Agrobiznes i jego funkcje. Podmiotowa struktura agrobiznesu.

AGROBIZNES-dzialalnosc zwiazana z ziemia majaca na celu produkcje żywności lub surowcow do produkcji
FUNKCJE AGROBIZNESU
*produkcja srodkow produkcji
*produkcja surowcow rolniczych rybackich lesniczych
*przetwórstwo surowcow rolniczych
*marketing czyli sprzedaz hurtowa i detaliczna
STRUKTURA DZIALOWO GALEZIOWA AGROBIZNESU
-ma tradycyjny charakter
-dominuje rolnictwo
-niska efektywność rolnictwa
-udzial galezi obsługujących rolnictwo i przemysl spożywczy w tym gl przemysl srodkow produkcji jest stosunkowo niski
-to nie tylko podmioty gospodarcze ale tez przedsiębiorstwa przemysłowe usługowe i rolnicze a także spolki spoldzielnie
LANCUCH ŻYWNOŚCIOWY-sa to elementy tworzące agrobiznes jako system gospodarzcy. Poszcegolne ogniwa tego łańcucha reprezentuja różny poziom rozwoju i rozna sprawność ekonomiczna
RODZAJE FIRM W AGROBIZNESIE
-przedsiebiorstwa przemysłowe
-przedsiebiorstwa usługowe świadczące usługi materialne i niematerialne na rzecz innych podmiotow
-przedsiebiorstwa rolnicze wytwarzająceodplatne produkty rolnre
EFEKTYWNOSC PL AGROBIZNESU
Niska efektywnosc wynika z niskiego poziomu rozwoju technicznego i społeczno-ekonomicznego. Struktura całego subsystemu jest tradycyjna i nie nowoczesna
INTEGRACJA-procesy gosp polegające na scalaniu wielu czesci. Proces ekonomicznego scalania pod jednym kierownictwem całości lub czesci działań gosp
RODZAJE INTEGRACJI
-gosp pozioma-scalanie jednorodnych jedn organizacyjnych zajmujących się identyczna dzialalnoscia gosp
-gosp pionowa-scala różnorodne jedn organizacyjne zajmujące się kolejnymi fazami procesu produkcyjnego majace na celu wytworzenie określonego produktu finalnego
CZESCIOWA PIONOWA INTEGRACJA -polega na laczeniu podmiotow gosp poprzez umowy kontrakcyjne kolejnych faz procesu produkcyjnego
PELNA PIONOWA INTEGRACJA-nastepuje wchloniecie przez przedsiębiorstwo pozostałych jedn gosp uczestniczących w procesie integracji
PIONOWE WIEZI INTEGRACYJNE
-nabycie tytulu własności
-zawarcie kontraktu
-stanowienie norm prywatnych
GRUPA MARKETINGOWA-zrzeszenie producentow którzy zobowiązują się do sprzedazy za pośrednictwem wlasnek organizacji calej lub większości produkcji
CELE GR MARKETINGOWEJ
-promocja i koncentracja podazy
-stabilizacja cen
-upowszechnienie wśród członków grupy postepu naukowego w produkcji
-sprzedaz calej produkcji za pośrednictwem grupy
KORZYŚCI PRZYSTAPIENIA DO GR MARK
-latwiejszy zbyt
-mozliwosc uzyskania wyższych cen za produkty
-nabywanie srodkow produkcji i pasz po niższych cenach
-dostep do bieżącej inf rynkowej
-wzajemna pomoc i wspolprca
-znizki na material siewny
CELE INTEGRACYJNE
-obnizenie kosztow stalych
-racjonalizacja zatrudnienia
-skala produkcji
-upadek najsłabszych podmiotow gosp
UMOWA KONTRAKTOWA-dobrowolna umowa zawarta pomiedzy producentem a odbiorca zobowiazuje dwie strony do wypelniania zobowiązań
INFRASTRUKTURA-unowoczesnienie wsi:nowe drogi, kanalizacja dostep do pradu,wodociągi

Dodaj swoją odpowiedź