowane jest przez: • dyfuzję wolnego węgla do dyslokacji i tworzenie atmosfer Cottrella, • wydzielanie się koherentnych węglików. Stale BH mają dobre własności plastyczne (180 - 250 MPa), a po odkształceniu na tłoczni i wygrzewaniu przy wypalaniu lakieru wzrastają o około 20 - 60 MPa. Do karoserii stosuje się także coraz częściej stale umacniane przemianą. Są to 1. Stale DUAL bez wyraźnej granicy plastyczności, o dużej szybkości umocnienia odkształceniowego. 2. Stale TRIP – są lepiej formowalne niż DUAL. Stosuje się w nich umocnienie austenitu dużą gęstością dyslokacji (przeróbka cieplno - plastyczna, cykle cieplne), co poprawia wydłużenie. Efekt TRIP uzyskuje się w stalach z Mn i Si lub Al. Stale DUAL i TRIP o granicy wytrzymałości w granicach 600 - 800 MPa można wytwarzać w stanie walcowanym na gorąco przy odpowiednim doborze warunków chłodzenia i wyżarzania po walcowaniu na zimno. W przemyśle samochodowym oprócz stali wykorzystuje się także: Polimery: 10% masy samochodu, głównie na wykończenia i podzespoły to tworzywa sztuczne. Ich zaletą jest duża swoboda w projektowaniu i kształtowaniu elementów. Są lekkie, odporne na korozję i dobrze tłumią drgania i hałas. Są korzystne ekonomicznie, i proste w montażu. Stosuje się polipropylen, polietylen, pianki polimerowe i gumy.(baki, zderzaki, opony). Stosuje się także polimery termoplastyczne tkj. Acetale i nylony które wypełnia się włóknami szklanymi. Aluminium i stopy: Wykorzystuje się je w przemyśle samochodowym ponieważ charakteryzuje je: • Dobra wytrzymałość w stosunku do masy oraz odporność chemiczna. • Dobra wytrzymałość na rozciąganie (rzędu 200 - 270 MPa). • Umowna granica plastyczności 90 - 130 MPa). Ceramika : Wykorzystywana na układy elektryczne, izolatory ciepła.
Wypisz i scharakteryzyj stale uzywane w produkcji samochodów. Pilne prosze o pomoc
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź