CO to jest kredyt , rodzaje kredytów Co to jest factoring i rodzaje factoringu o ile są co to jest leasing i rodzaje leasingu co to jest dotacja co to jest franczyza i rodzaje

CO to jest kredyt , rodzaje kredytów Co to jest factoring i rodzaje factoringu o ile są co to jest leasing i rodzaje leasingu co to jest dotacja co to jest franczyza i rodzaje
Odpowiedź

*Kredyt to pożyczka pieniężna, którą zaciągamy w banku na określony cel i za określony procent. Rodzaje: dewizowy, komercyjny, preferencyjny, hipoteczny, lombardowy. *Factoring jest to sposób zapewnienia środków pieniężnych danemu przedsiębiorstwu lub firmie. Rodzaje: pełny, niepełny. * Leasing jest nowoczesną i efektywną ekonomicznie formą finansowania inwestycji, nie wymagającą angażowania dużych środków własnych. Rodzaje: operacyjny, finansowy, zwrotny. * Dotacja to dopłata z budżetu państwa do nieopłacalnej produkcji/sprzedaży określonego wyrobu/usługi lub do nieopłacalnej działalności całego podmiotu gospodarczego. * Franczyza system sprzedaży towarów , usług lub technologii, który jest oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami: franczyzodawcą i jego indywidualnymi franczyzobiorcami. Rodzaje: indywidualny, sieciowy, subordynacyjny, partnerski, master franchising.

1. Rodzaje Kredytów: Kredyt dewizowy Kredyt komercyjny Kredyt preferencyjny Kredyt hipoteczny Kredyt lombardowy Kredyt bankowy – umowa zawarta w formie pisemnej pomiędzy bankiem, a kredytobiorcą. Bank zobowiązuje się udostępnić określonąkwotę na określony cel oraz czas a kredytobiorca zobowiązuje się wykorzystać kredyt zgodnie z jego przeznaczeniem oraz zwrócić pobraną kwotę wraz z należnym bankowi wynagrodzeniem w postaci prowizji i odsetek. Na podstawie tej definicji kredyt postrzegany jest jako specyficzny rodzaj stosunków zobowiązaniowych, którego wyróżniającymi cechami są: zwrotność, terminowość i oprocentowanie. 2. Faktoring – rodzaj transakcji handlowych, wykształconych w praktyce anglosaskich instytucji finansowych i w rozwiniętej już postaci przeniesionych na grunt europejski w latach pięćdziesiątych XX wieku. Faktoring jest rodzajem specjalistycznego pośrednictwa handlowego, w którym wyspecjalizowana instytucja finansowa (z reguły spółka z udziałem banku) nabywa w drodze cesji od przedsiębiorstw handlowych lub przemysłowych roszczenie o zapłatę należnych im kwot z różnego rodzaju źródeł zobowiązanych, a zwłaszcza sprzedaży. 3. Leasing – jest umownym stosunkiem cywilnoprawnym. W ramach leasingu jedna ze stron umowy (finansujący, leasingodawca) przekazuje drugiej stronie (korzystającemu, leasingobiorcy) prawo do korzystania z określonej rzeczy na pewien uzgodniony w umowie leasingu okres, w zamian za ustalone ratalne opłaty (raty leasingowe). Nazwa leasing pochodzi od angielskiego słowa to lease oznaczającego tyle, co nająć, wydzierżawić (prawo anglosaskie nie odróżnia najmuod dzierżawy, tak samo jak nie odróżnia od nich leasingu). Biorąc pod uwagę liczbę stron biorących udział w transakcji leasingowej wyróżnia się: leasing bezpośredni (gdy producent zawiera umowę bezpośrednio z użytkownikiem), leasing pośredni (w transakcji uczestniczą więcej niż dwie strony, tzn. między producentem a użytkownikiem występuje wyspecjalizowane przedsiębiorstwo leasingowe). Za użytkowanie obiektu leasingobiorca płaci w określonych terminach raty leasingowe składające się z dwóch części: składnika kapitałowego odzwierciedlającego wartość użytkowanego obiektu przypadającego na okres leasingu i składnika odsetkowego, stanowiącego wynagrodzenie dla leasingodawcy. 4. Dotacjami są - zgodnie z ustawą o finansach publicznych (art. 106, ust 2, pkt. 1, ppkt d) -podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zdań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym. 5. Franczyza (ang. franchise) – system sprzedaży towarów, usług lub technologii, który jest oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami: franczyzodawcą i jego indywidualnymi franczyzobiorcami. Franchising zakłada też przepływ know-how od franczyzodawcy do franczyzobiorcy przez cały czas obowiązywania umowy franczyzowej. Istotą jest udzielenie praw (i przyjęcie obowiązków) poprzez zawarcie umowy franczyzy. Rodzaje: Indywidualny - franczyzodawca zawiera umowę z kilkoma franczyzobiorcami. Sieciowy - po stronie franczyzobiorców występuje wiele podmiotów. Subordynacyjny - sam franczyzodawca nie prowadzi placówki, posiada tylko koncepcję. Jest ona rozwijana przez franczyzobiorców. Partnerski - franczyzodawca część placówek prowadzi sam a resztę prowadzą franczyzobiorcy. Master franchising - franczyzodawca w umowie upoważnia franczyzobiorcę do działalności, dając mu przy tym wyłączność. Zaś franczyzobiorca może działać poprzez swoich sub-franczyzobiorców. Powstały tu schemat cechuje się dwustronnością.

Dodaj swoją odpowiedź