Sztukę klasyczną, nawiązującą często do dzieł starożytnych, cechuje: - jasność - racjonalizm - równowaga - zachowanie proporcji - dążenie do rozumnego odtworzenia natury - prostota - harmonia - porządek - uniwersalizm - syntetyczność. Cechy stylów klasycznych: -> Sztuka starożytnej Grecji (V-VIw. p.n.e.) i Rzymu (przełom Iw. p.n.e. i I w. n.e.): prostota kompozycji (proste formy geometryczne), statyka, regularne proporcje; Łuk triumfalny Tytusa w Rzymie, świątynia na ateńskim Akropolu - Erechtejon, greckie malowidło wazowe -> Styl renesansowy (XV-XVIw.) monumentalizm, proste formy geometryczne, nawiązywanie do wzorów starożytnych, naśladowanie natury, perspektywa linearna; Leone Battista Alberti - kościół św. Andrzeja w Mantui, Michał Anioł "Chrystus Zmartwychwstały", Jan van Eyck "Madonna kanclerza Rolin" -> Styl klasycystyczny lub neoklasycystyczny (XVIII-XIXw.): nawiązywanie do sztuki starożytnej i renesansowej, dbałość o porządek kompozycyjny, wyrazisty światłocień, skłonność do wyszukanych póz i patetycznych scen; Antonio Canova "Perseusz z głową Meduzy", Jacques Louis David "Leonidas pod Termopilami", Wawrzyniec Gucewicz - katedra w Wilnie Style antyklasyczne cechuje: - dynamika - skomplikowanie - subiektywizm - zachwianie proporcji - odejście od naśladowania natury Cechy stylów antyklasycznych: - Styl romański (XI-XIIw.): silnie rozczłonkowana bryła, okrągły łuk na sklepieniu i w niewielkich oknach, uproszczenie sylwetki ludzkiej, jednoplanowość, brak perspektywy, linearyzm; "Trzej królowie u Heroda", Drzwi gnieźnieńskie, Kolegiata w Turnie pod Łęczycą - Styl gotycki (XII-XVw.):łuk ostry, strzeliste formy, bogactwo, skomplikowanie bryły, skłonność do deformacji, ostre i wyraziste kolory, wydłużanie postaci ludzkiej; Katedra w Reims, Ołtarz mariaci Wita Stwosza, Dirk Bouts "Sprawiedliwość cesarza Ottona" - Styl barokowy (XVII-XVIIIw.):wykorzystanie linii krzywej, skłonność do scen dynamicznych, fascynacja ruchem, śmiałe zestawienie barw, skomplikowane kompozycje; Francesco Borromini - kościół San Carlo alle Quattro Fontane, Gianlorenzo Bernini "Apollo i Dafne", Peter Paul Rubens "Przybycie Marii Medycyjskiej do Marsylii" - Styl romantyczny (I poł. XIXw.):nawiązywanie do różnych styłow historycznych, nastrojowość, symbolika, śmiała kolorystyka, fascynacja naturą; Pałacyk w Opinogórze, Jean Baptiste Carpeaux "Taniec", Caspar David Friedrich "Opactwo w dąbrowie", William Turner "Pożar Parlamentu" - Styl secesyjny lub modernistyczny (przełom XIX i XXw.):linearyzm, zamiłowanie do ornamentyki, nawiązywanie do płynnych form roślinnych;Antonio Gaudi - Casa Batllo w Barcelonie, Wacław Szymanowski - pomnik Fryderyka Chopina w Warszawie, Stanisław Wyspiański "Staś śpiący".
style: klasyczny - antyklasyczny (porównanie)
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź