Karol Wojtyła MIŁOŚĆ I ODPOWIEDZIALNOŚĆ WPROWADZENIE Wstp do wydania I Istnieje pogląd, że na temat małżestwa mogą wypowiada si tylko ci ludzie, którzy w nim żyją, a na temat miłoci midzy kobietą a mżczyzną tylko te osoby, które ją przeżywają. Pogląd ten domaga si osobistego i bezporedniego dowiadczenia, jako podstawy wypowiadania si w danej dziedzinie. Tak wic duchowni i osoby żyjące w celibacie nie mogą mie nic do powiedzenia w sprawach miłoci i małżestwa. Pomimo tego przemawiają oni czsto i czsto też piszą na te tematy. Brak dowiadczenia własnego, osobistego, nie przeszkadza przy tym o tyle, że posiadają bardzo bogate dowiadczenie porednie płynące z pracy duszpasterskiej. W pracy duszpasterskiej spotykają si bowiem tak czsto i w tak różnych momentach czy sytuacjach włanie z tymi problemami, że tworzy si z tego jakie inne dowiadczenie, niewątpliwie bardziej porednie i "cudze", ale równoczenie o wiele szersze. Włanie za wielo faktów z tej dziedziny tym bardziej pobudza do refleksji ogólnej i do szukania syntezy. W ten sposób powstała też niniejsza książka. Nie stanowi ona wykładu doktryny. Jest natomiast przede wszystkim owocem nieustannej konfrontacji doktryny z życiem (na tym włanie polega praca duszpasterza). Doktryna - nauka Kocioła - w dziedzinie moralnoci "płciowej" opiera si na Ewangelii, której wypowiedzi na ten temat są zwiłe, a równoczenie wystarczające. Aż dziw, że można w oparciu o tak niewielką ilo zda zbudowa system tak kompletny. Trafiają one najwidoczniej w punkty newralgiczne zagadnienia, w punkty wiążące, które decydują o całej reszcie zasad i norm moralnych. Wystarczy mie do dyspozycji tych kilka tekstów: Mt 5,27.28; Mt 19,1-13; Mk 10,1-12; Łk 20,27-35; J 8,1-11; 1 Kor 7 (w całoci); Ef 5,22-33 - aby urobi sobie dosy przejrzyste poglądy na dany temat. W książce niniejszej (która nie stanowi jakiego studium egzegetycznego) do tych tylko kilku najważniejszych zda nawiązujemy. Jeżeli jednak samo zestawienie norm etyki katolickiej na odcinku moralnoci "płciowej" jest łatwe, to natomiast, co krok wysuwa si potrzeba ich uzasadnienia. Normy te bowiem natrafiają wielokrotnie na sprzeciw, bardziej może w praktyce niż w teorii, ale duszpasterz, który spotyka si przede wszystkim z praktyką, musi szuka tych uzasadnie. Zadaniem jego bowiem nie jest tylko nakazywa czy zakazywa, ale uzasadnia, tłumaczy i wyjania. Myśle ,że pomogłam i oto chodzi :)
Napisz refleksje ksiązki pt. ,,Więcej niż cieśla" na 1,5 str. Pilne!!! To jest ta książka: http://www.gryfice.chs.pl/dok/Jezus_Ciesla.pdf
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź