Jaką rolę pełniły szkoły narodowe w XIX wieku.? (muzyka) ;D

Jaką rolę pełniły szkoły narodowe w XIX wieku.? (muzyka) ;D
Odpowiedź

-szkoły narodowe to jeden z kierunków muzycznych XIX w. -kompozytorzy zainteresowali się rodzimym folklorem -korzystano z legend, mitów, wydarzeń historycznych -w tamtych czasach najbardziej znana szkoła to rosyjska szkoła "Potężna gromadka"  

Do tej pory muzyka europejska miała charakter międzynarodowy, stanowiąc wspólny zbiór, w którym największe znaczenie miały: Włochy, Francja i Niemcy. Szkoły narodowe to kierunki, które wyodrębniły się  w połowie XIX wieku w muzyce szeregu krajów, a odegrały bardzo istotnę rolę - pod wpływem budzącego się poczucia narodowej odrębności akcentowały elementy rodzime. Czynnikiem inspirującym twórczość muzyczną stał się rodzimy folklor, w tematyce oper i poematów symfonicznych nawiązywano często do scen z historii narodu. Utwory kompozytorów przyczyniały się do ocalenia ojczystego języka i upowszechniania narodowej poezji. Stosowano stylizacje tańców narodowych, a także typowe zwroty melodyczno-rytmiczne, wywodzące się z ludowych źródeł. Dzieła wokalno-instrumentalne często były wielką podporą dla danego narodu i stanowiły rodzaj "pokrzepienia serc".   Przedstawiciele szkół narodowych to: Szkoła rosyjska: Michał Glinka stworzył podstawy stylu narodowego; Aleksander  Dargomyżski wywarł wpływ na działalność Potężnej Gromadki; Potężna Gromadka: Milij Bałakiriew, Aleksander Borodin, Cezar Cui, Modest Musorgski, Mikołaj Rimski – Korsakow. Szkoła czeska: Bedrich  Smetana oraz Antonin Dworzak. Skandynawia: Edvard Grieg, przedstawiciel szkoły norweskiej; Jean  Sibelius, przedstawiciel szkoły fińskiej. Muzyka polska: S . Moniuszko, F. Chopin, H. Wieniawski; Muzyka francuska: C. Franck, Muzyka hiszpańska: I. Albeniz. Muzyka węgierska: F. Liszt.   Pozdrawiam.

Dodaj swoją odpowiedź