Oceń czy polacy wykorzystują gospogarczo dostęp do morza(argumenty)

Oceń czy polacy wykorzystują gospogarczo dostęp do morza(argumenty)
Odpowiedź

Morze Bałtyckie jest szczególnym środowiskiem życia biologicznego., o charakterze morsko-słodkim. Fauna ryb morskich jest mniej liczna gatunkowo i o niewielkich rozmiarach. Najliczniej występują dorsze i śledzie, mniej jest szprot, fląder, a z ryb wędrujących są tutaj łososie i węgorze. Ponadto występują w Bałtyku ssaki morskie: foki, morświny oraz skorupiaki i małże. Z roślin morskich najbardziej powszechna jest trawa morska. Dostęp do Morza Bałtyckiego ma dla naszego kraju znaczenie przyrodnicze, gospodarcze i społeczne. Bałtyk wywiera łagodzący wpływ na klimat pobrzeży południowobałtyckich oraz pojezierzy naszego kraju; dzięki zmniejszaniu rocznych amplitud łagodniejsze zimy. Wpływa też na zwiększenie ilości opadów atmosferycznych. Fale i prądy morskie Bałtyku są „rzeźbiarzami krajobrazu” naszego pobrzeża. Fale morskie uderzając z ogromną siłą w podnóże stromego klifu, powodują usuwanie się i systematyczne cofanie się brzegu morskiego. Najpiękniejsze wybrzeże klifowe występuje w Gdyni-Orłowie i na wyspie Wolin w pobliżu Międzyzdrojów. Przeważająca część wybrzeża jest niska i piaszczysta. Przybrzeżne prądy powodowane wiatrami zachodnimi przenoszą wzdłuż brzegu piasek i muł tworząc mierzeje. Mierzeje wydłużały się aż w końcu odcięły całkowicie zatoki od otwartego morza. Dlatego też polskie wybrzeże jest wyrównane i mamy sporo jezior przybrzeżnych. np. Łebsko. Bałtyk ma ogromne znaczenie ekonomiczne. Umożliwia rozwój transportu morskiego i portów morskich. Transport morski, zapewnia najkrótszą i najtańszą ze wszystkich rodzajówtransportu drogę dla przewozu towarów i ludzi. Dlatego powstały tu porty morskie, które należą do największych nad Morzem Bałtyckim, o międzynarodowym znaczeniu: Szczecin-Świnoujście oraz Gdańsk-Gdynia. Nowoczesny Port Północny w Gdańsku specjalizuje się w przeładunku węgla kamiennego, rud żelaza, ropy naftowej. W Gdańsku i Szczecinie głównym towarem jest węgiel. Specjalnością portu w Gdyni jest przeładunek kontenerów. Do naszych portów poza statkami polskimi zawijają statki innych bander. Najwięcej jest statków z Niemiec, Rosji, Szwecji i Danii. Nasza morska flota transportowa ostatnio nieco się zmniejsza i wynosi ok. 200 statków, największą ich część stanowią drobnicowce. Masowce to 1/3 wszystkich statków, a najmniej liczne są kontenerowce. Morskie przedsiębiorstwa transportowe mają coraz większy udział w całości usług świadczonych dla kraju i innych kontrahentów w celach zarobkowych (liczonych w tonokilometrach). W naszych portach odbywają się również przeładunki tranzytowe oraz obsługa pasażerskiej żeglugi promowej do krajów Skandynawii: Szwecji, Danii i Finlandii.

Dodaj swoją odpowiedź