Charakterystyka Do przedsiębiorstw tego typu należą przedsiębiorstwa gastronomiczne, które: prowadzą działalność produkcyjną w powiązaniu z działalnością handlową, to znaczy przetwarzają surowce spożywcze na posiłki i dostarczają je konsumentom. prowadzą „obsługę osobistą” człowieka dokonując sprzedaży potraw i napojów oraz towarów handlowych w zakładach gastronomicznych żywienia otwartego i zamkniętego, prowadzą działalność rozrywkową. Działalność zakładów gastronomicznych ma, więc charakter zarówno przemysłowy jak i handlowy. Rodzaje Usługi gastronomiczne dzielimy na: podstawowe kulturalno rozrywkowe uzupełniające (dodatkowe) Usługi podstawowe Usługi podstawowe obejmują usługi żywieniowe polegające na przygotowaniu potraw i napojów i dostarczeniu ich konsumentom wyłącznie w zakładzie. Dla ich świadczenia potrzebne są zakłady gastronomiczne, które powinny posiadać odpowiednią bazę materialno – techniczną, a mianowicie: sale konsumpcyjne zaplecza produkcyjne formy obsługi (usługa kelnerska, samoobsługa) Poziom i zakres usług uzależniony jest, więc zarówno od poziomu produkcji jak i obsługi. Usługi podstawowe maja ścisły związek z usługami handlowymi. Dobra konsumpcyjne, które sprzedawane są konsumentowi, świadczone są w ramach funkcji handlowych. Różnica w stosunku do handlu przejawia się w formie i zakresie świadczenia usług – zakłady gastronomiczne muszą je realizować w ramach swojej funkcji dystrybucyjnej. Przy zbywaniu towarów handlowych i posiłków pochodzących z kooperacji zakłady realizują zadania zbliżone do handlu. Usługi kulturalno-rozrywkowe Usługi kulturalno rozrywkowe są związane z usługami żywieniowymi świadczonymi przez zakłady gastronomiczne. Usługi kulturalno – rozrywkowe są częścią składową usług żywieniowych i obejmują: usługi estetyczne, co jest związane z odpowiednim wystrojem wnętrz zakładu, prawidłowe formy obsługi związane z odpowiednim poziomem świadczenia usług, asortymentem potraw, kulturą i estetyką obsługi, usługi rozrywkowe świadczone na rzecz konsumenta, właściwą informację i reklamację w zakresie asortymentu potraw i napojów, form obsługi działalności rozrywkowej, kultury fizycznej, publicystyki. Działalność ta powinna być prowadzona kompleksowo, ponieważ stanowi podstawowy element zabezpieczający odpowiedni poziom usług w zakładach gastronomicznych. Usługi kulturalno – rozrywkowe powinny dostarczać konsumentom trwałych przeżyć pozwalających na regeneracje sił. Dlatego usługi te powinny być świadczone na wysokim poziomie. Usługi żywieniowe niewsparte usługami kulturalno – rozrywkowymi bez względu, na jakość potraw nie osiągają swojego celu. Usługi kulturalno – rozrywkowe maja charakter dóbr duchowych i odzziaływują w sposób zasadniczy na popyt i podaż usług żywieniowych. Usługi uzupełniające Usługi uzupełniające są związane z czynnościami wykonywanymi przez zakład gastronomiczny w celu pośredniego lub bezpośredniego obsłużenia konsumentów na zewnątrz zakładu. Do usług tych zalicza się: zaopatrzenie innych zakładów w produkcję gastronomiczną, sprzedaż potraw na wynos, organizowanie przyjęć dziennych, weselnych i innych u zleceniodawcy, dostarczenie posiłków do zakładów pracy, usługi związane z przechowywaniem garderoby, usługi higieniczne. Usługi te należy rozwijać w zakładach gastronomicznych kompleksowo. Pojęcie i zakres usług rozszerza się w miarę rozwoju postępu technicznego i organizacyjnego w gospodarce narodowej. Zakłady gastronomiczne powinny świadczyć usługi na rzecz ludności w miejscach zamieszkania, centrach handlowych, w ośrodkach turystyczno – wczasowych, w zakładach pracy itd. Kategorie zakładów gastronomicznych Zakłady i punkty gastronomiczne podlegają zaszeregowaniu do określonych kategorii handlowych: Zakłady typu żywieniowego restauracje bistra i jadłodajnie bary wagony restauracyjne i restauracje żeglugowe bary wagonowe Zakłady typu uzupełniającego bary rozrywkowe kawiarnie bary aperitif cukiernie i piwiarnie Punkty gastronomiczne W celu świadczenia usług gastronomicznych organizuje się także punkty gastronomiczne. Punkty te dzielą się również na określone kategorie: punkty gastronomiczne bufety turystyczne bufety żeglugowe bufety wagonowe Zaszeregowanie zakładu gastronomicznego do odpowiedniej kategorii handlowej jest uzależnione od: lokalizacji i rozwiązań projektowych, zwłaszcza pomieszczeń części handlowej, standardu wystroju i wyposażenia, a w szczególności sal konsumpcyjnych, asortymentu i jakości wyrobów kulinarnych i ciastkarskich oraz towarów handlowych, organizacji, techniki i poziomu obsługi, kwalifikacji personelu, -* tanu sanitarnego. Do zakładów i punktów gastronomicznych nie zalicza się ruchomej sprzedaży wyrobów kulinarnych i iastkarskich oraz towarów handlowych, prowadzonej w formie przenośnej, obwoźnej i odnośnej.
Podaj cechy charakterystyczne punktów gastronomicznych
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź