Portret Małżonków Arnolfini - Jan van Eyck.

Autorem obrazu jest Jan von Eyck. Portret ten został namalowany w 1434r. najprawdopodobniej w Burgii. Jest on namalowany techniką olej na desce. Autor stworzył swoje dzieło z wielką troską o najmniejszy szczegół i dla tego obraz ten od wieków zachwyca swoją dokładnością i kompozycją, ale najbardziej symboliką.
Portret przedstawia młode małżeństwo w bogatym wnętrzu (być może w momencie zaślubin). Mężczyzna to najprawdopodobniej Giovanni Arnolfini lub jego kuzyn Giovanni di Nicolao Arnolfini. Jest on pełen godności i powagi, przyodziany w obszyty futrem płaszcz. Patrzy przed siebie i jednocześnie spogląda dyskretnie na żonę. Co do tożsamości kobiety jest wiele sporów. Uważa się, że jest to Jeanne (Giovanna) Arnolfini, lub żona kuzyna jej męża Contanza Trenta, która zmarła przed namalowaniem tego obrazu. Podobne spory istnieją w kwestii brzemienności kobiety, jednak państwo Arnolfini nie doczekali się potomstwa. Na obrazie jest wpatrzona w męża. Ubrana jest w białą chustę i zieloną suknię, której kolor wydaje się symbolizować nadzieję na narodziny potomstwa, choć uważa się także, że materiał był po prostu obfity aby ukazać, że jej mąż jest kupcem a kolor jest przypadkowy.
Obraz na pierwszy rzut oka wygląda na zwyczajny portret, lecz po dokładniejszym obejrzeniu okazuje się, że skrywa on wiele tajemnic. Jest pełen symbolami, podkreślającymi przywiązanie państwa Arnolfini do takich wartości jak wiara i rodzina.
Pies symbolizuje wierność małżeńską, a różaniec i obrazki dookoła lustra przedstawiające sceny z życia Jezusa -religijność.
Zdjęte saboty mogą wskazywać na święty charakter miejsca, podkreślające starotestamentalną zasadę : "Zdejmij sandały z nóg, gdyż miejsce, na którym stoisz, jest ziemią świętą" (Wj 3, 4-5).
Miotełka może symbolizować czystość małżonki (co także eliminuje jej brzemienność). Występująca na obrazie figurka Św. Małgorzaty, patronki kobiet ciężarnych, mogła być wsparciem dla pani Arnolfini w oczekiwaniu na potomstwo.
Napis nad lustrem ‘’Johannes de Eyck fiut hic 1434" (Jan van Eyck tu był 1434), daje świadectwo malarza o jego obecności w domu państwa Arnolfinich.
Tuż nad sufitem widnieje zapalona świeca w siedmioramiennym żyrandolu, symbolizuje ona obecność Boga, lub jeden z siedmiu sakramentów – małżeństwo.
Najbardziej zaskakujące jest jednak okrągłe lustro pomiędzy małżeństwem. Z wielką precyzją odbija się w nim cała scena. Zostało to przedstawione jako perspektywa widzenia tej sceny przez Boga. Rozszerza ono widzenie świata na inne osoby i rzeczy. W odbiciu widać wyraźnie, że naprzeciwko kupieckiej pary w drzwiach stoją dwie osoby, jedną z nich może być sam von Eyck. Widać pięknie szaty, mosiężny żyrandol. Jednak w odbiciu nie widać psa. Mocno powiększony ten fragment obrazu ukazuje, że zniknęły również inne symbole. Nie widać sandałów, ani świecy, która powinna być widoczna. Z przodu widać było mnóstwo pomarańczy, a tu widać tylko kilka, celowo ułożonych z przodu stołu. Dziwne jednak jest to, że w odbiciu okna widać owocujące czereśnie, (co wskazuje na lato) a pan domu ubrany jest w bogate, grube futro. Obraz ten w odbiciu lustra ukazuje wiele ciekawych detali. Można z tego wiele wywnioskować, na przykład, że pan Arnolfini często mija się z prawdą, jest niewierny małżonce i w dodatku próżny, a małżeństwo nie przestrzega zasad, które przedstawione są w ich podstawowym wizerunku.

Nam, ludziom w XXI w wydaje się, że ludzie żyjący w średniowieczu , niepotrafiący czytać i pisać byli mało inteligentni, nic bardziej mylnego. Potrafili oni odnaleźć symbolikę i zrozumieć znaczenie każdej drobnej rzeczy. Dla ludzi współczesnych żyrandol jest po prostu ozdobą, natomiast dla ludzi średniowiecza był to przedmiot, który zawierał konkretne przesłanie.
Obrazy takie jak „Portret małżonków arnolfini” zawsze zachwycają swoimi tajemnicami. Uważam, że jest on mistrzowsko namalowany i na pewno można go zaliczyć do największych arcydzieł sztuki w historii.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Napisz czy dane zdanie jest prawdziwe (P) czy moze fałszywe (F). 1. Hans Memling namalował 'Portret małżonków Arnolfini' 2. Wit Stwosz to niemiecki rzeźbiarz i malarz. 3. Hieronim Bosch w swoich dziełach ukazywał zgubne skutki ludzkich wad. 4. Jan van Eyc

Napisz czy dane zdanie jest prawdziwe (P) czy moze fałszywe (F). 1. Hans Memling namalował 'Portret małżonków Arnolfini' 2. Wit Stwosz to niemiecki rzeźbiarz i malarz. 3. Hieronim Bosch w swoich dziełach ukazywał zgubne skutki ludzkich wad. ...

Wiedza o kulturze

Malarstwo niderlandzkie XV wieku

Kiedy artyści florenccy wypracowują nowy język plastyczny, badając naturę i geometrię i wprowadzając indywidualizację formy artystycznej, cała Europa na północ od Alp jest jeszcze gotycka- choć jest to już schyłek wielkiej średniowiec...

Historia

Kultura średniowiecza

Kultura średniowiecza
V – XV wiek

Teocentryzm - Pogląd filozoficzny uznający Boga za przyczynę, stwórcę, powód i cel istnienia wszystkiego na Ziemi i we Wszechświecie. Bóg uważany jest za byt zewnętrzny wobec Wszechświata,...