a) [latex]frac{x}{3} + 1 = frac{5}{6} + frac{x}{2} | cdot 6\2x + 1 = 5 + 3x\ -4 = x [/latex] b) [latex]frac{2x-3}{4} = frac{1}{2} + x |cdot 4\ 2x - 3 = 2 + 4x\ -5 =2x|:2\-10=x[/latex] c) [latex]frac{x+2}{9}+frac{x-1}{3}=1|cdot 9\x+2+3x - 3 = 9\4x-1=9\4x=10|:4\x=2,5[/latex] d) [latex]frac{2x+3}{5}=frac{2-x}{3}+x|cdot 15\6x+9=10-5x+15x\6x+9=10-20x\26x=1|:26\x=frac{1}{26}[/latex]
a) x/3+1=5/6+x/2 x/3-x/2+5/6-1 2x/6-3x/6=-1/6 -x/6=-1/6 /:(-6) x=1 b) ( 2x-3)/4=1/2+x (2x-3)/4-x=1/2 /:4 2x-3-4x=2 2x-4x=2+3 -2x=5 /:(-2) x=-2,5 c )(x+2)/9+(x-1)/3=1 (x+2)/9+(3x-3)/9=1 /*9 x+2+3x-3=9 x+3x=9-2+3 4x=10 /:4 x=2,5 d) (2x+3)/5=(2-x)/3+x /*5 2x+3=(10-5x)/3 +5x /*3 6x+9=10-5x+15x 6x+5x-15x=10-9 -4x=1 /:(-4) x=-1/4 kreskę ułamkową zastąpiłam znakiem / a znak możenia * takie same wyniki są na końcu podrecznika,więc jest OK