Drugi ukochany tryb fotografów. Tryb Preselekcji Przysłony, który jest jakby przeciwnością trybu Tv. Fotograf w tym wypadku decyduje o tym jakiej wartości przysłony chce użyć do danego ujęcia, a aparat dobierze do niej czas naświetlania. Trzeba przy tym jednak pamiętać, że im wyższa wartość przysłony tym mniej światła pada na matrycę i tym dłuższy czas naświetlania. Dlatego też swobodę dobierania dowolnej przysłony mamy rzadko, tylko w bardzo dobrych warunkach oświetlenia. W pozostałych sytuacjach (pochmurno, zmierzch, wieczór, wnętrza) jeśli nie możemy robić zdjęć ze statywu to jesteśmy zmuszeni do używania najniższych wartości przysłon. Takie życie :) Pamiętajmy także o drugim aspekcie związanym ze zmianą przysłony. Im większa wartość przysłony, tym większa głębia ostrości. Gdy wybierzemy niską przysłonę, to wykonamy piękny portret (wyraźna twarz, rozmyte tło). Gdy wybierzemy wysoką wartość to zrobimy piękne zdjęcie w plenerze (wszystko będzie ostre i wyraźne, od kamienia leżącego metr przed nami do szczytu gór widocznego w oddali). O głębi ostrości decyduje jednak także jeszcze jeden czynnik: ogniskowa obiektywu. Im większa ogniskowa, tym mniejsza głębia ostrości (w dziale Optyka dowiesz się wszystkiego na temat Głębi Ostrości). Żeby zrozumieć zależność pomiędzy tymi wszystkimi czynnikami trzeba przejść do omówienia teorii na przykładach zdjęć:
Przykład 1: Poniżej możecie zobaczyć serię zdjęć wykonanych z ogniskową równoważną 29mm (szeroki kąt). Przy tej wartości ogniskowej użyty do testu obiektyw o całkowitym zakresie ogniskowych równoważnych 29-88mm pracuje na najniższej ogniskowej, więc gwarantuje (z punktu widzenia samej ogniskowej) największą głębię ostrości. Oto jak wygląda to na zdjęciach: Wartość przysłony: Zdjęcie: f3,5 f5 f7,1 f10 f14 f22 Jak widzicie na zdjęciach praktyka potwierdza teorię, którą omówiliśmy sobie wcześniej. Na pierwszym zdjęciu budynek widoczny w tle jest bardzo rozmyty i z każdą zmianą ogniskowej staje się coraz bardziej wyostrzony. To zasługa zmiany przysłon. Ogniskowa równoważna: co to takiego dowiesz się w dziale Optyka
Przykład 2: Teraz zobaczymy taki sam eksperyment, ale użyjemy najwyższej ogniskowej testowanego obiektyw (równoważna 88mm). Jak wspomniałem wraz ze wzrostem ogniskowej spada głębia ostrości. Zobaczmy jak teraz będzie się zmieniała głębia wraz ze zmianą przysłony: Wartość przysłony: Zdjęcie: f5,6 f8 f11 f16 f22 f29 f36 Jak widać na zdjęciach tym razem także wraz ze wzrostem wartości przysłony tło coraz bardziej się wyostrza (zwiększa się głębia ostrości). Jednak ogniskowa o wartości 88m spowodowała, że nawet przy przysłonie o wartości f36 budynek w tle nie jest całkowicie wyraźny. Dlatego zdjęcia typu "krajobraz" robimy z ogniskową szerokokątną. Tylko wtedy uzyskamy głębię ostrości od kilkudziesięciu centymetrów do nieskończoności. Aby przy ogniskowej 88m uzyskać zdjęcie o pełnej głębi musiałbym wycofać aparat od ozdób na oknie na odległość około 1-2m (zdjęcie było robione z odległości około 0,5m od ozdób).
Zastosowanie tryby Av: Dla mnie ten tryb jest idealny do zdjęć na zewnątrz, w dobrych warunkach oświetlenia. Wtedy mogę zdecydować jak ma wyglądać moje zdjęcie i wtedy mogę z reguły wybierać dowolną wartość przysłony w trybie Av. W trudnych warunkach najważniejsze jest jednak zapewnienie odpowiedniej ilości światła. Dlatego wtedy nie mamy wyboru. Wtedy musimy używać najniższej przysłony oraz jednocześnie pilnować aby czasy oświetlenia były odpowiednie dla danych warunków. Czyli wtedy.... przechodzimy na tryb Tv, który został opisany osobno.
Co to Jest -Prelekcja Przysłony- ??
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź