Chodzi tutaj o rozkład siły. Most ma charakterystyczny kształt łuku. Łuki przenoszą ciężar sklepień całej budowli na fundamenty i grunt. "Wklęsły most" zawaliłby się po prostu pod wpływem ciężkości. W prostej belce siła ciężkości skierowana jest do środka, także to też nie jest najlepsze rozwiązanie. Zastosowanie łuków znali już starożytni, polecam spojrzeć i poczytać trochę chociażby o Koloseum. Gdyby nie łuki, budowla ta na pewno nie osiągnęłaby takiej wysokości i zapewne nie stałaby do dzisiaj. W załączniku rozkład sił w łuku.
Witaj :) W czasie ruchu pojazdu po zakrzywionym torze działa na niego - oprócz siły ciężkości Q=mg skierowanej w dół - również siła odśrodkowa F₀=mv²/r skierowana od środka krzywizny na zewnątrz. Na wypukłym moście obie siły mają przeciwne zwroty, dzięki czemu siła nacisku pojazdu jest mniejsza i wynosi N₁ = Q-F₀ = mg - mv²/r. Na moście wklęsłym obie siły sumują się na skutek zgodnych zwrotów i siła nacisku w tym przypadku wynosi N₂ = Q+F₀ = mg + mv²/r, co jest wariantem dużo bardziej niekorzystnym ze względu na wymagania obciążeniowe. Semper in altum.............................pozdrawiam :) PS. Jeśli podoba Ci się to rozwiązanie, to kliknij na niebieski napis „najlepsze” po lewej stronie niebieskiego paska na stronie Twojego zadania, a zgodnie z regulaminem OTRZYMASZ ZWROT 15% TWOICH PUNKTÓW !!!!!!!!!!!!!!!!!! :) W przypadku 1 rozwiązania może być to możliwe po 1 godz. PS. W razie wątpliwości – pytaj :)