Opisz sposoby prezentowania wyników badań maketingowych.

Opisz sposoby prezentowania wyników badań maketingowych.
Odpowiedź

I Pisemne metody prezentacji Prezentacja danych powinna zostać przygotowana w taki sposób aby była jasna i zrozumiała dla odbiorcy. Osoba opracowująca wyniki badań powinna tak skonstruować by przedstawić je odbiorcy w formie ustnej zwięźle i na temat, nie nudząc go zbędnymi informacjami. Odbiorcy - na co dzień bardzo zapracowanemu -nie należy zajmować wiele czasu prezentując wyniki badania, należy ominąć zbędne informacje, nie używać fachowych terminów. Dlatego należy przy prezentacji ustnej i pisemnej przestrzegać paru zasad, aby opracowanie które badacz przygotuje było etycznie dobre, fachowo dopracowane a przede wszystkim interesujące i pożyteczne dla odbiorcy. Raport i jego prezentacja są jednym z najważniejszych etapów każdego badania marketingowego z następujących powodów: 1. Raport jest faktycznym i materialnym produktem prac badawczych. Jest on więc historycznym zapisem dokonanej pracy badawczej. 2. Decyzje podejmowane przez kierownictwo są w dużej części lub całkowicie determinowane przez raport i jego prezentacje. 3. Zaangażowanie kierownictwa ds. marketingu w badaniu zazwyczaj ogranicza się do przeczytania raportu i wysłuchania jego prezentacji ustnej. Na tej podstawie ocenia się jednocześnie całość przeprowadzonego badania. 4. Decyzje kierownictwa o zleceniu tych badań w przyszłości zależy w znacznym stopniu praktycznej przydatności zaprezentowanego aktualnie raportu.2 Przebieg, rezultaty i wnioski z przeprowadzonych badań marketingowych przedstawia się w opracowaniu zwanym raportem. Składa się z trzech podstawowych części: wprowadzającej, analitycznej i wnioskowej. Każda z tych części ma swoją logiczną strukturę.3 Wstęp w raporcie powinien zawierać następujące elementy: - strona tytułowa (data napisania raportu, nazwisko badacza lub badaczy, tytuł raportu, stopień jawności oraz nakład); - spis treści (znajdują się w nim tytuły rozdziałów, numery stron , tablic, rysunków i listę załączników); - wstęp. Rozwiniecie raportu powinno zawierać: - opis metodyki badania; - wyniki analiz i pomiarów; - ograniczenia (opis napotkanych problemów i przeszkód w trakcie badania); Zakończenie powinno zawierać następujące elementy: - wnioski wyciągnięte z badania; - zalecenia; - załączniki. danych potrzeb dla których ma być stworzony. Raport z badań pełni trzy zasadnicze funkcje: 1. przedstawia w sposób uporządkowany informacje, analizy i końcowe rezultaty przeprowadzonych badań; 2. stanowi podstawę oceny podstawowych badań (doboru adekwatnych metod badawczych, sposoby pomiaru, analizy i interpretacji); 3. wpływa lub może wpływać na podejmowane decyzje i przez wykorzystanie zawartych w nim wniosków i konkluzji.4 Pisząc raport należy pamiętać by tak dobierać słownictwo, aby tekst był całkowicie zrozumiały dla odbiorców, którzy korzystając z niego będą podejmować decyzje. Twórca raportu powinien wyeliminować zbędne szczegóły metodyczne, na które odbiorcy nie zwracają uwagi, mimo wszystko należy je skrupulatnie gromadzić by w przyszłości móc wyjaśnić wszelkie wątpliwości . Używając specjalistycznych zwrotów marketingowych, należy pamiętać że odbiorca nie jest specjalistą w tej dziedzinie trzeba dopasować słownictwo do jego zdolności. Jeżeli nie jesteśmy w stanie pominąć trudnych zwrotów, należy dołączyć do nich krótkie wyjaśnienie. Tekst raportu powinien być interesujący, aby odbiorca czytając go nie popadł w rutynę i przez to nie przywiązywał wagi do ważnych szczegółów nie ominął ich. Szczegółowy raport powinien zawierać podane niżej elementy: I Strona tytułowa, II. spis treści III listy   -list polecający   -list autoryzacyjny IV Zestawienia i spisy   -lista tablic -lista rysunków i zdjęć   -lista załączników   -lista schematów V Streszczenie wstępne -ważniejsze wyniki   -ogólne wnioski   -podstawowe zalecenia VI Wprowadzenie   -definicja problemu badawczego   -podejście do badania   -ograniczenia i trudności VII Projekt badania (zarys)   -rodzaj projektu   -lista potrzebnych informacji   -metody zbierania danych   -metody skalowania   -budowa i testowanie kwestionariusza   -projekt próby   -prace w terenie VIII analiza danych   -metodologia   -plan analizy danych IX wyniki badania X Szczegółowe wnioski i zalecenia XI Załączniki   -instrumenty pomiarowe   -zestawienia statystyczne -spisy i zestawienia List przewodni jako element raportu stanowi jego główną część, raport jest głównie dołączany jako załącznik do tego listu. Opisuje on krótko raport, określa uprawnienia do niego. Zwraca uwagę odbiorcy na najważniejsze elementy raportu. Raport należy pisać krótkimi zdaniami, unikać upiększeń stylistycznych. Raport powinien być łatwy w czytaniu. Pisząc raport powinniśmy zastosować metody graficzne (tablice, wykresy i rysunki). Jeżeli w tekście jest więcej niż trzy dane liczbowe należy zastosować jedną z metod graficznych.6 Rodzaje metod graficznych: 1. Histogram - składa się z poziomych i pionowych słupków przedstawiających różnice w czasie oraz badane wielkości. jego zaleta, jest to że suma wartości musi się równać 100%. 2.Wykres liniowy - stosowany jest przy danych odzwierciedlających długi okres rozwoju zjawiska , oraz gdy chcemy kilka zjawisk przedstawić na jednym wykresie. Jeżeli przedstawiamy różne zjawiska na jednym wykresie należy wyraź nie odróżnić poszczególne cechy poprzez linie różnego koloru, przerywane, ciągłe, kropkowe. 3.Wykres warstwowy - charakteryzuje rozwój kilku wielkości w czasie we wzajemnych, zmieniających się z okresu na okres relacjach. 4.Wykres obrazkowy - ilustrowane są głównie za pomocą małych obrazków lub symboli. Nie są to jednak dokładne dane liczbowe. 5.Wykres kołowy - wszystkie umieszczone na nim wartości dają zawsze w sumie 100%, podzielony na kilka części daje odzwierciedlenie danego zjawiska do całości .

Dodaj swoją odpowiedź