częstotoliwość słyszana przez uczstników ruchu przy przejeżdzie będzie inna od wysyłanej przez syrenę ze względu na defekt Dopplera fo=fz(V/(V-Vz)) gdzie: V= 340 m/s - prędkość fali Vz= 180 km/h = 180 000 m / 3600 s = 50 m/s - prędkość żródła fz= 1800 Hz - czestotliwość źródla fo - częstotliwość słyszana przez nieruchomego obserwatora. po podstawieniu danych otrzymujemy : fo = 1800 · 340 / (340 - 50) = 61200/29 w przybliżeniu 2110 [ Hz] zakres częstotliwości słyszanych przez człowieka: 16 Hz - 20 kHz przy czym najbardziej słyszalne są dżwięki z zakresu 300Hz- 3kHz. 300 Hz < fo < 3kHz Odp : Tak, syrena spełni swoją rolę ostrzegawczą dźwięk słyszany przez uczetników ruchu w pobliżu torów przed pociągiem to ok 2,1 kHz - częstotliwością na którą człowiek jest bardzo wrażliwy.
Maszynista Pociągu jadącego z szybkością 180km/h zbliżając się do przejazdu kolejowego , włączył syrenę ,wysyłając dzwięk o częstotliwości 1800Hz .Czy syrena spełni swoją rolę ostrzegawczą?
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź