m = 1000 kg P = 100 kW = 100 000 W v = 20 m/s Fc - siła ciągu Fs - siła ściągająca samochód z górki Samochód przestanie się poruszać gdy Fs będzie równa Fc. Z danych możemy obliczyć Fc: [latex]P = frac{W}{t} = frac{Fc cdot s}{T} = Fc cdot v => Fc = frac{P}{v}[/latex] Fs z dynamiki wiadomo, że jest to mg*sinα. Mamy więc równość: [latex]frac{P}{v} = mgsinalpha => sinalpha = frac{P}{vmg} = frac{100 000}{20 cdot 1000 cdot 10} = frac{1}{2}[/latex] No i mamy, że sin α jest równy 1/2, więc α będzie się równać 30 stopni. :)
Witam, podaję rozwiązanie: m=1t=1000kg masa samochodu P=100kW=100 000W moc silnika samochodu V=20m/s szybkość samochodu alfa=? max kąt nachylenia stoku najpierw skorzystamy ze wzoru na moc, aby wyznaczyć siłę ciągu silnika samochodu: P=W/t W-praca W=Fxs F-siła (u nas siła ciągu silnika) s- droga P=Fxs/t = FxV ponieważ s/t=V definicja prędkości w ruchu jednostajnym zakładam, że samochód porusza się ruchem jednostajnym ze stałą prędkością V=const. wobec tego wyznaczamy siłę F: P=FxV 100 000=Fx20 / : 20 F=5000 N skoro samochód porusza się ruchem jednostajnym, to siły działające na samochód muszą się równoważyć: F=Fz + Fo Fz - siła zsuwająca samochód z równi Fz=mgsinalfa Fo - siła oporów ruchu Fo=mgsinalfa wobec tego przyrównujemy siły do siebie: F=Fz+Fo F=mgsinalfa + mgsinalfa F=2mgsinalfa podstawmy dane: 5000=2x1000x10xsinalfa 5000=20000xsinalfa / : 20000 sinalfa=0,25 alfa=14 stopni 30 minut proszę bardzo, pozdrawiam :)