No jasne, że można. Też tak robiłam, jak byłam w podstawówce. Ale bardziej preferuję metodę pojmowania. 1/2 - w jednym takcie mieszczą się jedna półnuta, dwie ćwierćnuty, cztery ósemki 2/4 - w jednym takcie mieszczą się dwie ćwierćnuty, cztery ósemki 3/4 - trzy ćwierćnuty, sześć ósemek 6/8 - sześć ósemek , 4/4 cztery ćwierćnuty, osiem ósemek, itp. Dla podstawówki chyba tyle starczy. Na górze znacznika metrum jest napisane, ile wartości mieści się w takcie, Na dole jest napisane, jakie to wartości, np. ćwierćnuta to 1/4 całej nuty, więc w takcie 3/4 mieszczą się 3 ćwierćnuty. W metrum 6/8 mieści się .... No właśnie, ile ?
Nie ma sensu tego "kuć", wystarczy zrozumieć :) Metrum to element, którego zadaniem jest uporządkowanie wartości rytmicznych w taktach i określenie regularnych akcentów metrycznych w przebiegu utworu lub jego fragmencie. Górna liczba oznaczenia wyraża ilość jednostek miarowych, dolna natomiast pokazuje jaka wartość rytmiczna jest podstawą miary taktowej. Jeśli dolną liczbą jest: 2 - to miarą jest półnuta, 4- ćwierćnuta, 8 - ósemka itd. Określenie np. 3/4 wskazuje, że w jednym takcie maja być trzy (górna cyfra) ćwiercnuty (dolna cyfra) lub wartości rytmiczne dające w sumie trzy ćwiercnuty . 2/8 - górna cyfra podaje, że będą 2 - natomiast dolna 8 - ósemki, czyli dwie ósemki (lub suma tych wartości np. 4 szesnastki). W razie pytań, proszę o kontakt - służę pomocą. Pozdrawiam.