ilnik jest maszyną energetyczną służącą do zamiany jakiegokolwiek innego rodzaju energii na pracę mechaniczną. W zależności od tego, jaki rodzaj energii podlega zamianie na pracę, rozróżnia się silniki cieplne, wodne, elektryczne itp. W naszej pracy zajmiemy się jednym z silników cieplnych. Zasadą działania silnika spalinowego jest zamiana we wnętrzu cylindra energii chemicznej paliwa na pracę mechaniczną. Przebiega to w następujący sposób: ciepło wytworzone w czasie spalania paliwa powoduje znaczny wzrost ciśnienia w cylindrze, rozprężające się gazy spalinowe przesuwają tłok, który za pośrednictwem korbowodu zmusza do obrotu wał korbowy silnika. Czynności te są wykonywane przez tłoki bez przerwy. Największą grupę silników spalinowych stanowią silniki tłokowe. Do grupy tej należą zarówno silniki z tłokiem tradycyjnym jak i krążącym (silnik Wankla). Każdy z użytkowników samochodu jest w stanie powiedzieć ile wynosi jego pojemność skokowa. Niewiele osób zapewne wie jednak co to tak naprawdę jest pojemność skokowa i z czego wynika jej wartość. Tak więc w silniku tłokowym w czasie każdego pełnego ruchu tłoka, tłok znajduje się dwa razy w skrajnym położeniu. Położenie w którym tłok jest najbardziej oddalony od wału korbowego nazywa się górnym martwym położeniem, a moment maksymalnego zbliżenia do wału korbowego dolnym martwym położeniem. Droga między tymi dwoma pozycjami nazywana jest skokiem tłoka, a ruch suwem. Pojemność całkowita cylindra to pojemność gdy tłok znajduje się w dolnym martwym położeniu, a pojemność komory sprężania jest to pojemność cylindra w czasie górnego martwego położenia. Pojemność skokowa natomiast jest to różnica między pojemnością całkowitą cylindra, a pojemnością komory sprężania. Wyżej przytoczone definicje będą potrzebne nam do prawidłowego zrozumienia działania silnika.
scharakteryzuj dowolny typ rozrusznika proszę jak najszybciej
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź