A. Vivaldi – „Cztery pory roku” Seria koncertów zawierająca „Cztery pory roku” została opublikowana w Amsterdamie w 1725 r. Cztery koncerty op. 8 noszą kolejno tytuły „Wiosna”, „Lato”, „Jesień, „Zima”. Każdemu z nich towarzyszy 14-wersetowy sonet, objaśniający symbolikę muzyki, ale mistrzostwo Vivaldiego w budowaniu scen za pomocą dźwięków sprawia, że wszelkie wyjaśnienia stają się zbyteczne. Seria ta została przez samego Vivaldiego opatrzona podtytułem „Spór między Harmonia a Nowatorstwem”, który trafnie ujmuje różnice pomiędzy osiemnastowieczną formą koncertu a wprowadzonym przez Vivaldiego żywiołowym rytmem i radosnym stylem wirtuozowskim. Koncert f-moll „Zima” – część druga Largo – kompozytor wyznaczył bardzo ważną rolę soliście, powierzając mu długie kantylenowe solo skrzypcowe z akompaniamentem w pizzicato. Myślę, że przykładami utworów barokowych – (np. monumentalne, o polifonicznej fakturze, zawierającymi wszelkie cechy stylu baroku) mogą być utwory J. S. Bacha (Wielka Msza h-moll, Pasje wg. Mateusza i Jana inne). W razie pytań, proszę o kontakt. Pozdrawiam.
Czy Cztery pory Vivaldiego zima należy do styl baroko largo? Jak nie to jaki utwór?
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź