Analiza i interpretacja: Picasso „Gitara i klarnet” Dalaunay „ wieża Eiffla” GEORGES BRAQUE „szklanka na stole”
Analiza i interpretacja: Picasso „Gitara i klarnet” Dalaunay „ wieża Eiffla” GEORGES BRAQUE „szklanka na stole”
Dalaunay „ wieża Eiffla” Artysta pisał: „Załamania form przez światło tworzą barwę płaszczyzny”. Dealaunay „oderwał” barwę od przedmiotu. Traktował ją, jako wartość czystą i jedyny budulec płaszczyzny. Te rozwiązania plastyczne z czasem doprowadziły jego sztukę do oceanu sztuki nieprzedstawiającej. Delaunay doprowadził do perfekcji badania nad światłem i barwą. Swe malarstwo nazywał symultanizmem. Opierał się na tym, że kontrast symultaniczny polega na współdziałaniu barw dopełniających się, a więc opozycyjnych w stosunku do siebie. Oznacza to, że czerwień w obrazie domaga się zieleni, żółć- fioletu, itp. Przy takiej kompozycji barwnej, zdaniem Delaunay’a uzyskuje się wrażenie pełni. Może się sprzyda ...