W rozprawce przede wszystkim musi znależć się proporcjonalna tródzielna kompozycja (wstęp, rozwinięcie, zakończenie). Najpierw przedstawiasz tezę lub hipotezę, w tezie swoje zdanie na wybrany temat, a w hipotezie zastanawiasz się nad zagadnieniem i poprzez argumenty wnioskujesz czy hipoteza jest prawdziwa czy nie. Jeśli teza to we wstępie piszesz jak ją rozumiesz. Później w rozwinięciu podajemy argumenty odpowiednio je uzasadniając.Warto zrobić najpierw plan rozprawki. Pamiętaj, że w rozwinięciu najpierw podajesz te najważniejsze argumenty a potem coraz mniej ważne. Potem w zakończeniu odwołujesz jeszce raz do każdego akapitu. Wysnuwasz wnioski i ponownie uzasadniasz tezę. Kończysz mocną puentą (zaskakujące sformułowanie podkreślające sens wypowiedzi) Jeśli chodzi o tabelkę to umieść w niej: -słowo kluczowe akapitu -problematyka -argument/przykład -uzasadnienie -najlepiej też cytaty Rozprawka charakteryzuję się też słownictwem charakterystycznym i potrzebnym do takiej formy pisemnej. Po pierwsze... Po wtóre... Kolejnym argumentem niech będzie fakt... Patrząc na to z drugiej strony... Ponadto... Moją tezę potwierdza... Dodać tu jeszcze należy... Natomiast... Z drugiej strony... I jeszcze jeden, ważny argument... Podsumowywując... itp. Mam nadzieję, że pomogłam:))
Więc tak: wytłumacze wzorując sie na przykładzie Temat ropzprawki : Odwołując siędo przykłądaó z życia literatury lub filmu udowodnij że warto się uczyć. PLAN: 1.Teza Wprowadzenie : W życiu każdego człoweika nauka odgrywa ogromną rolę.Nie każdy jednak zdaje sobie z tego sprawę i docenia zdobywanie wiedzy. Teza: Wbew temu co nam na ten temat mogą sądzić inni uważam ,żę warto się uczyć. 2. ARGUMENTY Po pierwsze nauka sprawia , że ludzie stają się mądrzejsi. Wiedza pomaga w rozwiązywaniu codziennych problemów , sprawia , że stajemy się bardziej pewni siebie. Kolejnym argumentem jest fakt , że ucząc sie języków obcych można ułatwić sobie kontakty z osobami z innych krajów. - dodatkowym argumentem może być świadomość sukcesów , które odnosi człowiek uczący siię systematycznie. - następna sprawa to kwestia pracy. Człowiek z dużą łatwiej znajdzie pracę. 3. POTWIERDZENIE TEZY czyli zakończenie W świetle przytoczonych argumentów wyrażam przekonanie,że warto się uczyć , rozwijać swoje zainteresowania i kształtować przez to charakter. Gdy formułujemy teże , możemy na przykład użyć sformułowań: 1.Kiedy zgadzamy się ze ze stanowiskiem zawartym w temacie pracy : - w pełni zgadzam się z tezą sformułowaną w temacie ... - będę starał się bronić tezy , iż... 2. Kiedy nie zgadzamy się z przytoczonym w temacie pracy poglądem: - Powszechnie sądzi się , że ... Jednak ja zajmuję w tej sprawie odmienne stanowisko. - Nie mogę zgodzić się z opinią, iż... - Nie mogę zgodzić się z tezą zawartą w temacie ... - wbrew temu , co na ten temat mogliby sądzić inni , uważam, że... -zamierzam polemizować z tezą zawartą w temacie. - nie sposób zgodzić się z poglądem , iż... 3. Kiedy formułujemy własną, zmodyfikowaną tezę: -moja teza brzmi ... - uważam,że... -jestem zdania , że ... - sądzę ,iż... 4. Jeżeli temat rozprawki jest w formie pytania ,możemy napisać na przykład: - odpowiadam twierdząco na pytanie zawarte w temacie. - na pytanie zawarte w temacie muszę odpowiedzieć przecząco. W trakcie gromadzenia argumetów możemy używać sformułowań: - wydaje się , że ... - jestem pewna, iż... -jestem przekonana , że... -trudno zaprzeczyć, że... -nie należy zapominać również... - przytoczmy jeszcze jeden argument... -oto kolejny argument ... - komuś może wydawać się , że... -jednakże... - świadczy o tym przykłąd ... - dodatkowym argumentem może być... - na przykład... - świadczy o tym , że... -co prawda... - a jednak... - jako przykłada=em posłuże się ... - z całą pewnością... W zakończeniiu rozprawki przydatne będą sformułowania: - w świetle przytoczonych argumetów ... - z tego co napisałąm, wynika że ... - przytoczone argumenty wystarczają , by stwierdzić , że... - jak wynika z przytoczonych argumetów... - sądzę , że udało mi się udowodnić, iż... -myślę ,że dowiodłam , iż... -wszystko to prowadzi do wniosku , iż.. - chyba udało mi się przekonać, że... - sądzę , że przedstawione argumenty wystarczą, aby przekonać o słyszności mojego twierdzenia... !!PAMIĘTAJ O AKAPITACH!!