Analiza obrazu "Panny Dworskie" Diega Velzqueza
Obraz Panny dworskie został namalowany w 1656 roku i jest to obraz hiszpańskiego malarza okresu baroku, Diego Velzqueza. Jest to obraz namalowany farbami olejnymi na płótnie o wymiarach 318 276 cm. Scena widniejąca na obrazie rozgrywa się w galerii Cuarto del Principe Starego Alkazaru w Madrycie.
Jednym z tematów jest pięcioletnia Małgorzata Teresa, jedyna córka króla Filipa IV i jego żony Marianny, w uroczystym stroju w otoczeniu dworzan. Jedna z dwórek - Dona Mara Agustina Sarmiento, klęcząc podaje napój na tacy, druga - Dona Isabel de Velasco, w ukłonie pochyla się ku Małgorzacie. Z boku znajduje się para karzełków, stojących przy potężnym, nieco znudzonym psie. Na drugim planie znajdują się jeszcze dwie niezbyt wyraźnie widoczne postacie zajętych rozmową ochmistrza i ochmistrzyni. Po lewej stronie przy sztalugach z paletą i pędzlem w ręce stoi malarz w stroju Zakonu Santiago, którym jest sam Velzquez.
Drugim tematem jest niezauważony w pierwszej chwili odbijający się w lustrze w głębi obraz pary królewskiej. W głębi obrazu po prawej widać stojącego w otwartych drzwiach majordomusa odsłaniającego kotarę, jakby w oczekiwaniu na kogoś. Na ścianach w tyle sali wiszą znacznych rozmiarów obrazy ukazujące sceny mitologiczne.
Kolory w obrazie są stonowane, nie rzucają się w oczy. Przeważają zimne, ciemne odcienie zieleni i żółci. Jedynie główne postacie oświetlone są ciepłym światłem z okna. Występują też akcenty w postaci czerwonych dodatków na sukience infantki.
Jest to obraz realistyczny więc i proporcje postaci i naturalna przestrzeń komnaty została zachowana. Światło pada z prawej strony tylko na główne postacie, reszta jest zacieniona. Autor pokazuje tylko część komnaty, więc jest to kompozycja otwarta.
Nie ma tu dużych kontrastów ? ciemne barwy uzupełniają się z jasnymi, kolory nie ?gryzą? się, wręcz równoważą. Postaci są statyczne. Rozmieszczone zostały w ten sposób, że zajmują całą szerokość obrazu. Od prawej patrząc głowy postaci tworzą diagonalę skierowaną ku drzwiom i postaci w nich stojącej. Górną partię zapełniają wiszące na ścianie gęsto zawieszone obrazy.
Wpatrując się w ten obraz, możemy sworzyć wiele różnych scen, bo dokładnie nie wiadomo kogo malował Val?zquez. Jego wzrok wydaje się spoglądać w inną stronę. Można przypuszczać iż M.Teresa była ustawiona do portretu. Para królewska przyjżała się temu zajściu, po czym prawdobodobnie poszła gdzieś dalej. Również można powiedzieć, że autor malował parę królewską, a dworki usługiwały przypatrującej się temu zdarzeniu infantce. Ważne jednak jest to, że obraz jest jednym z momentów życia rodziny królewskiej.
Wszystkie postacie na obrazie sa prawdziwe. Jest na nim Filip IV Habsburg, król Hiszpani i Portugalii z drugą małżonką Marianną Habsburg oraz ich córką - Małgorzatą Teresą z poddanymi.
Moim zdaniem obraz jest bardzo interesujący i tajemniczy. Bardzo ciekawe jest ujęcie pary królewskiej, odbite w lustrze. Natomiast nie podoba mi się sama postać Velzqueza. Myślę, że autor takim namalowaniem obrazu chciał nas skłonić, żebyśmy zastanowili się nad jego tematem i niektórymi sprawami, które do końca nie są wyjaśnione.