Biblia w literaturze i sztuce europejskiej.

Biblia jest księgą ponadczasową, to znaczy, że wszystkie jej treści były, są i zawsze będą aktualne. Wiara i religia były w każdej epoce inaczej postrzegane. Nawiązania do Biblii miały różny charakter. Nie ważne czy my teraz czytamy Biblię, czy za sto lat będzie ją czytał ktoś inny. Jej przesłania są i zawsze będą takie same. W wielu wierszach i książkach z różnych epok możemy odnaleźć odniesienia do Biblii.

W średniowiecznej sztuce ukazywane były tematy związane z religią, więc nawiązań było dużo. Przykładem może być "Psałterz floriański" z XIV wieku. Należał on do królowej Jadwigi i zawierał wyłącznie psalmy. Podobnym przekładem była "Biblia królowej Zofii", żony Władysława Jagiełły z XV wieku. W tym czasie powstała też liryka religijna, taka jak np. "Bogurodzica". Również wtedy powstała "Boska komedia" Dantego - opowieść o podróży przez piekło, czyściec i raj. W malarstwie przykładem może być malowidło ścienne " Narodziny Chrystusa" oraz wspaniałe mozaiki w Rawennie.

W średniowieczu obrazy uważano nie tylko za wyraz uwielbienia dla Stwórcy, lecz także za najlepszą pomoc w wykładaniu wiernym zasad wiary chrześcijańskiej. Dla ludzi, którzy w większości nie potrafili czytać, oglądanie fresków było praktycznie jednym z niewielu sposobów poznawania Słowa Bożego(obrządek kościelny odbywał się po łacinie). Jednym z najważniejszych osiągnięć sztuki romańskiej było przywrócenie świetności rzeźbie. Rzeźby romańskie pełnią funkcję zdobnicze, miały jednocześnie przedstawiać zgromadzonym w kościołach wiernym sceny o tematyce religijnej, na przykład wizerunek Chrystusa Króla czy Sąd Ostateczny. Z religijnych względów zmieniło się także podejście do malarstwa. Na początku XIII wieku w kościołach nad ołtarzem zaczęły pojawiać się obrazy, stanowiące tło dla odprawianej mszy. Często miały one formę dwuczęściową(dyptyk) lub trzyczęściową (tryptyk).

Sztuka odrodzenia rozwijała się pod silnym wpływem sztuki starożytnej. Odrzucono w kąt bezgraniczne uwielbienie Boga jako surowego sędziego. Jawił się On teraz jako dobry ojciec w swej dobroduszności wybaczający dzieciom nawet największe grzechy. Człowiek, świadomie wychwalał Pana za wszelkie dobro jakie czynił, za to, iż ofiarowuje On to, co najlepsze,że jest dobroczyńcą ludzkości i jest wszechobecny, a dzięki temu człowiek w ówczesnym świecie mógł czuć się bezpieczny.

Jan Kochanowski jako humanista chrześcijański w swej twórczości bardzo wyraźnie przedstawiał swe oddanie i szacunek względem Boga. Pochwałę Pana zawierają jego psalmy zebrane w wysoko cenione dzieło zwane "Psałterzem Dawidów".

W renesansie powstały dwa słynne przekłady Biblii: Biblia Leopolity - po raz pierwszy wydano Biblię w całości po polsku. Została ona wydana przez Jana Leopolitę w Krakowie w 1561 roku. Również wtedy powstał bardzo znany przekład Jakuba Wujka wydany w 1599 roku i "Kazania księdza Piotra Skargi". Biblia była inspiracją dla wielu wspaniałych malarzy. Należeli do nich m.in.: Paolo Veroneze ("Adoracja Trzech Króli"), Leonardo da Vinci ("Ostatnia wieczerza"), Michał Anioł Buonarroti (Fresk w kaplicy sykstyńskiej przedstawiający Sąd Ostateczny). Słynne były też rzeźby, np. taka jak "Zdjęcie z krzyża" Michała Anioła.

Barok charakteryzuje się monumentalizmem, malowniczością i bogactwem dekoracji. Głównym celem emanującej barwami i dynamiką sztuki baroku była służba religii. Obcujący z dziełami tego czasu odbiorca miał doznać uniesienia, oczarowania i poczucia, iż oto uczestniczy w cudach, ekstazie i chwilach Chrystusowego triumfu.

W epoce baroku Bóg jawi się w dwóch postaciach. Pierwsza z nich to wszechmocny Stwórca i sprawiedliwy sędzia, jednocześnie miłosierny,karzący za grzechy i ojcowski. Powstało wtedy wiele kolęd takich jak "Gdy śliczna Panna Syna kołysała" i "Lulajże Jezuniu". Tematyka bożonarodzeniowa stała się jedną z głównych w poezji barokowej. W malarstwie najsłynniejsze dzieła tworzyli Peter Rubens ("Madonna z Dzieciątkiem"), Rembrandt ("Dawid i Jonatan").

Oświecenie to okres rozwoju kultury europejskiej oparty na światopoglądzie racjonalistycznym inspirującym rozwój nauk przyrodniczych, techniki i oświaty. W malarstwie i literaturze nie powstało wtedy wiele dzieł związanych z religią.

W przeciwieństwie do epoki poprzedniej romantyzm ponownie zwrócił się ku Bogu. Zasadniczy wpływ na poezję Mickiewicza miała religijność i sprawy wiary. Mickiewicz to typowy poeta romantyczny o czym świadczy jego twórczość liryczna. Podobnie działo się w przypadku innych romantyków. Bóg jest bowiem nie tylko natchnieniem poetów, ale i postacią literacką. Mickiewicz stworzył wtedy podzieloną na wersety prozę poetycką "Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego", a Cyprian Kamil Norwid napisał "Pielgrzyma w Herbonie" i "Fortepian Szopena".

Pozytywizm wydaje się być epoką w której oddalenie się literatury od tematów związanych z Bogiem było chyba największe. Idee pozytywistyczne wręcz odrzucały istnienie Boga jako siły wyższej i jako tego, czego rozum pojąć nie zdoła, stąd w literaturze tej epoki znacznie zmniejsza się odwołanie do wiary i do Najwyższego. Motywy religijne pojawiały się jednak w twórczości pisarzy tej epoki, głównie w wypowiedziach literackich o zabarwieniu patriotycznym. Wtedy powstała słynna książka H. Sienkiewicza "Quo Vadis", nawiązująca do Dziejów Apostolskich i męczeństwa chrześcijan w starożytnym Rzymie.

W literaturze i sztuce Młodej Polski dominowała tematyka niepodległościowa, rozkwit liryki i dramatu.

Nawiązaniem do Biblii w Młodej Polsce jest "Betlejem Polskie" Lucjana Rydla, opowiadające o narodzinach Jezusa wkomponowane w nasza krakowską rzeczywistość.

Współczesność jest to epoka, która ponownie stawia pytania dotyczące Najwyższego Pana, wiary w niego i sensu tejże wiary.

W utworach współczesnych bóg jawi się jako moc, jako siła wyższa rządząca życiem bez naszej wiedzy, albo pozostawiająca nam wolną wolę. Stwórca współczesny nie ma już tak groźnego oblicza jak w epokach poprzednich.

W literaturze do Biblii nawiązują m.in.: Umberto Eco "Imię róży", John Steinbeck "Na wschód od Edenu".

Biblia jest to niewątpliwie arcydzieło literackie. Decyduje o tym bogactwo wątków, niewyczerpany skarbiec wzorców osobowych, postaw i tematów. Do niej odwoływali i odwołują się artyści całego świata, czerpiąc z niej tematy i wątki.

Poprzez literaturę do języka potocznego weszło wiele zwrotów biblijnych używanych powszechnie, tj. owoc zakazany. wieża Babel, Sodoma i Gomora, salomonowa mądrość, trąby jerychońskie. Jest więc faktem, że tradycja antyczne są żywe. Inspirują twórców i wciąż się do nich nawiązuje.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Biblia jako żywe źródło kultury europejskiej. Wskaż konkretne przykłady, nawiązania.

Biblia zajmuje niezwykłe miejsce w kulturze świata stając się źródłem kultury europejskiej.
W sferze moralnej przyjęto powszechnie uznawać zawarte w niej przykazania dekalogu za podstawę stosunków międzyludzkich.
W sferze kultu...

Język polski

„Biblia” i „Mitologia” jako źródła inspiracji w literaturze późniejszych epok.

„Przeszłość ocala, co jej potrzebne.”
(C.K.Norwid)

„Mitologia” i „Biblia” to jedne z głównych źródeł – korzeni kultury europejskiej, które od samych narodzin aż do czasów najnowszych kształtowały kulturę pols...

Język polski

Biblia inspiracją dla potomnych.

Dlaczego późniejsze epoki nawiązywały do Biblii?
Biblia jest księga ponadczasową, to znaczy, że wszystkie jej treści były, są i zawsze będą aktualne. Wiara i religia były w każdej epoce inaczej postrzegane. Nawiązywania do Biblii...

Język polski

Jak rozumiesz słowa, że antyk i Biblia to korzenie kultury europejskiej?

Zaznajamiając się z wieloma dziełami na przełomie wszystkich epok literackich, możemy zapoznać się z głównymi bohaterami tych utworów a również z bohaterami drugo- bądź trzecioplanowymi. Nie jednego z nich spotyka wiele różnorodnych ...

Język polski

Korzenie kultury europejskiej - Antyk i Biblia

Twierdzenie zawarte w temacie, że Antyk i Biblia to korzenie kultury europejskiej w moim odczuciu jest niezaprzeczalną prawdą gdyż znajduje swoje uzasadnienie w historii świata.
Słownikowe definicje terminu kultura zgodnie określają, że...