Edukacja zdrowotna- scenariusz lekcjii
SCENARIUSZ.
ŚCIEŻKA EDUKACYJNA:
UROZMAICENIE I REGULARNOŚĆ POSIŁKÓW, ESTETYKA ICH SPOŻYWANIA, ZABEZPIECZENIE ŻYWNOŚCI PRZED ZANIECZYSZCZENIEM I ZEPSUCIEM.
TEMAT: PIRAMIDA ZDROWIA.
CZAS TRWANIA LEKCJII: 2x 45min
METODY: Praca ze słownikiem, zabawa słowna.
MATERIAŁY: Załączniki.
FORMA: Praca w grupach, praca w parach, autoprezentacje.
ZAMIERZONE OŚIĄGNIĘCIA
a) Z PRZEDMIOTU:
- uczeń poznaje nowe słownictwo i utrwala je,
- dowiaduje się nowych rzeczy z dziedziny j. angielskiego.
b) Z EDUKACJII ZDROWOTNEJ:
- uczeń wie, co to jest dieta i co się na nią składa,
- uczeń poznaje zasady racjonalnego żywienia, oraz poznaje, co może być złego w diecie.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
WPROWADZENIE:
Przedstawienie uczniom definicji diety, oraz przekazanie jak bardzo jest ważna w życiu każdego człowieka.
DIETA oparty na zasadach dietetyki sposób żywienia się człowieka, o ustalonym doborze pokarmów pod względem jakości, ilości i urozmaicenia, dostosowanym do potrzeb organizmu. Dieta człowieka zdrowego — dieta normalna zapewnia właściwą (zabezpieczającą przed niedoborami i nadmiarem) podaż białka, węglowodanów (w tym błonnika), tłuszczów, składników mineralnych i witamin, oraz dostarcza ok. 9–13 MJ energii (1900–3200 kcal).
Pokazanie uczniom etykiet z różnych opakowań (załącznik 1) oraz krótkie przedstawienie zawartości składników odżywczych i porównanie z definicja diety.
Np. Orzechy laskowe w czekoladzie mają bardzo dużo pustych kalorii. 100g opakowania, czyli prawie całe, bo bez 10g ma 558 kcal, czyli 1/4 całego zapotrzebowania dziennego!!! W swoim składzie nie mają żadnego zdrowego składnika a wręcz przeciwnie cukier stanowi tu aż 50% niebezpieczne tłuszcze, czyli bomby kaloryczne to aż 36% całego opakowania. Tak, więc kiedy będziemy chcieli przekąsić coś podobnego spójrzmy najpierw na etykietę i przemyślmy, co jemy.
CZĘŚĆ WŁAŚCIWA LEKCJII:
Wprowadzenie angielskich słów tj.
· Tłuszcze – fat, grease,
· Białka – proteins,
· Węglowodany – carbohydrate,
· Witaminy – vitamins,
· Błonnik – cellulose,
· Warzywa – green stuff, vegetable,
· Owoce – fruits,
· Olej – oil,
· Słodycze – sweets, candy,
· Zboża – corn, grain, cereal,
· Mięso – meat,
· Produkty mleczne – milk products,
· Nabiał – singt dairy,
· Posiłek – meal,
· Śniadanie – breakfast,
· Obiad – dinner,
· Kolacja – supper,
· Podwieczorek – afternoon snack,
Następnie dzieci w grupach rozwiązują „literówkę” (załącznik 2) gdzie ukryte są niektóre słowa wcześniej przedstawione. Litery, z których nie powstanie żaden wyraz utworzą rozwiązanie.
Po rozwiązaniu dzieci zastanawiają się nadal w grupach, co może oznaczać rozwiązanie. Nauczyciel rozdaje każdej grupie „piramidę zdrowego żywienia” (załącznik 3) a po chwili zaczyna ją pokrótce omawiać.
Pierwszą podstawową częścią piramidy a zarazem największą są Produkty zbożowe, które powinny być bazą i podstawą naszej diety. Codziennie należy je zjadać pięć razy, jako zasadniczą część każdego posiłku.
Na pozycji drugiej są Warzywa oraz Owoce.
Warzywa to bardzo różnorodna grupa produktów, która umożliwia wykorzystanie własnych pomysłów kulinarnych. Pamiętajmy, żeby jeść przede wszystkim warzywa surowe i gotowane, ale bez zawiesistych sosów, śmietany itp. Każdego dnia powinniśmy zjadać warzywa czterokrotnie.
Nadmierne jedzenie owoców to najczęściej popełniany w diecie błąd. Owoce są niewątpliwie bardzo zdrowe, dostarczają wiele witamin i minerałów, ale zawierają też dużo cukrów i są kaloryczne. Jedzmy je, ale nie za dużo!
Dziennie trzy porcje.
Trzecim etapem naszej piramidy zdrowia są Mleko i nabiał oraz ryby i mięso.
Mleko i nabiał są głównym źródłem wapnia. Ilość wapnia w produktach mlecznych jest niezależna od ilości tłuszczu, dlatego wybierajmy ze sklepowych półek produkty o niskiej zawartości tłuszczu.,
Ryby i mięso są również ważnym składnikiem naszej diety, ale nie powinno ich być zbyt wiele.
Ostatnim ogniwem, którego powinniśmy używać bardzo rzadko są Tłuszcze.
Tłuszcze są czasami niezbędne do przygotowania potraw, ale pamiętajmy o ich ostrożnym stosowaniu. Tłuszcze są istną bombą kaloryczną - 1g tłuszczu to 9 kcal.
Na koniec nie zapominajmy o Wodach i napojach
Człowiek powinien pić dziennie ok. 2 litry wody. Jednak podczas upałów i gorączki potrzebujemy jej znacznie więcej.
Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Liderzy grup losują kartki, na których są zadania (załącznik 4).
Np. Grupa 2 zajmująca się owocami i warzywami pisze:
Breakfast: glass of juice, one banana,
Lunch: 3 brussels,
Dinner: apple juice, some been and carrot to second dish,
Afternoon snack: fruits cocktail,
Supper: vegetable salad
Grupy po kolei przedstawiają swoje pomysły. Nauczyciel uważnie słucha czy wszystkie wyrazy angielskie są poprawne i czy jadłospisy spełniają zasady zdrowego żywienia.
PODSUMOWANIE:
Na koniec lekcji dzieci wymieniają się w parach spostrzeżeniami na temat diety i zdrowego trybu utrwalając przy tym poznane słówka.
Jako praca domowa uczniowie mają do wyboru jedno z dwóch zadań:
1. Napisać własną wersje znaczenia słowa „dieta” w języku angielskim korzystając ze słownika j. angielskiego.
2. Sporządzić przepis w języku angielskim na dietetyczną i zdrową kanapkę, sałatkę lub jedno z dań głównych.