Przygotuj w formie krótkiej notatki chronologicznej historie statku!!!

Przygotuj w formie krótkiej notatki chronologicznej historie statku!!!
Odpowiedź

tatki wydają się być nierozerwalnie związane z piractwem, jest to jednak kolejny ze stereotypów dotyczących pirackiego rzemiosła. Skojarzenie takie usprawiedliwione jest jedynie w odniesieniu do wieku XVIII. Właśnie wtedy okręt stał się dla pirata narzędziem pracy. Dla bukanierów statki były przede wszystkim zdobyczą – można było je zająć, a potem z zyskiem spieniężyć jako pryz. Zagrożeni Hiszpanie poczęli łączyć swe okręty we floty, których atakowanie nie miało większego sensu, bukanierzy zaczęli więc zdobywać miasta. Statki służyły im wówczas w celu dowiezienia na miejsce ataku. Sytuacja ta zmieniła się w roku 1680, kiedy piraci przedostali się na Pacyfik i zaczęli działać na tamtym akwenie. Powoli opuszczali basen Morza Karaibskiego, który stał się dla nich zbyt ciasny. Terenem ich działań stały się teraz w zasadzie wszystkie morza i oceany, zaś statek przekształcił się w ich dom. Od tego momentu możemy mówić o obrazie, jaki znamy z wielu filmów i książek – piraci żyjący i pływający na jednym okręcie, który jest ich bazą i domem. Okręt to już nie łup, tylko baza i jednocześnie potężna broń. Kolejne zdobyte jednostki nie są już spieniężane, gdyż powiększają siłę danego pirata a po za tym kiedy stoi się poza prawem, nie ma gdzie ich sprzedać. Morgan miał pod swoją komendą kilka statków, jednak miały one za zadanie dowieźć jego ludzi do Panamy, a nie rabować inne okręty. Roberts ma całą flotę, której siłę skutecznie wykorzystuje w toku działań na morzu. XVIII – wieczni piraci rzadko walczą na lądzie. Drugim, obok opuszczenia Karaibów, powodem zmiany stosunku piratów do okrętów jest wojna o sukcesję hiszpańską. Podczas jej trwania wybudowano olbrzymią ilość małych i szybkich korsarskich jednostek, wprost idealnych dla piratów. Wiek XVIII to wiek slupa i szkunera. Były to statki bardzo zwrotne i manewrowe, co stało się ich główną zaletą w starciu z większymi jednostkami W wieku XVII dominował galeon, nazywany często pływającym zamkiem. Była to jednostka ciężka i nieruchawa, o olbrzymim forkasztelu, za to bardzo dobrze uzbrojona. Bukanierzy mogli zdobyć ją tylko z zaskoczenia, najczęściej w porcie. Postęp w budowaniu okrętów sprawił, iż galeony przestano budować właśnie w tamtym okresie, a w zamian pojawiły się o wiele szybsze fregaty, lecz nim zbudowano potężne okręty liniowe, minęło jeszcze pół wieku Piraci świetnie wpasowali się w ten okres. Trzecia wreszcie, i chyba najważniejsza przyczyna leżała w ludziach. Bukanierzy byli kolonistami i zbiegłymi niewolnikami, nie umieli poruszać się po morzu, stąd początkowo pływali w czółnach w okolicach Hispanioli, nie tracąc z oczu brzegu. Posługiwanie się takimi przyrządami jak kwadrant, astrolabium czy laska Św. Jakuba wymagało dość dużej wiedzy, jaką rzadko dysponował nawet przeciętny marynarz. Oznaczenie własnej pozycji na morzu było dla bukaniera czarną magią. Często winili swych kapitanów za niepowodzenia, brak łupów w przypadku nie napotykania statków. Nie znali się na morzu, nawigacji i pływaniu, często chcieli dopłynąć do jakiegoś bogatego hiszpańskiego miasta – powinien ich tam dowieźć kapitan. W XVIII wieku praktycznie wszyscy piraci rekrutowali się ze środowiska marynarzy. Bardzo często piratami zostawali korsarze, którym po zakończeniu wojny wysychało źródło dochodów. Mieli statek i co ważniejsze wiedzę o morzu. Stąd wielu z nich podążało piracką drogą. Należy oczywiście pamiętać, iż przez cały XVII wiek istniały już i krążyły pomorzach okręty korsarskie oraz pirackie. Jednakże nasilenie tego procederu i zmiana w sposobie uprawiania piractwa, wiąże się z przedstawionymi czynnikami. W XVII wieku na Karaibach statek nie był oczywistym narzędziem służącym do uprawiania pirackiego rzemiosła, bukanierom często wystarczały zwykłe czółna. W XVIII wieku istniały już wykształcone na potrzeby piractwa i wojny specjalne jednostki.

Dodaj swoją odpowiedź
Elektrotechnika

przygotuj w formie krótkiej notatki chronologicznej historie statku. (kto wymyślił pierwszy statek i późniejsze i w którym roku) prosze o pomoc

przygotuj w formie krótkiej notatki chronologicznej historie statku. (kto wymyślił pierwszy statek i późniejsze i w którym roku) prosze o pomoc...